Holland – Magyar Design Fesztivál – 2008. február 22-24. – Gödör klub
Henk Leppink
Holland tervezők sora szolgál nagyszerű példákat arról a tételről, miszerint napjainkban a tárgytervezés és divattervezés közötti klasszikus határok felszámolódni látszanak. Henk Leppink terveiben a gombok, mint használati tárgyak sajátos transzformációk során hol ékszerré válnak, hol divatkreációk kiinduló pontjává. Talált, össszegyűjtött gombjai egyébként egyfajta ready made, vagy riszájkling elképzelés eredőjének is tekinthetőek, hiszen ahány katona zubbonyról, nagymama otthonkáról, diák egyenruháról leesett gomb, annyi formaasszociáció, és elképzelt történet.
Janske Megens
Miután a terméktervező tanulmányait 2004-ben befejezte, saját neve alatt alapított táskatervező céget Janske Megens. Kreációi frissek, meglepő színkombinációk és anyagtársítások jellemzőek rájuk. Sok esetben alkalmaz együtt kötött textíliát műanyaggal, vagy bőrrel. Legújabb projektje keretében olyan manufaktúrát szervezett nepálban, ahol a táskakészítők, lámpa és dísztárgykészítők dolgoznak a nyugati piacra, ám bevéelből a termékek előállítói számára olyan épületet emelnek, amely egészségügyi szolgáltatást, óvodát és tanulási lehetőséget biztosít a munkások számára.
Lara de Greef
A hazai design színtér meghatározó csoportjaként dolgozó Medence stúdióhoz hasonlatos módon De Greef a bambusz kreatív alkalmazásának elkötelezettjévé vált. Egy Indiában tett hosszabb tanulmányút után találta meg azokat az eljárásokat, csomóponti megoldásokat, amelyek révén a nyugati enteriőrökben is használható megjelenésű bútorként, lámpaként hasznosul a hihetetlen gyors növekedésre képes, természetbarát, rendkívül rugalmas alapanyag.
Studio Wessels Boer
Marjet Wessels Boer 2001-ben indította el tervező irodáját, aminek céljaként egy olyan típusú szemlélet kialakítását határozta meg, amiben a tárgyak egyfajta kommunikációs folyamat, sajátos interakció elemeivé és kiinduló pontjaivá válhatnak. Formai asszociációk, gegek, humoros ötletek, amelyek révén a használó és a tárgy intenzív viszonyba kerül a mindennapi terek, az épített környezet elemeivel. Sőt, azzal, hogy használója érzelmeire is apellál a tervezési folyamat, illetve a használat során, tárgyai személyesebbek és intenzívebbek lesznek.
Wheels-on-Fire
A szélmalmok, a fapapucs után talán a kerékpár a harmadik olyan alakzat, ami feltétlenül eszünkbe jut hollandia kapcsán. A tizenötmillió bicikli országában a Wheels-on-Fire, azaz Jan Willem van Breugel régi biciklialkatrészekből készít újrahasznosított táskákat, kiegészítőket, direkt világítást és masszív bútorokat. A delfti Műszaki Egyetemen ipari formatervezés szakon végző, majd táj- és városépítészként a köztéri tervezést is tanuló alkotó munkáitól távol áll a barkácsolás és buhera szelleme. Tárgyi ugyanis egy restaurátor műgondja és egy mérnök gyakorlatias gondolkodása révén állnak össze.
Charlotte Wooning
Az eredetileg divattervezést tanult, 1979-ben született Wooning saját neve alatt alapított céget 2005-ben. A hagyományos holland ékszer-, és textilipar tradícióját újraértelmező kézműves technikájú kiegészítői a nőiesség, a szépség érzékiségének hangsúlyozására törekednek. Az egyedi megrendelések során a személyiségjegyekhez hangolt ékes apróságok intimitást sugároznak, míg a divatékszerek valódi értéket kölcsönöznek.
