A vietnámi származású dán képzőművész, Danh Vo néhány hete szerepelt már a 2015-ös Velencei Képzőművészeti Biennálé résztvevőit bemutató írásunkban. Vo most egy per alpereseként került újra az érdeklődés középpontjába: a legalább annyira népszerűtlen, mint ismert holland műgyűjtő, Bert Kreuk citálta őt bíróság elé, amiért nem szállított le egy megrendelt művet kollekciójának a hágai városi múzeumban tavaly rendezett kiállítására.
Az 50 éves, főként az USA-ban élő vállalkozó nemzetközileg is számottevő kortárs gyűjteménnyel rendelkezik, mely jelenleg 800 tételt számlál, többek között olyan művészektől, mint Peter Doig, Damien Hirst, Willem de Kooning, Luc Tuymans és Christopher Wool. Kétes hírét annak köszönheti, hogy gyűjteményének darabjai túl gyorsan forognak – 20 év alatt ötezer képet vásárolt illetve adott el – nyilvánvalóvá téve, hogy számára az anyagi haszon a legfontosabb vezérlő elv. Az említett hágai kiállítást is elsősorban értéknövelő akciónak tekintette; 11 művet a tárlatról szinte egyenesen a Sotheby’s New York-i árverésére vitt. A nagy aukciósházzal egyébként szemmel láthatóan kitűnő kapcsolatokat ápol; a ház egyik londoni kiállítótermében idén értékesítéssel egybekötött kiállításon mutathatta be kollekciójának 29 darabját.
Bert Kreuk, forrás: avrotros.nl
Danh Vo-tól egy 350 ezer dollár értékű képet rendelt a gyűjtő a hágai bemutatóhoz, azonban most peres úton 1,2 millió dollárt követel tőle, hivatkozva az őt ért erkölcsi kárra és a mű esetleges későbbi értékesítéséből várható haszon elmaradására. Vo továbbra sem mutat hajlandóságot a kép átadására, feltehetően azért, mert időközben megelégelte Kreuk gyűjtői praktikáit.
Tekintve, hogy hasonló jellegű viták gyűjtők és művészek között máskor is előfordulnak, a szakmai közvélemény érdeklődéssel várja az ítéletet, ami Vo ügyvédje szerint csak több hónap után születik majd meg.