Carl Kostyál magyar művészek kiállításainak rendszeresen otthont adó londoni galériájában év végéig látható Bak Imre első egyéni tárlata az Egyesült Királyságban. Képzőművész a tárlat kurátora is, a Londonban élő Peter Peri, az ismert avantgárd művész, Péri László unokája. A kiállítás egy-egy kiemelkedő jelentőségű alkotás bemutatásával idézi meg Bak Imre pályafutásának legfontosabb fejezeteit.
Bak Imre: Reflexió – III, 1974, akril, vászon, 160 x 100 cm. A művész és Carl Kostyál jóvoltából
Rudas Klára már szerepelt Bécsben a Knoll Galerie standján a Vienna Contemporary-n és a galériának a Curated by keretében rendezett csoportos tárlatán, ezúttal pedig első egyéni tárlatával mutatkozik be Hans Knoll galériájában. Kiállított munkáit egy szovjet filmrendező, Dziga Vertov közel száz éve készült műve, a Kino Pravda No. 14 inspirálta. A festészet szigorúan vett médiumán túllépő installációiban Rudas Klára egyrészt felvázolja, másrészt továbbfejleszti a filmben megmutatkozó gondolkodásmód értelmezési lehetőségeit. Különböző módszereket mutat meg így, olyan absztrakt rendszereket, amelyek változó direktséggel utalnak önmagukon túlra – a festészeten kívülre. A To Train a Structure című tárlatot 2017. január 14-ig lehet megtekinteni.
Részlet Rudas Klára kiállításáról. A Knoll Galéria jóvoltából
Az Isztambuli Magyar Intézetben 2017. január 15-ig látogatható a Progresszív intenciók című tárlat, amely a magyarországi avantgárd, az underground és a konceptuális művészet döntő jelentőségű korszakának tekinthető, 1965 körül kezdődött időszakból és az akkori törekvések továbbélését reprezentáló későbbi munkákból ad sokszínű válogatást. A Sáránszki Péter által kúrált tárlaton összesen 23 művész alkotásai szerepelnek; néhányuk, így Frey Krisztián, Erdély Miklós, Attalai Gábor vagy Paizs László életműve már lezárult, de a többség Keserü Ilonától Nádler Istvánig, Szentjóby Tamástól Lovas Ilonáig, Maurer Dórától a Kis Varsóig ma is a szcéna aktív szereplői közé tartozik.
Lovas Ilona: SOS I., 2006, fotónyomat, 80 x 120 cm, © a művész, az Isztambuli Magyar Intézet jóvoltából
Méhes Lóránt: Spirál, 2008, olaj, vászon, 135 x 170 cm, © a művész, az Isztambuli Magyar Intézet jóvoltából
Kis Varsó: Sisak, 2012, beton, 35 x 42 x 31 cm, © a művész, az Isztambuli Magyar Intézet jóvoltából
Forgács Péter ezekben a hetekben Dél-Korea vezető kortárs kiállítóhelyén, a National Museum of Modern and Contemporary Art (MMCA)-ban mutatkozik be. Az év végéig nyitva tartó tárlat az idén nyáron indult, ötrészes Reconstruction of a Story sorozat harmadik része, aminek a több helyszínen és számos szekcióban működő múzeum fotó és video részlege ad helyet. A médiaművész tárlatán összesen nyolc filmjét láthatják az érdeklődők, kezdve a még 1991-ben készült Wittgenstein Tractatus-tól a 2011-es Német egység a Balatonon-ig. Szerepel a tárlaton az 1998-ban készült A dunai exodus is, amelynek „térbeli kiterjesztése” interaktív kiállítás formájában is nagy sikert aratott már. Forgács kiállítását az MMCA egy éve heves viták után kinevezett igazgatója, a spanyol Bartomeu Marí nyitja meg, aki a művészt egy mesterkurzus tartására is felkérte.
Forgács Péter: Dunai exodus, 1998, installációs részlet, a Molnár Ani Galéria jóvoltából
Popovits Zoltán szobrászművész magyar-amerikai kettős állampolgár, de a leghosszabb ideig Finnországban élt, ahol már negyedszázaddal ezelőtt retrospektív tárlata volt. Most ismét a finn főváros, pontosabban az Amos Anderson Art Museum ad otthont legújabb, 2017. január 9-ig megtekinthető kiállításának, melyen 1976 és 2016 között született alkotások láthatók. Műveihez Popovits különböző fafajtákat használ, de dolgozik fémekkel, műanyaggal, márvánnyal, gránittal is; gazdag, organikus és mesterséges anyagokat is felölelő, több matériát összekapcsoló anyaghasználata a technikák magas fokú, mesteri alkalmazását követeli meg. Művei valósággal csábítják szemlélőiket, hogy érintsék meg őket; a kiállítás egyik különlegessége, hogy a bemutatott művek egy része esetében erre valóban lehetőség is van.
