A modern festészet egyik legfontosabb előfutárának tekintett Claude Monet az 1880-as években kezdett „sorozatképeket” festeni; az egyes darabok ugyanazt a témát – tájat vagy épületet – különböző látószögből és más-más napszakokban örökítették meg. Az első sorozat éppen az az összesen 25 festményből álló Szénakazlak volt, aminek egyik darabjához a 110,7 millió dolláros friss rekord fűződik. (Az összeg tartalmazza az árverőház jutalékát is.) A Szénakazlakat olyan, a francia mester életművében ugyancsak kiemelkedő sorozatok követték, mint a roueni katedrálist, a parlamentet vagy a tavirózsákat megörökítő vásznak.

Csakúgy, mint bármely más művészettörténeti korszak, az impresszionisták műpiaci keresettségét is kisebb-nagyobb hullámzások jellemzik, azonban a Monet művei iránti érdeklődésre, s ennek következtében áraira is ezek rendszerint nagyon csekély hatással voltak. Piaca stabilnak mondható, darabszámra is tekintélyes életművének köszönhetően munkái rendszeresen felbukkannak az árveréseken és a korszakkal foglalkozó galériákban; nevét minden évben megtaláljuk a legmagasabb áron értékesített alkotások szerzői között. Tavaly például csak Pablo Picasso aukciós forgalma haladta meg az övét, de Picasso eladásait a több ezer sokszorosított grafika tornázta fel 744 millió dollárra, míg Monet-nak mindössze 36 festménye generálta a 357 milliós forgalmat. Tavirózsák-sorozatának egyik darabjáért 2018 májusában 84,7 millió dollárt fizettek; ez volt a tavalyi év hatodik legdrágább festménye, s egyben Monet eddigi életműrekordja. Nem is kevéssel, több mint 30%-kal múlta ezt most felül a képet árverező Sotheby’s által a XIX. századi nyugati művészeti kánon legfontosabb festménycsoportjának minősített Szénakazlak sorozat egyik, provenienciájában pontosan nyomon követhető darabja.

A festmény aukción sem első ízben bukkant fel: 1986-ban a nagy vetélytárs Christie’s árverezte – ugyancsak New York-ban – a képet, ami akkor 2,53 millió dollárért kelt el, azaz értéke az azóta eltelt több mint három évtized alatt közel negyvennégyszeresére emelkedett. A 110,7 millió dollár az életmű-rekordon túlmenően a legmagasabb összeg, amit impresszionista festményért eddig valaha is adtak. Egyelőre sem a kép eladójának, sem új tulajdonosának neve nem került nyilvánosságra.