Valahol a világűrben elsüjedt egy űrhajó
Hogy Pakson, a Paksi Képtárban pontosan mi történik, az egy ideje nem egészen világos a számunkra. A tavalyi furcsa események, vagyis az igazgató menesztése óta annyi látszik, hogy vannak kiállítások, de hogy milyen szakmai koncepció mentén, az mintha nem volna teljesen egyértelmű. Hanem. Most itt egy kiállítás, out of the blue, de annyira érdekesnek tűnik, hogy az ajánlónkban a helye. Baksa-Soós Jánosról, aki Január Herceg Tova néven él és dolgozik most éppen, nem sokat tudni. Talán még annyit sem, mint a Paksi Képtárról. A Kex zenekar egykori frontemberéről, a hazai underground rock egyik alapfigurájáról van szó, aki 1971-ben emigrált, Berlinben él, olykor feltűnt idehaza, de jelenlétről nem beszélhetünk. Úgy volt jelen, hogy nem volt jelen, sem itt, sem ott, sem ő maga, sem a művei, sporadikus híradások jöttek róla csupán. Tárgyait, munkáit, Kaszás Tamás installációjában mutatja be most a Paksi Képtár. Ennyit tudunk: „Alternatív javaslat a hétköznapiság legtöbb félreértésének természetes módon történő korrigálására.” Pénteken nyílik.
Ki? Január Herceg Tova
Hol? Paksi Képtár, 7030 Paks, Tolnai út 2.
Mikor? júni. 21. – aug.10.

Drozdik Orshi Orsolya: Szexuális mitológia (1981-83)
Egy másik nagy távozó, és vissza-visszatérő. Drozdik Orsolya az egyik legfontosabb hazai képzőművész, úgy, hogy az utóbbi sok évtizedben már ő sem itt dolgozott. Nagyon is aktív, és folyamatosan az. New York-i, egész pontosan manhattani időszakának első néhány zsúfolt évéből mutat most be festményeket, méghozzá összesen két napig, csak két-két órában, éjszaka. A budapesti A.P.A terében dolgozik most, miközben rendszerezi életművének korábbi darabjait, ennek a folyamatnak a részeként láthatók ezek a korai festmények. A nyolcvanas évek legeleje, amikor Drozdik Orshi ténylegesen a dolgok közepébe került, és amikor „a gazdag gyerekek is arra vágytak, hogy művészek lehessenek és bohém művészként éljenek Lower Manhattanben vagy a 42. utcai pornónegyedben, amikor egy taxisofőr is lehetett gyűjtő a fiatal yuppie-k mellett, akik villámgyorsan nagy vagyonra tehettek szert…, milliárdosokká válhattak a Wall Streeten. Amikor a SoHo-ban Julian Schnabel, David Salle elképesztően magas árú képei a Mary Boon Galériában voltak láthatók, amikor az Annina Nosei műkereskedő galériája alatti pincéjében a 21 éves utca-művész, Jean-Michel Basquiat festegette önarcképeit. Amikor Kenny Scharf és Keith Herring utcai művészetet és kiállításokat készített. Úgy tűnt, nincsenek korlátok.” A cím ellenállhatatlan, a hangütés is az.
Ki? Drozdik Orshi Orsolya
Hol? Ateliers Pro Arts / A.P.A. Galéria, 1085 Budapest, Horánszky u. 5.
Mikor? júni. 22 és 23., csak 21.00-23.00 között

Június 21-22-én ismét látogatható az Akadémia székháza
Múzeumok Éjszakája lesz. Megint, mint minden évben. És mint minden évben, most is elmondjuk, hogy miközben országszerte tényleg remek programokkal várják a látogatókat a múzeumok ezen a fesztiválszerű eseménysorozaton, a hazai múzeumok jobbára szomorú helyzetben vannak. Az éjszaka persze tökéletes metafora, igen, sötétség van, éjsötét, hosszú évek óta már. Alulfinanszírozás, a szakmai kompetenciák folyamatos megkérdőjelezése, politikai intervenciók, eljelentéktelenítés, szoros kontroll, miközben kivételezés, agyonfinanszírozás néhány kiemelt intézménynél, satöbbi, nem soroljuk. Lassanként semmi közünk nem lesz ahhoz, ami az intézményeinkkel történik. Merthogy a múzeumok zömmel közgyűjtemények, a köz tulajdonában vannak, a mieink. Ezen a helyen azt sem mondjuk most végig, mi történik ezekben a hetekben-hónapokban a Magyar Tudományos Akadémiával (MTA). Röviden: gyalázat történik. Most csak annyit: az MTA-nak rendkívül érdekes és igencsak jelentékeny képzőművészeti gyűjteménye is van. Két éve bezárták, bizonytalan indokokkal, bizonytalan időre. Csak néha látogatható. Most ismét, a Múzeumok Éjszakáján. Menjünk el és nézzük meg. Amíg lehet.
Hol? MTA Művészeti Gyűjtemény, 1051 Budapest, Széchenyi István tér 9.
Mikor? június 21-22.

A nyitókép A megnyitón nem lehet kiállítást nézni c. sorozat része. Bolla Szilvia mestermunkája a MOME diplomakiállításán, 2019. Fotó: Erdei Krisztina