- Elsőre még nagy vihart kavart, tavaly már kevésbé váltott ki szenvedélyes vitákat a Power 100 hazai változata
- Idén remélhetőleg a helyén kezelve fogadja a szakma és a szélesebb közvélemény a 3. Magyar Power 50-es listát
- Hogy működik? A Műértő szerkesztősége által felkért, kéttucat tagot számláló zsűri állította össze a listát azok neveiből, akik 2012 októbere és 2013 szeptembere között megítélése szerint a legnagyobb hatással voltak a hazai kortárs szcéna fejleményeire, helyzetének alakulására. A lista nem értékítélet tehát, inkább helyzetkép.
- A teljes lista a Műértő ma megjelent, decemberi számában
Jó eséllyel megjósolható, és némileg váratlan változásokat is tartalmaz az idei rangsor. Az előbbiek közé tartozik, hogy idén az első helyre került a korábban is a legszűkebb élbolyhoz tartozó Baán László, a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója. Ez talán még akkor is így lett volna, ha legfőbb korábbi vetélytársai, Bencsik Barnabás és Gulyás Gábor nem hagyták volna ott – előbbi kényszerből, utóbbi önként – az általuk addig vezetett intézményt, így azonban ezt az eredményt borítékolni lehetett.
Eddig is a legbefolyásosabbnak ítéltek között volt a progresszív kortárs tendenciák képviselőinek munkáiból egyedülálló nemzetközi gyűjteményt létrehozó Somlói Zsolt – Spengler Katalin gyűjtő házaspár, ám még sohasem kaptak annyi szavazatot, mint most. Ez minden bizonnyal annak elismerése, hogy a szcéna és a kortárs műkereskedelem jelenlegi nehéz hazai helyzetében sem hagyott alább a lendületük. Sokat tesznek a kortárs magyar művészet nemzetközi jelenlétének erősítéséért, számos projektet támogatnak, Somlói Zsolt pedig, a Power 50-ben ugyancsak szereplő Küllői Péterrel együtt bekerült a TATE orosz- és kelet-európai akvizíciós bizottságába is. Nem számít váratlannak, hogy a listára először felkerülve, rögtön annak harmadik helyén landolt Fekete György, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke, hiszen ebben az időszakban születtek meg azok a jogszabályok, melyek szinte páratlan hatalmat és aránytalanul nagy pénzügyi lehetőségeket adtak az általa irányított szervezetnek.
Gyűjtők, műkereskedők
A Magyar Power 50 története még mindig rövid, de a három eddigi lista összehasonlítása és az elkészítésükhöz mintaként szolgáló angol Power 100-al való egybevetése már lehetőséget ad néhány következtetés levonására. A hazai listán az egyes szereplőcsoportok arányában kevés változás tapasztalható, jelentősek viszont az eltérések a nemzetközileg kialakult arányoktól. Ennek érthető, a hazai piac rövid történetével, a magángyűjtésnek a szocialista évtizedekben háttérbe szorult voltával magyarázható okai vannak. Míg a globális listán a műkereskedők és a műgyűjtők a múzeumi vezetőkkel, kurátorokkal és a művészekkel nagyjából azonos súllyal vannak jelen, nálunk még szembeötlő az utóbbi két kategória túlsúlya. A múzeumi vezetők és a műgyűjtők kategóriájának éllovasairól már volt szó; a művészek között Maurer Dóra, míg a műkereskedők között Pados Gábor (acb galéria) kapta a legtöbb szavazatot.
A politikai helyzet tükre
A kulturális életben tapasztalható erőteljes állami befolyást jelzi, hogy a magyar listákon mindig felbukkan, idén a korábbiaknál is előkelőbb pozícióban egy-egy kultúrpolitikus neve. L. Simon László idén már a Top 10-be is bekerült. (A globális listákon politikus legfeljebb gyűjtői minőségben fordul elő.) A hazai helyzet visszásságaira utal az is, hogy a művészeknek nem csak alkotó munkásságukkal kell felhívni magukra a figyelmet, hanem a kultúrpolitika egyoldalú döntéseivel szembeni hadakozással is; idén két csoport, a Szabad Művészek és az Összefogás a kortárs művészetért is az utóbbi területen nyújtott teljesítményével nyerte el a zsűritagok szavazatát.