Popovits Zoltán: Üres fészek, 1999. Fotó: Stella Ojala, forrás: amosanderson.fi
A Prágai Magyar Intézet pincegalériájában 2017. január 20-ig lehet megnézni drMáriás legújabb kiállítását. A tárlaton szereplő munkák egyszerre idézik az amerikai pop art és az orosz „szoc-art” stílusjegyeit és használják a punk, az avantgárd, a dadaizmus és a szürrealizmus eszközeit, hogy mindezekből egy egyedi, humorral és iróniával átszőtt stílust kialakítva reflektáljanak olyan kérdésekre, amik ugyan elsősorban a hazai közvéleményt foglalkoztatják, de minden bizonnyal Prágában sem hatnak idegennek. Prága után, december 2-án a művésznek Szabadka tavaly átadott új, kávézót és galériát is magába foglaló közösségi terében, a Klein House-ban nyílik kiállítása Gyógyhatású mintás képek címmel; a megnyitón fellép a 30 éves Tudósok zenekar is.
drMáriás: Karel Gott elhozza a békét az EU-csúcsra, 2016, akril vásznon, 100 x 80 cm, forrás: praga.balassiintezet.hu
Bécsben született, ott is él, de az itthoni szcénában is jelen van Andreas Fogarasi, akinek legutóbbi számunk megjelenése óta több kiállítási szerepléséről és egy, a napokban odaítélt díjáról is hírt kaptunk. A művész munkái jelenleg három tárlaton láthatóak: Sculpture című bemutatója 2017. január 14-ig Mexico Cityben, a Proyectos Monclova galériában, Book Launch című installációja a Los Angeles-i Művészeti Múzeumban (LAMOA) tekinthető meg, míg a szófiai Nemzeti Művészeti Galériában a The errors of beauty című, december 15-ig nyitva tartó csoportos kiállításon szerepel.
November 29-én Fogarasi átvette a 11 ezer euróval dotált idei Msgr. Otto Mauer díjat, amit 35 éve olyan művészeknek ítélnek oda, akik segítik az egyház, a művészet és a tudományok közötti dialógus életben tartását és továbbvitelét. A díj korábbi kitüntetettjei között olyan ismert neveket találunk, mint Erwin Wurm, Franz West, Peter Kogler, Heimo Zobernig vagy Kamen Stoyanov. A zsűri indoklása szerint a díjat idén Andreas Fogarasi személyében olyan művész kapja, aki „kritikus társadalomszemléletét esztétikailag magasrendű, formájukban kiérlelt alkotásokban juttatja kifejezésre”. Alig egy héttel a díj átvétele után Fogarasinak a magát a kortárs művészet és az egyház közötti dialógus színtereként definiáló Jesuitenfoyer-ben nyílik 2017. január 17-ig látható átfogó tárlata Andreas Fogarasi – Modelle címmel.
Andreas Fogarasi, © CAAC,/Guillermo Mendo
A kölni Van der Grinten Galerie-ben 2017. január 31-ig látható az Erdő című csoportos tárlat, melynek nyolc kiállítója között a galéria művészköréhez tartozó Ősz Gábor is szerepel. A kiállítás címadó témáját a művészek eltérő módon közelítik meg – van, aki mese- vagy álomszerűen, mások nyugtalanító vagy éppen idillikus, vágyakozó hangulatot árasztva, ismét mások szürrealista felfogásban – mégis fel lehet fedezni bennük közös pontokat. Ősz Gábortól egy 2010-es videómunka szerepel, amit a tárlat honlapja az egész bemutató legerőteljesebben konceptualista jellegű munkájaként ír le.
Ősz Gábor: Blow-up, 2010, video, 8’ 3”, a Van der Grinten Galerie és a Vintage Galéria jóvoltából
Oroszországban sajnos ritkán láthatóak kortárs magyar művészek alkotásai, ezért is nagy örömmel számolunk be arról a kiállításról, amelynek The Space Between Us címmel egy ismert moszkvai galéria, a többek között Erik Bulatovot és Vitalij Pusnyickijt is művészkörében tudó, már Berlinben is fiókgalériát nyitott pop/off/art Gallery ad otthont december 7. és 2017. január 22. között. Az Olja Popova és Szergej Popov által kúrált tárlat a magyar kortárs szcéna különböző korosztályaihoz tartozó hat művész, Birkás Ákos, Szűcs Attila, Moizer Zsuzsa, Nemes Csaba, Keresztes Zsófia és Zékány Dia olyan munkáit mutatja be, melyek új szemszögből vizsgálják a múlt és a jelen történéseit, a mai európai társadalmak kritikus, az oroszországi kiállításlátogatók számára is tanulságos problémáit.
Birkás Ákos: Szent Jeromos és egy faszent, 2013, olaj, vászon, 190 x 150 cm, a Knoll Galéria jóvoltából
Keresztes Zsófia: Sweatweb, 2016, poliuretán, akril, 110 x 64 cm, a pop/off/art Gallery jóvoltából
Moizer Zsuzsa: Álom, 2014, olaj, vászon, 150 x 100 cm, a pop/off/art Gallery jóvoltából
Nemes Csaba: Szenvedély, 2015, olaj, vászon, 100 x 70 cm, a Knoll Galéria jóvoltából
Szűcs Attila: Fiatal és sebezhető, 2014-15, olaj, vászon, 50 x 40 cm, a művész jóvoltából
Zékány Dia: Régen és most, 2015, olaj, vászon, 110 x 150 cm, a pop/off/art Gallery jóvoltából
A cikk lejjebb folytatódik.