Prágában egy barokk villában, a Portheimkában működik a Galerie D, ami július 29-ig Csurka Eszter Sötétben járó/Walker in the Dark című egyéni tárlatának ad otthont. Az utóbbi években más műfajokban is alkotó művész ezúttal friss festményeiből összeállított válogatást mutat be.


A lipcsei Kunstvereinben augusztus 13-ig látható a Performing Relationships című, Hunya Krisztina és Daniel Niggemann által kúrált csoportos kiállítás, melynek középpontjában a „kollaboratív kreativitás”, a kollaboratív folyamatok feltételeinek és lehetőségeinek vizsgálata áll a művészetben és azon túl. Kritikus elemzés tárgyát képezi a társadalmi intézmények működése, a társadalom önszervező képessége. A tárlaton tíz, különböző nemzetiségű művész, illetve művészcsoport szerepel, köztük – Havanna című, hazai kiállításokról ismert 2006-os videójával – Erhardt Miklós is. A Havanna lakótelepen forgatott videó, ami naplószerűen részletezi a Havanna által akkumulált társadalmi problémák feldolgozásának dilemmáit, egy kívülálló személyes története, amint egy üzlethelyiség bérlésén keresztül keresi a kapcsolatfelvételt az adott szubkultúrával.


Észak-Írország vezető kortárs fotóművészeti galériájában, a Belfast Exposed-ban augusztus 19-ig látható Kudász Gábor Arion Memorabilia című egyéni tárlata. A 2010-14 között készült sorozatról a művész így vall: „Anyám, Kudász Emese, festőművész 2010. november 22-i halálát követő években a teljes hagyatékát katalogizáltam, és tőlem telhető tárgyilagossággal lefényképeztem, hogy gyorsan halványuló nyomát rögzíteni tudjam az időben. Tevékenységem megbontotta a csakis rá jellemző, általa teremtett és őt körülvevő rendet, amelyet, ha akkor érintetlenül elzárok, emlékét még nagyon hosszú időn át hűen őrizte volna. A kutakodásom nyomán megbomló rend réseiből személyiségének rejtett szeletei és tárgyainak addig ismeretlen összefüggésrendszere bontakozott ki, amelyről ma már nem állítható bizonyossággal, hogy korábban is létezett-e vagy részint az én beavatkozásom szüleménye.”


A grazi Universalmuseum Joanneum-hoz tartozó Neue Galerie Graz szeptember 3-ig látogatható Ki vagy te? című tárlata a portrénak az utóbbi két évszázad képzőművészetében betöltött szerepét mutatja be a romantikától kezdve napjaink selfie-kultúrájáig, dokumentálva a portrékészítés funkcióinak, műfajainak és technikáinak a századok során végbement jelentős változásait. A grazi múzeum anyagának gazdagságát jelzi, hogy a nagyívű, átfogó kiállításhoz alig kölcsönöztek műveket, azon javarészt a tulajdonukban lévő vagy náluk tartós letétként elhelyezett munkák szerepelnek. E tényből következik az is, hogy túlsúlyban vannak a helyi, azaz osztrák művészek alkotásai, de nem elhanyagolható a nemzetközi kínálat sem, amiben Birkás Ákos két 1986-os, ugyancsak a múzeum tulajdonában lévő festménye is látható a nevezetes Fej-sorozatból.


Vizuális szimfóniaként definiálja legújabb, a Brüsszeli Magyar Nagykövetség Kulturális Szolgálatán megrendezett, A szocialista szürrealizmus titokzatos bája című kiállítását Hegedűs 2 László. A szeptember 13-ig látogatható tárlat képei a kelet és nyugat két jellegzetes művészeti izmusának ötvözetéből születtek. A szocializmus hivatalos művészete vizuális lenyomatainak szürreális kép- és szövegmontázzsal való transzformálásával a fikció műalkotássá, a művészet politikától mentes valóságává válik. A transzformált grafikákat és fotókat kiegészítő rövidfilm, A Nagy Fehérvári Árvíz, fiktív dokumentum formában, egy soha nem volt árvíz folyamatában mutatja be a rendszerváltás előtti képeket a reális és irreális keveredésében. A filmhez a szöveget Esterházy Péter írta és az ő narrációjával hangzik el.


Londoni tanulmányainak befejezése óta Schwéger Zsófiának több kiállítása volt a szigetországban, s munkái, amiket több díjjal is elismertek már, jelenleg is három helyen láthatók. A londoni Edel Assanti galériában először mutatkozik be; augusztus 11-ig megtekinthető egyéni kiállításán legfrissebb munkáiból válogat.


