2006. májusában és júniusában Kutlug Ataman képzőművész díjnyertes film-installációja, a Küba majdnem 2000 kilométert utazik a Dunán a Fekete Tengertől Bécsig egy átalakított uszály, a “Negrelli” fedélzetén. Lassan, az árral szemben haladva, a Küba végigjárja Európa legrégibb kereskedelmi útját és kulturális artériáját Románián, Bulgárián, Szerbián, Horvátországon, Magyarországon és Szlovákián át Ausztriáig. Minden egyes megállónál, minden országban egy olyan új műalkotás lesz kiállítva, amely visszautal Ataman eredeti installációjára. Ezek a művek kifejezetten erre az alkalomra készülnek a Thyssen – Bornemissza Art Contemporary megbízásából.
A Küba szimbolikus utazása és múzeumon kívüli megjelenése sajátosan európai összefüggések rendszerébe illeszti a művet. A negyven interjú olyan egyének élettörténeteit mutatja be, akik alacsony státusszal rendelkeznek abban a világban amelyben élnek, és semmilyennel sem azokban az országokban, amelyeken átutaznak. Ezek a történetek nemcsak az érzelmeinkre, hanem a lelkiismeretünkre is hatnak.
Matei Bejenaru, Nedko Solakov, Zelimir Zilnik, Renata Poljak, Csáki László & Pálfi Szabolcs, Emanuel Danesch és David Rych művészeti projektjei különböző nyelveken beszélnek egyes kisebbségi csoportok és láthatatlan közösségek migrációjáról, történetéről és emlékeiről. Emellett hangsúlyt kapnak azok a túlélési stratégiák, melyeket ezek a közösségek önazonosságuk védelmére és önreprezentációjuk érdekében sajátítottak el. Munkáik fontos kapcsolatokat teremtenek a világ egymástól elszigetelt részei között.
A Küba – Egy Európán átívelő utazás egy helyi és nemzetközi projekt, amelynek az a célja, hogy művészeti választ adjon azokra a komplex kihívásokra, melyeket a közelmúltban Európában létrejött szocio-kulturáis változások támasztanak. Együttműködve a helyi intézményekkel és kurátorokkal az út minden egyes szakaszán a Thyssen-Bornemissza Art Contemporary egy multi-diszciplináris fórumot teremt. A tervezett előadások, beszélgetések és művészi performanszok egy sokrétű hallgatóság bevonására tesznek kísérletet a kelet-közép-európai térségben.
1.
Kutlug Ataman: Küba (2004)
40 monitorból álló film-installáció a “Negrelli” uszály fedélzetén
török, angol felirattal
A Küba olyan férfiak, nők és gyermekek közössége, akik Isztambul egyik leghírhedtebb gettójában élnek. Ez a kunyhótelep baloldali aktivisták és más társadalmon kívül álló személyek búvóhelyeként jött létre az 1950-es évek végén. Azóta egy összetartó közösséggé vált, amely szilárd belső szolidaritást fejlesztett ki. Napjainkban a nagyrészt kurd lakosságot kisstílű és gyakran kiskorú bűnözők, szélsőséges vallási nézeteket képviselő csoportok és más koldusszegény emberek alkotják. A fémhulladékból és földből összetákolt házaik a 21. századi megalopolisz árnyékában állnak. Ez egy marginalizált hely, amely megtanult fennmaradni.
2.
Csáki László & Pálfi Szabolcs: Agár – Projekt a magyar agárról (2005-6)
Budapest (június 2-11., Néprajzi Múzeum)
videóinstalláció
Csáki László és Pálfi Szabolcs közösen rendezett új filmjének a központi szereplője egy kutya, amely “hungarikum”, tehát jellegzetesen magyar termék. Az állat révén a magyar társadalmi rétegződések komplex rendszerét a mutatják be, amelyekben ellentétes érdekek állnak szemben egymással. A vadászó, versenyző és edzésben résztvevő kutyával kapcsolatos felvételek mellett, Csáki és Pálfi úgy vizsgálja és kutatja ezt a rendszert, hogy a szembenálló felek olyan tagjaival készült interjúkat mutatnak be, akik közvetlen kapcsolatban állnak a kutyával vagy közvetett módon hatnak rájuk az őt érintő tevékenységek: a tenyésztőt, a tulajdonost, az állatorvost, a kereskedőt, a vadászt, a minisztert, stb.
3.
Emanuel Danesch & David Rych: Minority Logbox (2005-6)
Nyilvános filmvetítések minden eseményen
Kurátor: Daniela Zyman
Emanuel Danesch és David Rych követni fogják Küba utazását Konstancától Bécsig egy autóval és egy vontatott lakókocsival, amelyet mobil videotékává alakítottak. Indulás előtt az útvonal mentén található országokban dolgozó művészek olyan film- és video-munkáit gyűjtik össze, amelyek valamilyen módon kapcsolódnak Ataman munkájához. A filmeket, amelyeket minden eseményen a Kisebbségi Riport részeként mutatnak be, egyenként válogatták, hogy bemutassák a vonatkozó városok és lakosaik kulturális, földrajzi, politikai és szociális helyzetét, kiemelve az olyan nemzetek feletti szociális csoportok helyzetét, mint a homoszexuálisok vagy az olyan különböző vallásos elképzelések követői, akik nem szerepelnek az adminisztrációs rendszerekben és ezért nem rendelkeznek semmilyen jogi státusszal.
Kontakt:
Thyssen-Bornemisza Art Contemporary
Himmelpfortgasse 13, 1010 Wien
T +43 1 513 98 56
F +43 1 513 98 56 22
office@tba21.org
www.tba21.org