A fesztivál ötletgazdái, szem előtt tartva a kettős célt – Tihanyba kortárs kulturális életet vinni, illetve a kortárs képzőművészet iránti érdeklődést minél szélesebb közönségre kitágítani -, az elmúlt években is aktívan keresték azokat a formákat amelyekkel reagálni lehet a művészeti piac átalakulásaira. Tavaly egész évben felvezető kiállításokat tartottak egy budapesti irodaházban, idén Facebook-megosztásokra alapuló kampányt indítottak négy galériával (Dovin, Inda, Mono, Nextart) karöltve, „Te is lehetsz műgyűjtő” címmel.
A kezdet kezdetétől szoros kapcsolatot ápol a fesztivál a Magyar Képzőművészeti Egyetemmel (MKE), most is többféle projektben vesznek részt művészhallgatók, a KIKÖTŐplacc-on a videószekcióban az idén húszéves Intermédia Tanszék hallgatóinak munkáiból látható válogatás, ám szeptembertől még szorosabbra fűzik majd a szálakat. A MOME, valamint a pécsi és az egri művészeti karok hallgatóinak kültéri szobraival és installációival is találkozhatunk a félsziget számos pontján.
Fesztivál-jelleg, csapatépítő tréning – de ki fog vásárolni? Fotó: artPortal
A „minél szélesebbé tárni a kapukat, de figyelni a minőségre” törekvést támogatja a Vass-gyűjtemény jelenléte, a rangidős generáció (Bak Imre, Nádler István, Hencze Tamás, Konok Tamás) beemelésével.
Bár érezhetően nagyobb és kiterjedtebb a rendezvény, és szervesebben épül Tihany életébe, mint eddig, azonban még rajta van a keresgélés hangulata is, nem egy beállt, változatlan modell szerint működik. A rugalmasság és a reagálási aktivitás a biztató.
Racionális számítás szerint az eddigieknél ígéretesebb a galériás fősátor új helyszíne, a révnél, a Club Tihany bejáratával szemben, hisz annak, aki Tihanyba érkezik, vagy várakozik a kompra, szinte kikerülhetetlen. A galériák igyekeztek, ha nem is szorosan a Balatonhoz köthető tematikákat választani, de színes, könnyedebb hangvételt megütni: könnyen mozgatható, kisebb méretű munkákat hoztak, amelyeket impulzív vásárlási rohamában akár meg is vehet egy látogató. Sajnos, pont ez az elem nem volt túlságosan jellemző az eddigi években. A galériások közötti csapatépítő tréningnek viszont nagyon alkalmas a négy közös balatoni nap, a bulihangulat már a megnyitón érződött.
Surányi Mihály beszél a FOTÓplacc nyitásán. fotó: artPortal
A másik sátor, FOTÓplacc néven, ugyancsak frekventált helyen, az apátsághoz közeli sétányon kapott helyet. Benne LÉTKÉPEK – kortárs fotóművészek villanófényben címmel csoportos kiállítás látható, a válogatás Surányi Mihály (Nessim Galéria) nevéhez fűződik. A kurátor nem titkolta, szeretné elősegíteni olyanok előtérbe kerülését, akik ilyen-olyan okokból ritkábban szerepelnek. Saját kategorizálása szerint három fő csoportra fókuszált: az általa átmeneti nemzedéknek nevezett alkotókra, akik a kilencvenes években már éberen figyeltek, de még vannak tapasztalataik az előző rendszerről. Azokra, akik a digitális világgal nőttek fel, és semmilyen tapasztalatuk nincs az analóg világról, illetve társadalmi értelemben a szocializmusról, s azokra, akikre jellemzően úgy hatott a digitalizáció, hogy visszanyúltak akár a 19. századig, illetve technikai értelemben indultak el érdekes irányokba. Dobos Tamás archaikus fotóvízióit, Áfrány Gábor festmény-illúziót adó képeit említette, illetve Gőbölyös Luca sorozatát, amely azt a 19. századi hagyományt eleveníti fel, amikor a gyerekek fotózásakor fekete lepellel takarták le az anyjukat. A teljes válogatásra jellemző, hogy sok a portré, s megidéződik a személyes múlt, a gyerekkor, a barátok, a rokonok – feltűnő a személyesség központi szerepe.
A fotónak külön sátrat szentelni már csak azért is kézenfekvő ötletnek tűnik, mert mindannyiunknak kell valami választ adni arra a képinvázióra, ami nap mint nap ér bennünket. Állítólag naponta 250 millió képet töltenek fel a felhasználók csak a Facebook-ra – emelte ki Bordács Andrea megnyitóbeszédében, utalva arra, hogy a hétköznapi privát képek felhasználása is rendre megjelenik a munkákban.
Ami csökkenő tendenciát mutat már az első napon a korábbiakhoz képest, az a kutyák száma. A négylábúak tavaly már-már zavarbaejtően nagy számban tették tiszteletüket, s mintha a gazdik elmaradtak volna. Ha helyettük helyett idén a művészetpártoló tulajdonosok jönnek, az nem rossz csere.
Az ARTplacc 2013 kiállítói: Deák Erika Galéria, Dovin Galéria, Erdész Galéria, Faur Zsófi Galéria, Gaudens Petit Galéria (Ausztria), Inda Galéria, kArton Galéria, Molnár Ani Galéria, Mono Galéria, Nessim Galéria, NextArt Galéria, Várfok Galéria, Vass Gyűjtemény, Art Quarter Budapest
A FOTÓplacc kiállító művészei: Áfrány Gábor, Dobos Tamás, Csontó Lajos, Ember Sári, Gőbölyös Luca, Puklus Péter, Telek Balázs, Varga Tamás.
A tihanyi ARTplacc augusztus 20-ig tart nyitva. A részletes porgram itt!
A cikk lejjebb folytatódik.