A Residency Unlimited (RU) nemzetközi és helyi művészek érvényesülését támogató, New York-i rezidenciaprogramjára évről-évre Magyarországról is érkezik résztvevő művész az ACAX szervezésében. A RU non-profit szervezet, és főként interdiszciplináris művészeti gyakorlatokat és a kollaborációs projekteket támogat. Tavaly volt a program vendége Dakota Gearhardt, akihez nyugodtan társíthatjuk az environmental art fogalmát és műfaját.
Művészet és ökológia kapcsolata összetett. Egyre több munka fogalmaz meg ökológiai problémákat, de maga a tárgyiasult műalkotás, mint kulturális termék értéke bonyolultan mérhető, nem mindig direkten hasznos része az ökoszisztémának. Az anyagok újrahasznosítása ugyan fő szempont, és nem csak témaként jön szóba az installációk létrejöttekor, de azt, hogy végül is milyen öko-lábnyoma van egy kiállítási anyagnak, talán nem olyan módon vesszük tekintetbe, mint egy használati tárgy esetében. Miközben a műalkotás-fogyasztási szokásaink változnak, továbbra is lényeges a gyűjtemények számára az állagmegőrzés lehetősége. Ezek az dilemmák is foglalkoztatják environmental art képviselőit.
A legyek, ezek a koránt sem kellemes rovarok, olykor kortárs művészeti munkákban is megjelennek. A moszkvai biennalén kiállító Marie-Luce Nadal munkáit a természettudomány ihleti, egyik legismertebb projektjében tudományos kísérleteknél használt legyeket kötött pórázra (egy-egy hajszálra), és mint háziállatokat tanította, háziasította őket. Nos, Dakota Gearhardt is a legyeket vette pártfogásába Fly Traps című 2016-os installációjában, amelyet az a növényvédelmi szabályozás (!) inspirált, amit egy hulladék-újrahasznosító üzemben vezettek be. Dakota a legyek ellen használt elektrosokkolókat sziruppal és állati zsírral vonta be, így tálalva „utolsó vacsorát” az áldozatul eső rovaroknak. Az installáció rámutat arra, hogy a törvényi szabályozás sokszor nem képes hatékonyan hozzájárulni az ember épített környezetének és a természet harmóniájának megőrzéséhez.

Gearhardt a világban tapasztalható káosz növekedésének tanulságaival is foglalkozik. Fotói, videói és nagyobb tereket betöltő installációi létrehozásához a mikrobiológiai laboratóriumok, szeméttelepek és spam folderek hulladékanyagait használja fel. A science-fiction és az üzleti világ esztétikai minőségeit idézi meg a kizsákmányoló hatalmi dinamika újrarendezéséhez, hogy előrevetítse társadalmi, informatikai vagy materiális világunk sérülékeny hierarchiájának összeomlását. Alkotásai a világban megkövesedett erőszak köreit a gyengeséggel, a gyengének tűnő elem szempontjainak felerősítésével gondolják újra, hogy közelebb kerüljünk egy kevésbé elnyomó jövő ideájához.
Cold Blooded Anxiety Self, 2017, HD Video
Tank Hypnosis (clip)

Gearhardt többek között tengerbiológiát tanult, ennek köszönhetően munkáiban fontos szerepet játszik a tenger élővilága. Tank Hypnosys című installációja különböző területeken szerzett tapasztalatait ötvözi. A „lebegőkabinokban” (sensory deprivation tank) tapasztalható érzés, azaz a súlytalan lebegés a testhőmérsékletű sós vízben, a közüzemi szennyvíz felhasználásának módjai és a tech diving (a mélytengeri merülés egyik formája) együtt segítenek hozzá egy öngyógyító alternatív modell elképzeléséhez a szennyezett jövőben.


The Feminine Slowly Building Herself, 2015, HD Video Collage


Transformation Sigh, 2017, HD Video
