A huszadik századi zsidó történelem múzeuma és dokumentációs központja, a Mémorial de la Shoah /Musée, Centre de la documentation juive contemporaine május 18-tól szeptember 11-ig a német fotóművész, Josef Breitenbach Visages de l’exil, 1933–1945 című kiállításával emlékezik a koncentrációs táborok felszabadításának 60-ik évfordulójára.
Josef Breitenbach (München, 1896 – New York, 1984), aki maga is a hitleri Németországból elmenekülők közé tartozott, Párizsban és New Yorkban készült fotóin, korabeli dokumentumokból álló gyűjteményén keresztül tárja elénk a származásuk, politikai meggyőződésük miatt hazájuk elhagyására kényszerültek nehéz sorsát. Breitenbach még húsz éves sem volt, amikor csatlakozott a német Szociáldemokrata Párthoz, és annak keretén belül, több éven keresztül aktív politikai tevékenységet folytatott. 1920-ban kezdett komolyan fotózással foglalkozni, és a színházi világhoz fűződő kapcsolatai révén, hamarosan a színészek, írók keresett portréfotósává vált. Származása és főleg baloldali elkötelezettsége miatt azonban 1933-ban el kellett hagynia Németországot. Párizsban telepedett le, ahol önálló stúdiót nyitott a Montparnasse-negyedben, és eközben kiállításokon is szerepelt. A modern fotóművészet olyan képviselőivel állított ki együtt, mint Ilse Bing, John Heartfield, André Kertész, Germaine Krull, Man Ray és Eli Lotar. A párizsi években ismerkedett meg többek között Aristide Maillol-al, James Joyce-szal, Louis Aragonnal, Joseph Roth-tal, Kandinszkij-jal és Bertold Brechttel, akikről kíváló portréfotókat készített. Max Ernst révén kapcsolatba került a szürrealistákkal is, és 1938-ban dokumentumértékű fotósorozatot készített a Nemzetközi szürrealista kiállításról. Művészetük hatást gyakorolt további munkásságára.
Má r Párizsban is elismert fotós volt, amikor újra menekülésre kényszerült. 1941-ben áthajózott New Yorkba, ahol elsősorban az emigráció névtelen alakjairól és ismert személyiségeiről, köztük Lyonel Feiningerről, ismét Max Ernstről és Josef Albersről készített portréfotóival, valamint fotótechnikai kísérleteivel és az akkor még kevéssé elterjedt színes fotókkal hívta fel magára a figyelmet. Három évvel később már a híres Black Mountain College tanára lett, és a New York-i MOMA (Museum of Art Modern) kiállításain szerepelt.
A Mémorial de la Shoah /Musée, Centre de la documentation juive contemporaine ingyenesen látogatható kiállítása a párizsi és az első New York-i évek portréfotóiból, valamint a művész e korra vonatkozó értékes dokumentumgyűjteményéből nyújt válogatást.