- Frissítés, 03. 17.
Ma is jelentkezünk a legfrissebb információkkal a járvány következményeiről a művészeti színtéren. Ezúttal kevesebb hírünk van és a következő napokban minden bizonnyal még kevesebb lenne: Európában ezen a területen már szinte minden leállt, ami leállhat. Legalábbis a valós térben, mert a virtuálisban példátlan aktivitással találkozhatunk a szcéna szereplői, a művészek, a múzeumok, galériák, projektcsoportok részéről, akik, illetve amik a nehéz körülmények között is igyekeznek eljutni mindazokhoz, akiknek szükségük lehet rájuk, akik számára a művészet most gyógyír. A következő napokban ezért inkább azt a sorozatunkat folytatjuk, ami ezekről a bel- és külföldi kezdeményezésekről tudósít. És közben reméljük, hogy ezt a sorozatot is mihamarabb folytathatjuk – akkor már arról beszámolva, hogyan tér vissza az élet a művészeti színtéren is a megszokott kerékvágásba – vagy legalábbis valami hasonlóba, mert e krízis elmúltával semmi sem lesz pontosan ugyanolyan, mint amilyen előtte volt. És a művészet biztosan segít majd a tanulságok levonásában is.
És akkor lássuk a mai híreket.
Itthon ma a galériák háza tájáról érkeztek friss hírek: a Molnár Ani Galéria határozatlan ideig zárva tart, Asztalos Zsolt jelenleg futó kiállítása csak előzetes bejelentkezésre látogatható. Ugyanez a helyzet a Godot Galériában, ahol épp most nyílt meg – verniszázs nélkül – ef Zámbó István kiállítása. A Szikra Képzőművészeti Bemutatóterem elhalasztja Köves Éva kiállítását; ehelyett Balogh Csaba kiállítását hosszabbították meg, de ez is csak előzetes egyeztetéssel látogatható. Szinte „lapzártakor” futott be a hír az acb Galériától, hogy átmenetileg ők is bezárnak, elhalasztják legújabb kiállításuk e hétre tervezett megnyitóját. A majdani megnyitóról azt írják, remélik, hogy „az az esemény egyben annak az életnek az ünneplése is lesz, amelyről most nehéz hirtelen lemondanunk. Azon dolgozunk, hogy az acb a jövőben is része legyen azoknak az ismerősebb hétköznapoknak”.

Bezárt a Tesla Loftban rendezett Banksy-kiállítás, a The Art of Banksy is, ahol az utóbbi napokban a fertőzésveszély minimalizálása érdekében fél óránként már csak 15 vendéget fogadtak. Ugyanakkor ígéretes tárgyalások folynak arról, hogy a tárlat az újranyitás után az eredetileg tervezettnél hosszabb ideig legyen látható Budapesten.
Néhány külföldi hír: Érdekes helyzet alakult ki Nagy-Britanniában, ahol a kormány tegnap azt javasolta, hogy az emberek tartózkodjanak a különböző – többek között a kulturális – intézmények és rendezvények látogatásától, ugyanakkor nem rendelte egyértelműen el azok bezárását. Szakértők szerint ez megnehezíti vagy lehetetlenné teszi az érintett intézmények számára, hogy a kieső bevételek miatti kárigényüket biztosítóikkal szemben érvényesíteni tudják. A Tate úgy döntött, hogy holnaptól összes múzeumát bezárja – ez érinti Maurer Dórának kiállítását is a Tate Modernben – és szerdától nem látogatható a National Gallery, a British Museum, a Royal Academy of Arts és a Victoria & Albert Museum sem. A National Portrait Gallery csütörtöktől zárja be kapuit. Holnap a múzeumok többsége az ország más városaiban sem nyit már ki. Ezek az intézkedések egyelőre többnyire május 1-ig érvényesek. Nem döntött még a bezárásról a Saatchy Gallery, ahol London pillanatnyilag legnagyobb tömegeket vonzó tárlata, a Tutanhamon-show látható. A kereskedelmi galériák közül is egyre több döntött az ideiglenes bezárás mellett, köztük a White Cube, a Hauser & Wirth – ők New York-i és Los Angelesi galériájukat már néhány nappal korábban bezárták – és a Galerie Thaddaeus Ropac, amelynek néhány napja a salzburgi galériája sem látogatható.
