Alfréd Réth (1884-1966). A kubizmustól az absztrakcióig című kötet bemutatója április 14-én, szerdán este 19 órakor lesz Párizsban – a kiadó: Makláry Artworks és a szerzők: Cserba Júlia, Passuth Krisztina és Kopeczky Csaba jelenlétében.
A könyvbemutató alkalmából 14-én az Artcurial székházában kamarakiállítást rendeznek Réth Alfréd festményeiből. A rendezvény másnapján a párizsi Saint Germain des Prés negyed három galériájában nyílik közös kiállítás a magyar avantgárd alkotók alkotásaiból, melyen ugyancsak különös hangsúlyt kap Réth Alfréd életműve. A Makláry Artworks kiadásában megjelent, három nyelvű – magyar, angol, francia – könyv 350 oldalas, 270 reprodukciót tartalmaz az első magyar kubista mestertől, valamint további 120 fotónak, reprodukciónak is helyet ad kortársainak analóg alkotásaiból, fontosabb művészeti eseményekről és Réth Alfréd életéből fellelhető dokumentumaiból. A könyv tartalmaz egy összehasonlító táblázatot is. A könyv megjelentetése hiánypótló feladat: bár a festő a XX. századi művészettörténet fontos szereplője, ennek ellenére eddig semmilyen összefoglaló kiadvány nem jelent meg róla.
A kötet négy tanulmánynak ad helyet. Az első Réth Alfréd életrajzát dolgozza fel. A második Réth Alfréd festészete a primitivizmus, kubizmus és orfizmus vonzáskörében címmel a művész fiatalkori alkotói szakaszait elemzi. A harmadik a húszas évek festői kalandozásairól szól, míg a negyedik a mester absztrakt periódusairól számol be.
A könyv összehasonlító táblázata Réth Alfréd születésétől haláláig áttekinti és párhuzamba állítja a festő életét, és az annak 82 éve alatt Párizsban élő és dolgozó magyar művészekkel kapcsolatos eseményeket, valamint ugyanez elv alapján áttekinti a francia fővárosban zajló nemzetközi művészeti történéseket.
Makláry Kálmán több mint négyéves kutatásának, valamint a művész jogutódja segítségének köszönhetően a tanulmánykötet felbecsülhetetlen értékű dokumentumokat is tartalmaz Réth életéből, valamint a francia kortárs művészeti életből.
A tanulmánykötet írói: Passuth Krisztina, az ELTE Művészettörténeti Tanszékének volt vezetője, Cserba Júlia és Kopeczky Csaba művészeti szakírók, valamint Makláry Kálmán, a Párizsban alkotott magyar művészek kutatója.
A könyvben szerepelnek a párizsi Pompidou Központbeli Modern Művészetek Nemzeti Múzeuma, az échirolles-i Géo-Charles Múzeum, a genfi Petit Palais, Párizs Város Modern Művészetek Múzeuma, a portugál Berardo Gyűjtemény, angol és francia galériák, valamint francia, belgiumi, magyar, svájci, holland és német magángyűjtemények tulajdonában lévő képek reprodukciói, mely alkotások egy része a budapesti kiállításokon megtekinthetőek.
Makláry Kálmán a párizsi magyar nagykövetségen eltöltött külszolgálata idején (1997-2002) kezdte behatóbban tanulmányozni Réth Alfréd munkásságát. Ennek a meglepően eredményes kutatásnak köszönhetően jött létre a Párizsi Magyar Intézetben 2003. február 11. és március 11. között az a tárlat, amely a művész a harmincas évekig tartó, kubista és posztkubista korszakát mutatta be. Ezt követően az első magyar kubista festőművész alkotásai 81 év után ismét Magyarországon voltak láthatók 2003. október 21-től november 16-ig. Az életmű-kiállítást a Budapest Galériában és a Budapesti Francia Intézetben rendezték meg. A tárlatok – amelyek a Makláry Artworks kezdeményezésére és szervezésében a Párizsi Magyar Intézet közreműködésével valósultak meg – a FranciArt és a Budapesti Őszi Fesztivál kiemelkedő programjai voltak. Az eseményekhez olyan közgyűjtemények adták kölcsön Réth-képeiket, mint a Pompidou központ, valamint az échirolles-i Géo-Charles Múzeum. A tárlat anyagát angol, francia, belga, amerikai és német magángyűjteményekből származó festmények is gazdagították. A három hétig tartó kiállítást több ezren tekintették meg, számos külföldi galéria tulajdonos, művészettörténész és magángyűjtő is Magyarországra utazott, hogy megnézhesse azt.
Réth, aki Franciaországban Vasarely után a legismertebb magyar festőművész, 1905-ben érkezett Párizsba és haláláig a Montparnasse-on élt és alkotott. 1911-ben már annak a szűk művészi körnek volt tagja, akik elindították a XX. század egyik legfontosabb művészeti forradalmát, a kubizmust. E mesterek közé tartozott többek között Picasso, Braque, Metzinger, Lhote, Le Fauconnier, Le Fresnaye, Albert Gleizes és Juan Gris.
A művész a nonfiguratív festészet megszületésekor is az elsők között volt. Már 1910-es képei között is találhatunk olyan műveket, amelyek az első absztrakt mesterek – Kandinszkij, Kupka vagy Giacomo Balla – közé emelik. Ezt bizonyítja, hogy egy 1910-es alkotása szerepelt az 1957-ben, a saint étienne-i Musée d’art et Industrie-ben rendezett Absztrakt Művészet. Az első generációk (Art Abstrait. Les premières générations) 1910-1939 című kiállításon, amely áttekintést adott az non-figuratív művészet kialakulásáról és nevesebb képviselőiről. A tárlaton ez a kép volt az egyik legkorábbi datálású absztrakt mű. Ugyancsak Réth nevéhez kötődik számos más anyag bevezetése is – téglapor, cement, fűrészpor, kavics, összetört kagyló és tojáshéj, gyufa, salak, szén, növényi rostok, pala, szövetek stb. – a festőművészet alkotótárába, amelyeket a vászonra és fára applikált, s ezzel évtizedekkel megelőzte kortársait.
Magyar könyvbemutató az egyik legrangosabb francia árverezőház, az Artcurial Champs-Elysées-n található palotájának könyvesboltj
Alfréd Réth (1884-1966). A kubizmustól az absztrakcióig című kötet bemutatója április 14-én, szerdán este 19 órakor lesz Párizsban - a kiadó: Makláry Artworks és a szerzők:...