A Royal Academy of Arts 1769 óta (!) évente megrendezi nagyszabású, értékesítéssel egybekötött nyári tárlatát, melyre a jelentkezők közül az akadémia tagjaiból álló zsűri választja ki a részvevőket. Schwéger a tavalyi év után ismét szerepel a tárlaton, ezúttal egy kisméretű kollázzsal – többek között olyan világsztárok társaságában mint Marina Abramovic, Tracey Emin, Frank Stella vagy Georg Baselitz. A kiállítás augusztus 20-ig tart nyitva.


Július 22-ig a belfasti Platform Arts-ban is szerepel Schwéger egy csoportos tárlaton; ezt a kiállítási, oktatási és stúdió-programot kínáló kortárs intézményt művészek hozták létre és vezetik. A domestic affairs címet viselő kiállításon Schwéger a Brooklynban élő olasz Francesco Simetivel és az ír Ursula Burkéval együtt mutatkozik be.
A Ljubljanai Balassi Intézetben A felfedezés kalandja címmel szeptember 8-ig látható válogatás az ismert műgyűjtő, dr. Balogh Imre nemzetközi kortárs kollekciójából. A válogatás a gyűjtemény egészét tükrözve nemzetközi; a hazai kortárs művészetet Benczúr Emese, Ember Sári, Farkas Dénes, Gáyor Tibor, Hetey Katalin, Jakatics-Szabó Veronika, Konok Tamás, Maurer Dóra, Mayer Éva, Rajcsók Attila, Szűcs Attila és Várnai Gyula munkái képviselik.


Maradunk még Ljubljanában: a Metelkova Kortárs Művészeti Múzeumban október 1-ig tekinthető meg a Disobedient/Engedetlen című kiállítás, amin a katalán Eulàlia Grau és a Žene u crnom (Nők feketében) szerb művészcsoport mellett Ladik Katalin munkái láthatók. Nemcsak az engedetlenség képessége feltétele a szabadságnak, a szabadság is feltétele az engedetlenségnek – ez az Erich Frommtól kölcsönzött idézet köti össze a kiállításon szereplő nőművészek „engedetlenségi pozícióit”, melyek nemcsak női mivoltukból fakadnak; akcióik kiinduló pontja a dominancia és a diszkrimináció minden formája ellen való fellépés, legyen az a túlnyomórészt patriarchális társadalmak férfi-dominanciája, a militarizmus, a szexizmus, a nacionalizmus bármilyen megnyilvánulása. Ladik „fülhallgatós fala” – ami a dOCUMENTÁ-n Athénban és Kasselben is bemutatott „elénekelt kollázs-partitúráinak” hangulatát idézi – jelzi, hogy alkotója egyaránt művelője a vizuális és a hangköltészetnek. A fülhallgatós falon látható kollázsok mellett a kiállításon a művész nagyformátumú performansz-fotói, performansz-videója, továbbá filmjeinek és színházi szerepeinek dokumentumfotói is bemutatásra kerülnek.


A bécsi Albertina az elmúlt két évtizedben nem kevesebb mint tízezer (!) új műtárggyal gazdagodott; Look! New Acquisitions című, október 8-ig látogatható tárlatuk 55 művész 350 munkájával ennek csak nagyon kis hányadát tudja bemutatni, ám így is alkalmas arra, hogy érzékeltesse a népszerű múzeum gyűjtési stratégiáját. Ennek egyik lényeges eleme, hogy az általuk fontosnak tartott művészek pályáját rendszerint hosszú évtizedeken át figyelemmel kísérik. Előszeretettel vásárolnak összetartozó műcsoportokat, hogy mélyebb betekintést engedjenek egy-egy alkotó munkásságába. A múzeum eredeti profiljának megfelelően vásárlással csak grafikák kerülnek a gyűjteménybe, ajándékozás útján azonban a kollekció számos festménnyel is gazdagodott – olyanokkal, amelyek a grafikákkal képviselt művészek alkotói felfogását más oldalról világítják meg. A kiállításon Nemes Csaba Hotel Metropole című sorozata is látható, ami még keletkezésének évében, 2015-ben szerepelt a Bécsi Ünnepi Hetek „Hotel Metropole. Jövőt adni az emlékezésnek” című kiállítássorozatán és még abban az évben a múzeum tulajdonába került.


A nyitóképen Kudász Gábor Arion képe látható a Memorabilia sorozatból, a művész jóvoltából.
A cikk lejjebb folytatódik.