A szigetországból érkezett hír az is, hogy lemondták a London Original Print Fair május 1-3. közöttre tervezett idei kiadását.
A Christie’s és a Phillips után a Sotheby’s is úgy döntött, hogy számos árverőtermét és képviseletét bezárja és a Londonban tervezettek kivételével a márciusi aukciók túlnyomó többségét is elhalasztja. Az új időpontokat a legtöbb esetben csak később jelölik ki. A legnagyobb aukciósházaknak e percben az okozza a legnagyobb fejtörést, hogy mit kezdjenek májusi modern és kortárs giga-aukcióikkal. Hivatalosan még senki sem döntött, de sokan úgy gondolják, hogy a házak azonnal bejelentenék az aukciók júniusra halasztását, amennyiben az Art Basel időpontja is módosul – ezzel kapcsolatban azonban aligha születik végső döntés április előtt. A vásár halasztása felszabadítana egy hetet a fontos gyűjtők naptárában júniusra, s ez a hét jó alternatívát kínálna az aukciósházak számára, ha májusban New Yorkban még nem tér vissza az élet a normális kerékvágásba.
- Frissítés, 03. 16.
A mai napon a belföldi hírek domináltak; ezek egyikéről, az OFF-Biennále elhalasztásáról délelőtt külön írásban már beszámoltunk. Ahogyan várható volt, a mai szünnap után a kormány döntése értelmében már nem nyitnak ki azok a budapesti és vidéki közgyűjtemények és kiállítóhelyek sem, amik eddig tartották a frontot; így zárva maradnak a Szépművészeti Múzeum, a Magyar Nemzeti Múzeum, továbbá a Petőfi Irodalmi Múzeum és tagintézményeik, valamint a Műcsarnok is. Ugyanakkor a múzeumok egyre bővülő digitális tartalmakkal igyekeznek fenntartani a folyamatos kapcsolatot az irántuk érdeklődőkkel és kulturális élményeket kínálni számukra. A Magyar Nemzeti Galéria honlapján például bejárható a Változatok a realizmusra – Munkácsytól Mednyánszkyig című kiállítás és elérhető a Remekművek az oktatásban című oldal is, ami a gyűjtemény fontos műveit bemutatva jól hasznosítható a közoktatásban, történelem, magyar nyelv- és irodalom, illetőleg vizuális kultúra órákon. Műveket, illetve egész gyűjteményeket egyébként egyre több bel- és külföldi múzeumból, galériából, sőt, művészeti vásárról lehet otthon is nézni; néhány ilyen lehetőségre ugyancsak külön írásban hívtuk fel a figyelmet és azt is frissíteni fogjuk a továbbiakban.

Bővült a zárva tartó kortárs galériák köre is. Ma a Faur Zsófi Galériától és a MissionArt Galériától kaptunk ilyen értesítést, a bezárás mindkét helyen határozatlan időre szól.
Az aukciósházak közül határozatlan ideig nem látogatható a Virág Judit Galéria; ügyeleti rendszerben működnek és készülnek a tervezett árverésekre. Nem látogatható a Műgyűjtők Háza sem, ám a március 25-re tervezett aukciójukat megtartják; azon vételi megbízással vagy telefonos licittel lehet részt venni. Ugyanígy működik majd az Arte Galéria március 21-i árverése is. A Nagyházi Galéria holnaptól rövidített nyitvatartással üzemel.
