Londonban, a Sotheby’s-nél két tételt is találtunk. Előbb, június 20-án az impresszionista és modern művek délelőtti árverésén Scheiber Hugó Kánkán táncosnők című műve kerül kalapács alá, amit jelenlegi tulajdonosa az 1980-as években vásárolt. Az árverési katalógus megjegyzi, hogy a kép eredetiségét Molnos Péter igazolta. Az árverőház 7-9 ezer fontot vár az 1930 körül született alkotásért.

Egy héttel később, a kortárs művek ugyancsak délelőtti árverésén három nagyobb egyedi munkára is lehet licitálni Victor Vasarelytől. Mindhárom eredetiségét Pierre Vasarely igazolta s a művek szerepelni fognak a művésznek az Aix-en-Provence-i Vasarely Alapítvány gondozásában készülő életmű-katalógusában. A JÁTÉK című akrilképre legutóbb 2008-ban lehetett licitálni, most amerikai gyűjteményből kerül az aukcióra, ahol igen komoly, 120- 180 ezer font körüli árat várnak érte. A PULSAR-VA 11 év után európai magánkollekcióból tér vissza az aukciós piacra, ahol most 60-80 ezer fontos taksával indul. Az R-BERYLL című festett relief kicsivel hosszabb idő, 12 év után jelent meg újra a piacon; az 1965-ös munka becsértékét ezúttal 25-35 ezer fontban állapították meg.

Négy magyar tétel is várja a liciteket a bécsi Dorotheum június 28-i modern és kortárs árverésén. Előbb Molnár C. Pál 1930-as fekvő női aktjára lehet licitálni, ami a hátoldalán lévő címke tanulsága szerint megjárta a velencei biennálét; mai tulajdonosa az 1950-es években Budapesten vásárolta. A festményért most 2-3 ezer eurót várnak.

A három további, egy sorozathoz tartozó cím nélküli objekt szerzője Lakner László; a plexidobozokba „csomagolt”, nyitott, gouache-sal festett könyveken az egyetemes kultúrtörténet egy-egy kiemelkedő alakja – Goethe, Ingres és Lessing – aláírásának másolata látható. A művek 1977-ben készültek és 2-3 ezer eurós taksával várják a liciteket.

Ennél is több, egészen pontosan 6 magyar tétel is szerepel Svájc legnagyobb aukciósháza, a zürichi Koller szezonzáró árverésén. Június 29-én, az impresszionistáknak és klasszikus moderneknek szentelt napon egyazon svájci magángyűjteményből Czigány Dezső két, jól dokumentált provenienciájú olajképét bocsájtják árverésre. A kisebb méretű tájképet vászonra, míg a nagyobb virágcsendéletet fára festette a művész; előbbiért 15-25 ezer, utóbbiért 25-35 ezer frankot várnak. Utóbbi képhez jár egy ezüstzselatinos vintázs nagyítás is, ami a festőt csellón játszva örökíti meg.

Svájci magángyűjteményből – vagy magángyűjteményekből – kerül kalapács alá egy nappal később, június 30-án az utóbbi években itthon is egyre keresettebb Fiedler Ferenc (François Fiedler) három, különböző korszakokból származó olajképe. Az 1959-ben, 1964-ben, illetve 1989-ben született cím nélküli munkák 5 és 8 ezer svájci frank közötti becsértéket kaptak; a legkorábbihoz az árverés katalógusa tanulmányt is közöl, mely többek között Jackson Pollock Fiedler munkásságára gyakorolt hatásával foglalkozik.

A Koller sem maradt Vasarely-munka nélkül: Az 1968/75-ös, tekintélyes méretű akrilkép, ugyancsak Pierre Vasarely által eredetinek elfogadva, meglehetősen tág határok között megállapított, 90-160 ezer frankos becsértékkel várja a liciteket. A tételhez csatolt tanulmány a mű keletkezésének időszakát kulcsfontosságúnak minősíti a művész pályáján, magát a művet pedig eme korszaka egyik igen jellegzetes darabjaként írja le.

Írásunkat később kiegészítjük az aukciókon született árakkal.
- Frissítés, június 30.
Egy olyan tétellel kezdjük, ami nem szerepelt előrejelzésünkben: a bécsi im Kinsky aukciósház június 20-i árverésén az e hónapban elhunyt Birkás Ákos emblematikus Fej-sorozatának egyik darabjára lehetett licitálni. Az 1992-ben készült festményt 11 ezer euróért ütötték le. Ezt a tételt meg is mutatjuk:

Jól szerepelt Scheiber Hugó Kánkán táncosnők című munkája a Sotheby’s június 20-i londoni árverésén: a várt 7-9 ezer fonttal szemben 10 ezret adtak érte.
Ugyanitt egy héttel később váltakozó siker kísérte Victor Vasarely három egyedi alkotásának szereplését: a legmagasabb becsértékű JÁTÉK-ra nem volt licit, a 60-80 ezer fontra becsült PULSAR-VA viszont taksájának másfélszereséért, 106.250 fontért talált vevőre. Becsértékének sávjában, 27.500 fontért kelt el a művész R-BERYLL című munkája. (A Sotheby’s árai jutalékkal együtt értendők.)
A Dorotheum június 28-i árverésén kiemelkedően szerepelt Molnár C. Pál fekvő aktja, amiért új tulajdonosa az óvatosan megállapított 2-3 ezer eurós becsértékkel szemben jutalékkal együtt 21.500 eurót fizetett. Ugyanilyen taksával várta az árverést Lakner László három munkája is, ezekre azonban nem volt licit.
A zürichi Koller június 29-i árverésén mindkét Czigány Dezső festmény 24.500 frankért kelt el (jutalékkal együtt); a tájkép esetében ez az ár megfelelt a becsértéknek, míg a csendélet esetében némileg alatta maradt annak.
A ház egy nappal későbbi második világháború utáni és kortárs árverése magyar szempontból nagyon jól sikerült. Fiedler Ferenc mindhárom festménye becsérték feletti áron kelt el, jutalékkal együtt 7.500, 9.375, illetve 44.900 frankért. Az utóbbi, igen jó árat az írásunkban reprodukált festmény érte el. A vártnál magasabb áron, 198.500 frankért kelt el Victor Vasarely írásunkban ugyancsak reprodukált akrilképe is.