A művészi igényű plakátok gyűjtése lassan, de biztosan egyre divatosabbá válik, és ez a trend hozzánk is begyűrűzött. Míg korábban idehaza csak vegyes profilú árveréseken bukkantak fel időnként plakátok, az utóbbi években – részben az izgalmas profilbővítési lehetőséget felfedező BÁV, részben az e területre szakosodott, a Budapest Poster Gallery égisze alatt létrejött Plakátbolt jóvoltából – megjelentek a rendszeres önálló plakátárverések is.
Az árak a növekvő keresletet tükrözve emelkedő tendenciát mutatnak, nemegyszer közelítenek a képzőművészeti aukciókon kiemelkedő sokszorosított grafikákért megadott összegekhez, de azért a százezer feletti leütések – a nemzetközi piacon dollárban, a hazain forintban – még nem túl gyakran fordulnak elő.
Az árakat nemcsak a tervezőművész reputációja, az adott plakát művészi kvalitásai és a fennmaradt ismert példányok száma befolyásolja jelentősen, hanem a feldolgozott téma is. A legnagyobb népszerűségnek örvendő filmplakátok esetében például nehezen képzelhető el, hogy egy, a feledés homályába merült vagy akár már bemutatása idején jelentéktelennek bizonyult film plakátjáért fizessenek rekordárat.

Ezt igazolták az elmúlt napok történései is: a legkülönbözőbb gyűjtési területek kiszolgálásában nemzetközi szinten is a legnagyobbak közé tartozó dallasi aukciósház, a Heritage Auctions klasszikus filmplakát-árverésén egy kultfilmet, a Casablancát reklámozó olasz plakát ért el 478 ezer dollárral, azaz több mint 120 millió forinttal új rekordárat.
A kiemelkedő ár persze elsősorban annak a ténynek szól, hogy pillanatnyilag ez az adott plakát egyetlen ismert példánya – korábban egy londoni gyűjtőé volt, új tulajdonosának kilétére egyelőre nem derült fény – és egy jelentős, főleg plakátterveivel komoly sikereket aratott olasz művész, Luigi Martinati (1893-1983) munkája, de az árban a legendás film is vastagon benne van.

Ezt bizonyítja, hogy korábban a film más – részben ugyancsak olasz, részben amerikai – plakátjainak ára is megközelítette vagy akár meg is haladta a 200 ezer dollárt. Martinati a legismertebb plakáttervezők közé tartozott, munkái rendszeresen szerepelnek aukciókon és persze kiállításokon is; a neves filmrendező, Martin Scorsese gyűjteményének részeként két éve a New York-i MoMA tárlatán is láthatóak voltak. Casablanca-plakátjának sikerét az árverőház szakértői azzal is magyarázzák, hogy a filmhez készült összes plakát közül az ő munkáján látható a film két legendás főszereplője, Ingrid Bergman és Humphrey Bogart legjobb portréja.
A nyitókép részlet a Casablanca című filmből Forrás: https://i0.wp.com/www.environmentalhistory.org