A németországi Oldenburgban működő Edith-Russ-Haus für Medienkunst On Building Nations címmel október 23-ig két olyan művész – KissPál Szabolcs és az egyiptomi Mahmoud Khaled – párhuzamos szóló kiállításának ad otthont, akik tavaly az alsó-szászországi intézmény alapítványának ösztöndíjasai voltak. A két tárlat a nemzeti identitás fogalmát és komplex működési rendszerét gondolja újra. KissPál a From Fake Mountains to Faith /Hungarian Trilogy/ ( A műhegyektől a hitig /Magyar trilógia/) című doku-fiction projekttel foglalja el és alakítja át az Edith-Russ-Haus egyik szintjének white cube-jellegű kiállítóterét. A trilógia két hosszabb videómunkából – Amorous Geography (Szerelmes földrajz); The Rise of the Fallen Feather (A lehullott toll felemelkedése) – és egy fiktív régészeti leletből áll, melynek címe Chasm Records (Szakadék lelet).
KissPál Szabolcs: Chasm Records, installáció, Edith-Russ-Haus, 2016, a művész jóvoltából
A brüsszeli régióhoz tartozó Woluwe-Saint-Pierre-ben található Bibliotheca Wittockiana ad otthont szeptember 25-ig a Modus Operandi című kiállításnak, amin Ben Durant brüsszeli galerista és műgyűjtő mutatja be azokat a könyvborítókat, amiket kortárs művészek az ő felkérésére készítettek a tulajdonában lévő könyvkülönlegességekhez. A terveket jó nevű iparművész könyvkötők realizálták. A kiállító művészek között három magyar is szerepel: Vera Molnár, Nemes Judit és a Brüsszelben élő Pal Horvath (Horváth Pál).
Nemes Judit borítója Marinetti: La ville charnelle című könyvéhez. A művész jóvoltából
A bajorországi Rehau kiállítóhelyén, a Kunsthaus Rehauban szeptember végéig a bécsi Galerie Lindner vendégszerepel a művészköréhez tartozó alkotók munkáiból válogatott kiállítással. A geometrikus irányzatokhoz tartozó műveket felvonultató tárlaton – többségében osztrák művészek társaságában – Maurer Dóra munkái is szerepelnek.
Maurer Dóra: IXEK 14., 2014, vázlat, fa, akril, kréta, 47×47 cm, a művész jóvoltából
Augusztus 18-án nyílt meg és szeptember 30-ig látható a londoni Griffin Gallery-ben a 2015. évi Griffin Art Price nyertese, Schwéger Zsófia BLOC című szóló show-ja. A díj része volt egy féléves rezidencia-programon való részvétel; a kiállítás a most befejeződött program során készült műveket, a Sándorfalva-sorozat újabb minimalista stílusú enteriőrjeit mutatja be.
Részlet Schwéger Zsófia BLOC című kiállításáról. A Griffin Gallery jóvoltából
A Fotogalerie Wien háromrészes Fény című kiállítássorozatának második tárlatán augusztus 30. – október 1. között hét kortárs osztrák és külföldi fotóművész társaságában 12 munkájával Czigány Ákos is szerepel. A Várfok Galériával együttműködésben létrejött, fényterekkel foglalkozó tárlaton Czigány a Skies – hommage à Hiroshi Sugimoto sorozatának darabjait mutatja be. A magas épületek belső udvaraiból fotózott „ég-képek” egyfajta vertikális dialógust teremtenek a föld és az égbolt, az architektúra és a kozmosz között.
Részlet a kiállításról Czigány Ákos fotóival @ Michael Michlmayr für Fotogalerie Wien
Az érsekújvári galéria állandó gyűjteménye egyébként gazdag 20. századi magyar anyaggal büszkélkedhet, Kassák Lajos munkásságának külön termet is szentelnek. Az érsekújvári Ernest Zmeták Művészeti Galériában szeptember 8. – október 15. között tekinthető meg Bukta Imre Én és a falu című kiállítása. A tárlatot a galéria a Pozsonyi Magyar Intézettel és a budapesti Godot Galériával közösen szervezi, a kurátor Helena Markusková, aki már több kortárs magyar képzőművésznek rendezett itt kiállítást. A tárlaton a művésznek összesen 28, a címben jelzett témához kapcsolódó, különböző műfajú munkája szerepel, a Repce-lak című 1974-es fotótól egészen az először a Godot Galéria Kibillent táj című kiállításán bemutatott tavalyi munkákig.
Bukta Imre: Falusi zsidó temető, 2011, tus, pasztell, szén, tempera, grafit, papír, 100 x 130 cm. A Godot Galéria jóvoltából
A geometrikus művészetre koncentráló zürichi Galerie La Ligne a műfaj két „nagyasszonya”, Vera Molnár és Aurélie Nemours munkásságának szenteli szeptember 3. – október 15. között látogatható tárlatát. A La Ligne több magyar, illetve magyar származású geometrikus művész munkásságát kíséri folyamatos figyelemmel, Molnár is több alkalommal állított ki már náluk. A mostani tárlat egymással párbeszédbe állítva mutatja be a két művész különböző alkotói korszakaiból származó műveket.
Vera Molnár: Horizontales B, 1972-2013, akril, vászon, 80 x 80 cm. A Galerie La Ligne jóvoltából
A müncheni Galerie Bernd Dürr-ben szeptember 9-én nyílik és december 22-ig tart az a Művészet mint foglalkozás című kiállítás, mely olyan klasszikus modern és kortárs nőművészek munkáiból válogat, akik – akár már a múlt század elején – „főfoglalkozású” művészek voltak és többek között díszlet- és jelmeztervezéssel, könyvillusztrálással keresték kenyerüket. A klasszikus modern és a kortárs anyagban egyaránt szerepel egy-egy magyar művész, előbbiben a Glatz Oszkár-tanítvány Gaál Margit; az 1898-ban Ungváron született művész Paul Verlaine erotikus könyvét illusztrálta. A kortársak között a Münchenben élő Simonyi Emö öt nagyobb méretű festménye látható, többek között az általa is tanított orosz származású Elina Deberdejeva munkáinak társaságában.
Simonyi Emö: Bebuquins Bar, 1982, a művész jóvoltából
November 11-ig a neves varsói Raster Gallery ad otthont Puklus Péter legújabb, The Epic Love Story of a Warrior – A Trilogy and Epilogue címet viselő egyéni kiállításának. A tárlat egy közép-kelet-európai család szemüvegén keresztül idézi meg a XX. század történéseit és konfliktusait, valós eseményekből kiinduló asszociatív képekkel mesélve el egy fiktív történetet.
Puklus Péter: Nude dancing with cardboard sheets IV, 2014., forrás: rastergallery.com
A cikk lejjebb folytatódik.