A temesvári Art Encounters Kortás Művészeti Biennálé társrendezvényeként október 26-ig látható a UNIVERSALLOWED című csoportos kiállítás, ami a biennálé egészéhez hasonlóan főként a régióban élő művészek számára kínál bemutatkozási lehetőséget. A Maria Orosan-Telea által kúrált tárlat, amin magyar részről Asztalos Zsolt vesz részt, egy nagyobb projekt része, ami azokra a lehetőségekre is fel kívánja hívni a figyelmet, amit az üzemen kívül helyezett egykori ipari létesítmények a város kulturális életében játszhatnak. Asztalos a Remembering című videosorozatát állítja ki, ami az emlékezés folyamatát ábrázolja és a belső képek újraszületését, azok kívülről való láthatatlanságát vizsgálja.
Asztalos Zsolt: Remembering, videostill, 2016, HD film, 5 perc. A művész jóvoltából
Az érsekújvári Zmeták Ernő Művészeti Galéria Pertu projektje a kortárs szlovák és magyar képzőművészet analógiáit keresi, azt igyekszik megmutatni, miként találkozhat egymással egy-egy Magyarországon, illetve Szlovákiában élő művész munkássága. A sorozat legújabb, Helena Markuskova által kúrált, szeptemberben megnyílt tárlata Benczúr Emese és a Szlovákiában élő Varga Emőke munkáit állítja párbeszédbe egymással. A Pozsonyban megjelenő Új Szónak adott interjújában Benczúr elmondta, hogy szöveges munkái székesfehérvári gyűjteményes kiállítását leszámítva még sehol nem szerepeltek ilyen gazdag válogatásban. A tárlaton korábbi fontos alkotásai mellett új művei is láthatóak.
Benczúr Emese: Invisible, 2012, kábel, LED, mozgásérzékelő, 32 x 220 cm. A Molnár Ani Galéria jóvoltából
A kielcei Képzőművészeti Intézet XS Galériája ad otthont október 18-ig az 5. GRID tárlatnak, ami egy Lengyelországban alakult és gyorsan nemzetközivé szélesedett új geometrikus művészeti mozgalom szimpózium-sorozatának idei állomásához kapcsolódik. A mozgalom alapítója, s egyben a kiállítás kurátora Wiesław Łuczaj képzőművész, a kielcei egyetem Képzőművészeti Intézetének korábbi igazgatója. Az új, a konstruktív-konkrét művészetből eredeztethető irányzat a diszkurzív geometria nevet viseli és fő megkülönböztető sajátossága abban áll, hogy a művek mögött feltétlenül egyfajta „történetnek” kell lennie. A kiállításon a többségben lévő hazai, azaz lengyel művészek mellett számos európai ország alkotói, köztük két magyar, Haász István és Ottó László is bemutatkoznak.
Ottó László: Catharsis-cosmometry-ativarna-brahmana, 2017, diptichon, akril, vászon, à 45 x 40 cm, a művész jóvoltából
A bécsi Kunstraum Baumgasse 42/7-ben október 20-ig látható Tót Endre Break the Grip of Shame című átfogó egyéni tárlata. A címében az ismert amerikai rapper, Paris dalát idéző kiállítás kurátora a Bécsben élő műgyűjtő, kurátor és művészeti tanácsadó Amir Shariat, aki jó kapcsolatokat ápol a magyar szcénával; tavaly, mint arról beszámoltunk, a Pécsi Műhely tagjainak munkáiból rendezett kiállításnak adott otthont. Tót kiállításáról a Parnass című osztrák művészeti magazin nagyobb lélegzetű írásban számol be.
Részlet Tót Endre kiállításáról. Forrás: amirshariat.at
A kassai Rovás Akadémia, a helyi magyarok egyik találkozóhelye, kulturális és művészeti központja ad otthont október 26-ig Szurcsik József A hiány természete című egyéni kiállításának. Nyári pozsonyi kiállítása kapcsán Szurcsik így nyilatkozott friss munkáiról: „Erődjeink, bunkereink látszólag megóvnak, de az élet szabadságától is megfosztanak bennünket. Ezért kezdtem az utóbbi időben magam is lebontani a falakat, felszabadítani a hőseimet képi és művészi világomban.”