Külföldről vegyes hírek érkeznek. Európában egyelőre romlik a helyzet és a múzeumok egyre több helyen zárnak be. Ugyanakkor Nagy-Britannia legtöbb múzeuma továbbra is látogatható – így többek között egy kiadós fertőtlenítés után a Tate Modern is, ahol néhány napja az egyik dolgozó koronavírus-tesztje pozitív lett. A National Gallery ugyanakkor bizonytalan időre elhalasztja az április 4-én megnyitni tervezett Artemisia Gentileschi kiállítást. Indokként a kialakult helyzetet jelölik meg, ami vagy azt jelentheti, hogy nem látják biztosítottnak a tárlat költségeivel arányban álló látogatottságot, vagy azt, hogy megoldhatatlanok az előkészítéssel összefüggő logisztikai problémák. Várják a látogatókat a svédországi múzeumok is; a Moderna Museet ma arról tájékoztatta az érdeklődőket, hogy a John Baldessari-kiállítást a tervezett időpontban, március 21-én megnyitják, csak a hozzá kapcsolódó sajtóeseményeket mondják le.

A legszomorúbb hír Olaszországból jött, ahol az ország egyik legnevesebb építésze, a 92 éves Vittorio Gregotti a koronavírus okozta tüdőgyulladásban hunyt el. Ő tervezte többek között a barcelonai olimpiai stadiont, a Belém Kulturális Központot és az aix-en-provence-i operaházat. 45 évvel ezelőtt, 1975-ben ő volt a velencei biennálé kurátora. Ekkor még nem volt külön építészeti biennálé, Gregotti kezdeményezte, hogy szenteljenek külön teret az építészeti témájú alkotásoknak; ebből a kezdeményezésből nőtte ki magát öt évvel később az első építészeti biennálé.
Az Egyesült Arab Emirátusokból eddig kevés hírt kaptunk. Most kiderült, hogy a hatóságok Abu Dhabiban az összes múzeumot és turisztikai attrakciót bezárták, egyelőre a hónap végéig. A döntés értelemszerűen a Louvre Abu Dhabit is érinti.
Ázsiában a remények szerint már lecsengőben a járvány és néhány múzeum Kínában és Dél-Koreában ezen, illetve a jövő héten – többnyire másfél- két hónapos szünet után – újra megnyitja a kapuit. Teszik ezt fokozott óvintézkedések mellett: nemcsak a napi látogatószámot maximálják, hanem az egyidejűleg az épületekben tartózkodók számát is. Belépéskor megmérik a látogatók testhőmérsékletét és mindenkit maszk viselésére köteleznek. Több helyen a jegyeket csak online, elővételben lehet megvásárolni.
És egy hír az aukciósházak világából: a Christie’s után a Phillips is lépett, ám nagyobbat: május közepéig minden, május közepéig tervezett aukciójukat lemondták.
Közben, az első sokkból felocsúdva, a múzeumok és a műkereskedelem szereplői megpróbálják felmérni a bevételkiesés nagyságát és a lehetséges következményeket. Mivel a járvány további menetrendje megjósolhatatlan, a károkat sem lehet számszerűsíteni, abban azonban általános egyetértés van, hogy a műkereskedelmi szektort a gazdaság egészénél több okból is erőteljesebben sújtja a járvány. Egyrészt, a szektorban működő vállalkozások túlnyomó többsége kisvállalkozás, kevés túlélési tartalékkal; egy kisebb galéria számára néhány vásár kimaradása az egész éves forgalom felét is elviheti, saját létüket és művészeik megélhetését is veszélybe sodorva; másrészt azért, mert a műtárgyvásárlás a halasztható beruházások közé tartozik, ezért a normalitáshoz való visszatérés hosszabb időt vehet igénybe, mint sok más ágazatban. A szakma képviselői abban bíznak, hogy a legtöbb kormány által a vírus lecsengése utáni időszakra kilátásba helyezett gazdaságélénkítő intézkedések számukra is segítséget jelentenek majd, ezzel együtt szinte biztosra veszik számos kisebb galéria megszűnését.
A német galériák a járvány miatt kialakult helyzettel érvelve most újult erővel igyekeznek elérni a 2014-ig érvényes, 7%-os kedvezményes ÁFA-kulcs visszaállítását a műtárgyakra. Ezt 2014-ben törölték el, és bár a legutóbbi választások után kidolgozott kormányprogramban szerepel, hogy meg kell vizsgálni visszaállításának lehetőségét, eddig a gyakorlatban semmi sem történt. Monika Grütters kulturális államminiszter mindenesetre több nyilatkozatban igyekezett már megnyugtatni a szakmát, jelezve, hogy a kormány segítséget fog nyújtani a bajba jutott kulturális profilú cégeknek és művészeknek.
