Az ötlet egy éve született Nagy-Britanniában: alakuljon át az ország néhány hétre egyetlen hatalmas szabadtéri kiállítássá, melynek során a legkülönbözőbb reklámhordozók a brit képzőművészet népszerű alkotásainak reprodukcióival hívják fel a figyelmet az ország művészeti örökségének rendkívüli gazdagságára, és egy olyan közönséggel is megismertetik a legfontosabb műveket, mely feltehetően sohasem lépi át a múzeumok küszöbét. A 2013-as brit akció sikere után idén az USA is megrendezi az Art Everywhere-t, méghozzá imponáló számokkal: ötven államban, a hatalmas reklámtábláktól a tömegközlekedési eszközök és megállóik oldaláig összesen 50 ezer reklámhordozó felület áll rendelkezésre annak az 58 műalkotásnak a bemutatására, amiket az amerikaiak szavazással választottak ki az ország öt vezető múzeumának kurátorai által összeállított listáról.
Andy Warhol Campbells’ Paradicsomleves konzervének reprodukciója a new york-i Time Square-en látható, fotó: Business Insider Rebecca Bonson
Az akció augusztus 4-én a New York-i Time Square-n indult és egészen a hónap végéig tart. A kezdeményezésnek a legjobb reklámot a közösségi média csinálja; a Facebook-ot máris ellepték a poszterekkel a háttérben felvett selfie-k, amelyek közül a legkreatívabbakkal reprodukciókat is lehet nyerni. Az érdeklődők különböző applikációk segítségével számos információhoz juthatnak a művekről, és többségüket le is tölthetik. A remélt eredmény: a kulturális örökség sokszínűségének tudatosodása és a múzeumlátogatók számának növekedése.
Winslow Homer: A víz öröme című munkájának reprodukciója egy autóbusz oldalán, fotó Business Insider Rebecca Bonson
A múzeumok által összeállított lista és a szavazatok alapján kialakult sorrend az amerikai közönség konzervatív ízléséről tanúskodik; a legnagyobb tetszést – ahogy az artnet kissé fanyar kommentárja megjegyzi – a történelmi témájú művek mellett azok aratták, melyek „vadregényes tájakat és gyönyörű gyermekeket” ábrázolnak. A beválasztott művek többsége a XIX. század második felében, illetve a XX. század első évtizedeiben született, s ahogy haladunk előre az időben, egyre kevesebb mű szerepel a listán, amin persze azért a nagy nevek Gilbert Stuarttól Winslow Homerig, Whistlertől Surgentig, O’Keeffe-től Rothko-ig, Lichtensteintől Warholig mind ott vannak. A legtöbb szavazatot – a várakozásoknak megfelelően – Edward Hopper 1942-ben született emblematikus munkája, az Éjszakai baglyok (Nighthawks) kapta, ami így most már „hivatalosan” is az amerikaiak legkedveltebb festményének számít.
Edward Hopper: Éjszakai baglyok © Art Institute of Chicago
A jelöltek listáján a festmények mellett néhány fotó is szerepelt, közülük Robert Mapplethorpe és Cindy Sherman munkái be is kerültek a kiválasztottak közé. Sherman fotója egyben az egyetlen olyan alkotás az országszerte bemutatottak között, ami már a XXI. században született.