A Deák Erika Galéria 2021 tavaszán hirdette meg első kurátori pályázatát azza a céllal, hogy – amint erről tavasszal az artportal is beszámolt – “lehetőséget adjon és helyszínt biztosítson azoknak a művészettörténészeknek, kurátoroknak, akik eredeti kiállítási ötleteiket szeretnék megvalósítani.” Olyan csoportos kiállítási terveket vártak, amelyek a művészet és a világ aktuális helyzetének valamely fontos aspektusát vizsgálják, és aminek megrendezésére 2022 őszén a Deák Erika Galériában kerül majd sor. A zsűrizést a galéria munkatársai végezték, Deák Erika, Teplán Nóra és Varga Ádám.
Az első díjat és az ezzel járó 300.000 forintot idén elsőként Maj Ajna „Átmeneti tárgyak, átmeneti tájak” című pályaműve nyerte. A résztvevő művészek Gink Sári, Kortmann Járay Katalin és Mendreczky Karina lesznek.
A kiállítás koncepciója: „A minket körülvevő tárgyi világ a pandémia idején megtapasztalt bezártság során a megszokottnál még nagyobb szerephez jutott. Az otthoni munkavégzésre való hirtelen átállás következtében a bensőséges élettér és az ahhoz szorosan kapcsolódó fogalmi keretrendszerünk jelentős mértékben átalakulni kényszerült. Az online kapcsolattartás, amely az egyedüli kapcsolódási pontként tűnt fel a külvilág és a négyzetméterben mérhető pszeudo-létezés között, a privát tér, legalábbis annak egy kiválasztott szeletének nyilvánossá válását idézte elő.
Ehhez az új helyzethez az emberek igyekeztek minél jobban adaptálódni; hirtelen megnőtt a kereslet az íróasztalok, a digitális eszközök és ezekkel egyenes arányban az alkohol iránt is. Mindenki próbálta saját életterét a számára legélhetőbb módon át- és kialakítani. ‘A tárgyakhoz való érzelmi kötődés alapja, hogy az adott dolgot önmagunk részének éljük meg.’ A pszichológia átmeneti tárgyaknak nevezi a gyerekek hőn szeretett plüss állatait, játékait, amelyek funkciójukban biztonságérzetet nyújtanak a kicsiknek például az édesanyjuk távollétében. A kiállítók különböző aspektusokból, sokszor személyes történeteken keresztül vizsgálják az emberi tárgykultúra társadalmi, pszichológiai vetületeit.” A kiállítás 2022. őszén valósul majd meg.
A pályázat kiírásakor Deák Erika az artportal kérdésére egyebek mellett ezt mondta az elképzelésük hátteréről: „Ma nincsenek nonprofit kiállítóterek, a független kurátorok többsége légüres térben lebeg, és azt látom, hogy fiatalok egyre gyorsabban vesztik el az illúzióikat. Sokszor érzem azt mostanában, hogy a művészet valódi motivációi helyett csak a praktikumokról, a pénzről diskurálunk. Az is szempont volt a díj létrehozásánál, hogy ne intézményi rendszereken keresztül, hanem közvetlenül tudjak támogatni tehetséges embereket.”
Kérdésünkre a díjazott fiatal kurátor így kommentált: „A művészekkel együtt hálásak vagyunk a kiállítási lehetőségért. Pályakezdő kurátorként különösen nagy segítséget jelent ez a támogatás, ugyanis az egyes projektek pénzügyi hátterének biztosításán kívül a legnagyobb kihívást a helyszín megtalálása jelenti. További nehezítő körülménynek számít, hogy az egyes pályázatoknál a támogatások döntő többsége intézményi működéshez kötött. Külön öröm, hogy a nonprofit kiállítóhelyek mellett egy kereskedelmi galéria is teret ad a fiatal művészek és kurátorok bemutatkozására.”
Maj Ajna legutóbbi, társkurátori munkájáról az artportal is írt, itt.
Nyitókép: Maj Ajna és Deák Erika a díj átadásakor. Fotó: Deák Erika Galéria