Nagy-Britanniában a kormány által létrehozott és többek között a kulturális területre szánt lottó-bevételek szétosztásával foglalkozó Arts Council England (ACE) igyekszik megnyugtatni a kedélyeket és a támogatási programok olyan átalakítását ígéri, ami nagyobb segítséget nyújt a művészeknek és a kulturális szférában szabadúszóként dolgozóknak kieső bevételeik pótlásában. Cash flow-juk problémáinak megoldása érdekében számos kifizetést a tervezett ütemezésnél korábban fognak teljesíteni. Az ACE felhívja a figyelmet arra is, hogy bár a kormány egyelőre támogatja, hogy a múzeumok ne zárjanak be, az intézményeknek fel kell készülniük a helyzet gyors változására.
- Frissítés, 03. 14.
Európában és az Egyesült Államokban terjed a járvány, ami a mostani hétvégén is meghatározza a művészeti színtér történéseit.
Itthon a múzeumok többsége eddig nem adta fel – bár most szombat-vasárnap csaknem valamennyi zárva tart és nem biztos, hogy a szokásos hétfői szünnap után újra kinyitnak. Az aukciósházak eddig megtartották a tervezett árveréseket és a galériák is többnyire csak a verniszázsokat és egyéb rendezvényeket mondták le. Utóbbiak ugyanakkor nyilvánvalóan mérlegelik, hogyan reagáljanak a napról napra változó helyzetre és, mint arról tegnap beszámoltunk, a Trapéz már úgy döntött, hogy egyelőre csak előzetes bejelentkezéssel lesz látogatható. Ma a Várfok Galéria tájékoztatott körlevélben arról, hogy március 17-től előreláthatólag március 21-ig zárva tart s ezért jelenlegi, Szirtes Jánosnak szentelt tárlatát április végéig meghosszabbítja.
Külföldről a legfontosabb hírek Franciaországból érkeztek. Az ottani nagy múzeumok eddig csak az egy napra kiadott jegyek számát korlátozó és a jegyváltás módját szabályozó intézkedéseket hoztak és megpróbálták elkerülni a teljes bezárást – már csak azért is, mert a korábbi sztrájkok miatt a látogatószámot tekintve már eddig is komoly lemaradásban voltak a múlt évhez képest –, most azonban kénytelenek voltak a bezárás mellett dönteni. Az újranyitás ideje egyelőre bizonytalan, de a várakozásokat illetően sokat elárul az a tény, hogy a Louvre elhalasztotta az Olasz szobrászat Donatellótól Michelangelóig című időszaki tárlatának május 6-ra tervezett megnyitását is.
Franciaországgal párhuzamosan Görögországban is bezártak a múzeumok és régészeti emlékhelyek, aminek okaként nem magát a koronavírust, hanem az annak következtében fellépett munkaerőhiányt jelölték meg: egyszerűen nincs elég biztonsági őr és teremőr. Az intézkedés legalább a hó végéig érvényben marad.
Tegnap már beszámoltunk arról, hogy egyes nagy galéria-láncok is kezdik bezárni veszélyeztetettnek ítélt kiállítótereiket. Most a Galerie Thaddaeus Ropac is csatlakozott hozzájuk, ami salzburgi kiállítóhelyét zárta be – egyelőre csak a jövő hétre.

A legdrasztikusabb lépésekről ezúttal a nagy aukciósházaktól érkeztek hírek. Eddig csak néhány, ázsiai vonatkozású árverés elhalasztásáról vagy új helyszínének kijelöléséről szóltak az információk, a Christie’s azonban most április végéig hat New York-i és 9 párizsi árverésének lemondásáról, és az egész világot átfogó képviseleti hálózata legtöbb egységének átmeneti bezárásáról adott hírt. A döntés érinti például a New York-i irodát is; a jövő héttől a világ legnagyobb aukciósházának csak az amszterdami, genfi, párizsi és londoni központjaiban fogadják – szűkített nyitvatartási időben – az ügyfeleket.