Vonzások és változások
A listán egyik évről a másikra egyelőre nagyobbak a változások, mint a Power 100-ban, ami egy ilyen új projektnél természetes, de azért a stabilizálódás itt is megkezdődött; idén már csak a szereplők 26%-a új és többségük neve a lista második felében olvasható. A legtöbb változás a művészek között van, akiket egy-egy sikeres külföldi vagy hazai kiállítási szereplés, egy rangos díj gyorsan az érdeklődés középpontjába állít, ám csak kevesen tudnak közülük tartósan megragadni ott. A művészeknél, de a műkereskedőknél is megfigyelhető a szereplők csökkenő átlagéletkora. A „nagy öregek” egy része kiszorul a listáról (itt nem árt még egyszer hangsúlyozni, hogy a Power 50 nem életműveket, hanem éves teljesítményeket mér), és helyüket mindinkább fiatalok veszik át. A pozitív jelenségek közé tartozik a szcéna Budapesten kívüli szereplőinek erőteljesebb képviselete a listán. Több művész és múzeumi vezető, így pl. Bukta Imre, Kukla Krisztián, Prosek Zoltán befolyását a zsűritagok az eddiginél erősebbnek ítélték meg, míg Baki Péter, a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeum igazgatója először szerepel a listán.
Kritikusok, média
Feltűnő és nyilván a feszültségekkel, a szcénában zajló viták hőfokával függ össze, hogy erős a listán azok jelenléte, akik az esetek egy részében hivatásszerűen, de többnyire egyéb foglalatosságaik mellett rendszeresen megnyilvánulnak a különböző szakmai és közéleti folyóiratokban, online fórumokon. Közülük Mélyi József műkritikust a 4. helyen rangsorolták, de a lista első felében található Andrási Gábor, a Műértő főszerkesztője, György Péter esztéta, műkritikus és Nagy Gergely, az artPortal főszerkesztője is.
Az alábbiakban közöljük az idei Magyar Power 50 élmezőnyének listáját, és közreadjuk az eddigi három rangsor összesített eredményét is, ami a mindhárom évben szereplők helyezési számának összeadásával alakult ki. Ezzel persze összeadódnak – vagy éppen kiegyenlítődnek – a listák esetlegességei is, de valamilyen képet mégis kapunk így az egyes szereplők befolyásának tartósságáról.
Magyar Power 50 – 2013 |
|||
Helyezés 2013 |
Helyezés 2012 |
Név |
Funkció |
1 |
2 |
Baán László |
Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, főigazgató |
2 |
6 |
Somlói Zsolt – Spengler Katalin |
műgyűjtők |
3 |
– |
Fekete György |
Magyar Művészeti Akadémia, elnök |
4 |
12 |
Mélyi József |
művészettörténész, kritikus |
5 |
1 |
Bencsik Barnabás |
Ludwig Múzeum, főigazgató, majd független művészettörténész |
6 |
10 |
Maurer Dóra |
képzőművész |
7 |
38 |
Fabényi Júlia |
Nemzeti Kulturális Alap Vizuális Művészetek Kollégiuma vezetője, Ludwig Múzeum, főigazgató |
8 |
14 |
L. Simon László |
Nemzeti Kulturális Alap alelnöke |
9 |
8 |
Pados Gábor |
műgyűjtő, műkereskedő |
10 |
13 |
Valkó Margit |
műkereskedő |
Magyar Power 50, 2011 – 2013, összesített eredmény |
|||
Helyezés |
Név |
Funkció |
Helyezési pontszám |
1 |
Baán László |
Szépművészeti Múzeum – MNG főigazgató |
5 |
2 |
Bencsik Barnabás |
Ludwig Múzeum, főigazgató, majd független művészettörténész |
7 |
3 |
Somlói Zsolt és Spengler Katalin |
műgyűjtők |
13 |
4 |
Gulyás Gábor |
Műcsarnok, főigazgató, majd EMMI miniszteri biztos |
18 |
5 |
Pados Gábor |
műkereskedő |
23 |
6 |
Maurer Dóra |
képzőművész |
24 |
7 |
Mélyi József |
művészettörténész, kritikus |
25 |
8-9 |
Pőcze Attila |
műkereskedő |
37 |
8-9 |
Valkó Margit |
műkereskedő |
37 |
10 |
Andrási Gábor |
főszerkesztő, kurátor |
38 |
A cikk lejjebb folytatódik.