Hogy is szokták kezdeni az igazi nyári ajánlószövegeket? Immáron hagyománnyá vált, hogy… Igen, valahogy így. De az a helyzet, hogy tényleg hagyomány, hogy az acb galéria minden évben egy nyári tárlattal zárja le a galéria szorgalmi időszakát és előlegezi meg az őszi következőt. Így van ez idén is, és a Hullám, háló, homok persze rögtön nyári, szezonális képzeteket kelthet, miközben nagyon is képzőművészeti motívumokról van szó, és azok felhasználásáról a művekben. És ha már az acb-ben vagyunk, akkor ne hagyjuk ki az attachment-et a sarkon túl, ahol Gróf Ferenc (ex-Société Réaliste) kiállítása látható, amely valamiképp szintén kötődik a hullámokhoz. A művész egy különös residency programban vett részt egy teherszállító hajón az óceánon, Haifa-Isztambul-Novorosszijszk-Odessza viszonylatban, és az őt itt ért hatásokból hozott létre egy anyagot „of firing a red star alert” címmel. És még nincs vége a nyári kiállítások sorának az acb-ben, hiszen az acb NA-ban egy 1976-os munkáját eleveníti föl Ladik Katalin és Szombathy Bálint Éneklő ládák címmel. Tenerifén, a kikőtői halasládák oldalán szereplő jeleket fotózták, és ezek fonikus értelmezéseit kezdték el megteremteni.
Kik? Csiky Tibor, Dobokay Máté, Hübner Aranka, Kismányoky Károly, Kútvölgyi-Szabó Áron, Nádor Katalin, Pauer Gyula, Tarr Hajnalka, w. Horváth Tibor / Gróf Ferenc / Ladik Katalin és Szombathy Bálint
Hol? acb galéria (acb attachment, acb NA), 1068 Budapest, Király u. 76.
Mikor? augusztus 3-ig, illetve az Éneklő ládák aug. 24-ig
Egy ismert és egy jószerével ismeretlen huszadik századi nőművész életművének, alkotói gyakorlatának és valamiképp személyiségének párhuzamait keresi ez a kiállítás, méghozzá az alkotói terükön keresztül. Schaár Erzsébetről és Sajó Editről van szó. Schaár művészete jól ismert, éppenséggel jelenleg a budapesti FUGA-ban is látható egy kiállítása, azokból a műveiből, amelyek a Székesfehérvári Szent István Király Múzeumban találhatók (Művek az emeletről, aug.27-ig). Sajó Edit (1913–1944), a Holokausztban pusztult el, és műveiről alig maradt fel dokumentáció. Izgalmas és kockázatos kísérlet kettejüket párhuzamba állítani, a tér, azaz a saját, belső, illetve külső, műtermi tér fogalmain keresztül.
Kik? Schaár Erzsébet, Sajó Edit
Hol? Síp12 Galéria és Közösségi Tér, 1075 Budapest, Síp u.12.
Mikor? szeptember 20-ig
Meghosszabbítva látható most ez a kiállítás a Levendel-gyűjteményből, és tényleg mindenkinek, aki megfordul a Balaton északi parját, csak ajánlani tudjuk. „Levendel László személyes környezetében – a Korányi Intézet orvosi szobájában és otthon – az 1960-as évektől gyűltek a képek és a szobrok, így élete végén mintegy százötven műtárgy vette körül. Választásaiban nem az ő gyűjtői ízlése vagy pénztárcája, hanem a világháborús traumákat túlélő, többszörösen kifosztott és meggyötört emberek közös identitása tükröződik. A Levendelékhez került tárgyak a trauma-élményekre adott művészi reflexiók, melyeknek összegyűjtése mindkét fél – orvos és művész – közös szellemi hátországát feltételezi” – szól a kiállításhoz fűzött anyag, és ténylegesen arról van szó, hogy ez a gyűjtemény túlmutat önmagán. Egyrészt feltérképezhető belőle a tüdőgyógyász, alkohológus Levendel doktor kapcsolatrendszere, és valamiféle kulturális térképet is kaphatunk a pártállami Magyarország felszín alatti létmódjairól, második nyilvánosságának egy szeletéről, a kulturális ellenállás egy sajátos példájáról.
Hol? Vaszary villa, 8230 Balatonfüred, Honvéd u. 2-4.
Mikor? augusztus 1-ig
A nyitókép A megnyitón nem lehet kiállítást nézni c. sorozat része, és a Magyar Nemzeti Galéria Frida Kahlo-kiállításán készült. Fotó: Erdei Krisztina