Szurcsik József munkája
A lipcsei Vizuális Művészetek Akadémiájának Grafikai és Könyvművészeti Főiskoláján október 11-november 4. között látható a posztgraduális mesteriskola idén végzett hallgatóinak kiállítása. A tárlaton egy magyar képzőművész, a Helmut Mark professzor és Kilian Schellbach vezette képzőművészeti osztályban végzett Fridvalszki Márk is szerepel. Vertical Panorama (B) című térinstallációja a bauxittermelés és őslénykutatás, földtörténeti folyamatok, vertikális vulkáni és bányászati tevékenységek és média-archeológiai kutatások közötti komplex viszonyok feltárására tesz kísérletet, olyan kérdésekre keresve a választ, mint hogy milyen felismeréseket rejt a geológiai időlépték a ,digitális’ jelenben; hogyan kapcsolódhatnak a távoli múlt geológiai, ökológiai folyamatai XX. századi társadalmi eseményekkel vagy popkulturális termékekkel?
Fridvalszki Márk: Vertical Panorama (B), 2017, vegyes technikájú installáció, változó méret. A művész jóvoltából
A németországi Oldenburgban működő Edith-Russ-Haus für Medienkunst október 12. és 2018. január 14. között mutatja be For beyond that horizon lies another horizon című nemzetközi csoportos kiállítását, ami a łódźi Muzeum Sztukival együttműködve kerül megrendezésre közép- és kelet-európai művészek részvételével. A lódźi Joanna Sokolowska által kúrált tárlat a kortárs művészet alternatív jövőképeiből ad ízelítőt, azaz a látható horizontok mögötti másfajta lehetséges horizontokat mutatja fel – innen a kiállítás címe is. A tárlaton szereplő munkák – installációk, videók, fotók és szobrok – szerzői az emberiség egzisztenciális kérdéseivel foglalkoznak és egy olyan időszakban igyekeznek reményt adó alternatívákat felmutatni, amit világszerte a növekvő elbizonytalanodás jellemez. A kiállításon a magyar színeket az ex-artist’s collective képviseli.
ex-artist’s collective: Memorial Course, 2012, installáció, vegyes technika, 3 x 5,2 x 1,2 m
Október 15-én nyílik meg és egy hétig lesz látogatható Párizsban az 1946-ban alapított Salon des Réalités Nouvelles hetvenegyedik kiállítása. Az absztrakt, konkrét-konstruktív irányzatoknak helyet adó szalonon, melynek alapítói között ott volt Beöthy István is, az évek során olyan neves magyar és magyar származású mesterek munkái fordultak meg, mint Moholy-Nagy László, Victor Vasarely, Szenes Árpád, Nicolas Schöffer vagy Konok Tamás. A többszáz művészt felvonultató bemutatón magyar részről – a tavalyihoz hasonlóan – Boldi, Jászberényi András, Kalmár János és Saxon-Szász János vesz részt.
Boldi: Ezüst Genezis, nikkelezett bronz, 25 x 27 x 21 cm. A művész jóvoltából
Brüsszelben folytatódik Kozma Zsolt Reports from badlands című projektje, melynek korábbi állomásairól itt, illetve itt már beszámoltunk. A helyszín ezúttal másodszor a Brass’ Art Digitaal Café Molenbeekben; a You can only be free című kiállítás október 18. és november 12. között látogatható. A címben is foglalt kérdéssel, a szabadság aktuális értelmezéseivel és lehetőségeivel, az egyén és a közösség kölcsönhatásaival foglalkozó tárlaton a velencei biennálét is megjárt neves indiai művész, Gigi Scaria installált videója és a fiatal román Alexandru Budes videója mellett Sugár János munkái – stencilek, installációk, videók és digitális printek – lesznek láthatóak; Sugár a szerzője a tárlat címadó művének is.
Sugár János: Error Message (Amikor mindenkinek igaza van), 2016, egypéldányos relief, gravírozott szöveg, digitális print, styropor, 130 x 130 cm. A kurátor és a művész jóvoltából
A nagysikerű nyári brüsszeli bemutató után november 14. és 2018. január 10. között a Prágai Magyar Intézetben is látható lesz Hegedűs 2 László „vizuális szimfóniája”, A szocialista realizmus titokzatos bája című kiállítás.
Hegedűs 2 László: Vlagyimir Iljics Dali, a projekt reklámarca, 2016, digitális transzformáció.
A művész jóvoltából
A cikk nyitóképe: Benczúr Emese: Invisible, 2012, kábel, LED, mozgásérzékelő, 32 x 220 cm. Forrás: artsy.net. A Molnár Ani Galéria jóvoltából