Cindy Jeurissen
A valódi és igen igényes kikészítésű, bőrből készült táskái, tárcái, kisebb kiegészítői révén a tervezőnő igen ismert és elismert Hollandiában, amiről igen gazdag publikációs listája is látványosan tanúsodik. Jeurissen a gegek, meglepő anyagtársítások helyett a minőség visszafogott konzervativizmusára, a megcsináltság perfekcionalizmusára helyezi a fő hangsúlyt. Gyakran dolgozik együtt Ilse Roelofs ékszerésszel, akivel tavaly nyitottak közös butikot Amsterdam szívében.
Corina Rietveld
Rietveld a meglepő asszociációk és az ékszerekhez rendelhető különleges formai megoldások, rendhagyó ötletek tervezőnője. Bátran társít fémmel textíliát, nyúl a plexi és egyéb műanyagok nyújtotta lehetőségekhez. Emlékezetes darabjai közül egy természetes fatörzs, faághatású gyűrű említhető, aminek belső felületére egy arany applikáció került.
Elvira Vroomen
Az ezredforduló óta rendszeresen kiállító tervezőnő nemezből és bőrből készített táskái révén vált elismertté. Ezek a használati tárgyak azonban egyfajta médiumként viselkednek akkor, amikor az alkotó igen egyéni stílusú absztrakt grafikái kerülnek azokra. Képzőművészet, street art és divat egyben.
Ineke Otte
Az ékszerektől, lámpáktól a szobrokon és kisplasztikákon, belsőépítészeti elemeken át, a szó legprózaiabb értelmében vett irodabútorokig igen széles palettán alkot. A holland-magyar design fesztivál egyik vizuális emblémájává vált patkányos nyakék mellett legkülönösebb alkotásai koporsók, urnák és sírkövek rendhagyóan egyedi formatervei.
Jet Mous
Aki a szilikátipari tervezést, a porcelánt, üveget és kerámiát a kortárs design leginkább partikuláris, korszerűtlen, megújulni képtelen, menthetetlenül az elmúlt századok kézműiparának hagyományába ragadt diszciplínaként képes csak elképzelni, nagyon téved. Főképpen ha megismeri Jet Mous tervező kerámia munkáit, amelyek a műanyag fröccsöntő-ipar esztétizáló kritikája mellett színek és formák rendhagyó világát tárják elénk.
Mecky Van den Brink
Nagyon nehéz helyzetben volnánk akkor, ha műfaji kategóriát próbálnánk találni Meckey van den Brink munkáinak leírásához. Gyöngyékszerek, kollázsok, porcelánok, textíliák különös világa ez, ami időnkét groteszk, időnként a gyermekkor emlékképeiből felmerülő vizuális elemekkel egészül ki.
Rebecca Potger
Miután a tervezőnő summa cum laude elvégezte az Eindhoveni Design Akadémiát 2005-ben, nem várt sokat saját ipari formatervező cégének, a Potgerdesign-nak megalapításával sem. A cég alapfilozófiája szerint a magas technológia dominálta tárgyi kultúra szépségorientált, a lágyságot és humánumot hangsúlyozó átalakításán kell korunk tervezőinek munkálkodnia.
Samira Boon
Az eredetileg építész végzettségű Boon a terek, tárgyak, illetve az azokat használók közötti viszony újradefiniálásán és újraértelmezésén dolgozik. Erős hatást gyakorolt stílusára egy Japánban eltöltött hosszabb ösztödíj, ami révén tárgyai a textúrák és anyagtechnológiai fejlesztések sajátos összefüggéseit tárja fel.
Studio Eposh
Elleke van Gorsel elegáns textil kiegészítői a történelmi múlt elfeledett szépségét támasztja fel. Gazdag ornamentikájú anyagainak témáit gyakran inspirálják irodalmi szövegek vagy családtörténetek rekvizitumai, ugyanakkor kiindulópont lehet akár egy XIX. századi olaj portrékép színvilága, egyes motívumai is.