- Frissítés, 03. 13.
A mai nap hírei is a művészeti színtér lassan teljes leállásának irányába mutatnak. Németország legtöbb tartományában, így Bajorországban és Észak-Rajna-Vesztfáliában is bezártak ma, illetve nem nyitnak ki holnaptól a közgyűjtemények, Svájcban pedig országos szinten született döntés ugyanerről, amihez a magánmúzeumok, köztük az ország leglátogatottabb képzőművészeti gyűjteménye, a basel-rieheni Fondation Beyeler is tartják magukat.

A bezárt New York-i múzeumok sorát gyarapítja időközben a Museum of Modern Art (MoMA) is, ami legközelebb március 30-án értékeli ismét az addigi fejleményeket. A Guggenheim Museum bizonytalan időre zárt be, de terveiről sokat elárul, hogy rendezvényeit egészen április 30-ig törölte. A Washingtonban tizenkilenc és New Yorkban két múzeumot fenntartó Smithsonian Institution holnaptól valamennyi intézményét, köztük a National Portrait Gallery-t is bezárja; újranyitásuk időpontja egyelőre nem ismert. Bostonban, ahol eddig 95 megbetegedést regisztráltak, szintén bezártak a múzeumok, köztük az Isabella Stewart Gardner Museum és a Museum of Fine Arts Boston is. Az újranyitás időpontja ezekben is bizonytalan. Ugyanez a helyzet San Franciscoban is, ahol a vezető múzeumok, az Asian Art Museum, a Fine Arts Museums of San Francisco (FAMSF) és a San Francisco Museum of Modern Art (SFMOMA) közösen döntöttek az egyelőre március végéig érvényes bezárás mellett. E döntések még azt megelőzően kerültek nyilvánosságra, hogy Trump elnök kihirdette az országos szükségállapotot.
Bécsben az országos (szövetségi) kezelésben lévő közgyűjtemények után bezártak – egyelőre április 3-ig – a Wien Holdinghoz tartozó múzeumok – többek között a Jüdisches Museum Wien és a Kunst Haus Wien is. Ugyancsak bezártak, méghozzá határozatlan időre a grazi múzeumok.
Új jelenség, hogy most már sorra szüneteltetik tevékenységüket a világ legnagyobb kortárs kereskedelmi galériái, pontosabban hálózatuknak a „kritikusnak” minősített országokban lévő egységei is. Így a több kontinensen is jelenlévő Gagosian mind az öt New York-i galériáját bezárja; eddig csak arról szóltak a hírek – ezt mi is megírtuk – hogy elhalasztják Donald Marron értékesítésre szánt hagyatékának nagy érdeklődéssel várt bemutatóját. A gyűjtemény értékesítésében közreműködő Pace Gallery is bezárja New York-i kiállítóterét és közleménye szerint „kreatív digitális megoldásokat keres” annak érdekében, hogy fenntartsa a közönség érdeklődését jelenleg futó kiállításai iránt. A Hauser & Wirth két New York-i és egy Los Angeles-i galériáját zárja be, más országokban lévő kiállítóterei – a többi említett galériához hasonlóan – továbbra is fogadják a látogatókat, igaz, Hong Kongban és a svájci St. Moritzban csak előzetes bejelentkezéssel. A David Zwirner New Yorkon belül is differenciáltan jár el: három itteni galériája közül kettőre kerül lakat, míg a 20th Streeten lévő továbbra is működik. Mivel a rendezvényeket leszámítva még ezekben a gigagalériákban sincsenek egyidejűleg tömegek, a fertőzésveszély viszonylag alacsony, ezért feltételezhető, hogy a bezárások mögött ezekben az esetekben nemcsak egészségügyi megfontolások vannak, hanem annak felmérése, hogy az idő most egyszerűen nem kedvez a műtárgyvásárlásnak.
Az előzetes bejelentkezéssel történő látogatás lehetőségének biztosítása az adott körülmények között számos galéria számára jelenthet észszerű megoldást. Ma már itthonról is érkezett ilyen hír: a Trapéz tájékoztatott arról, hogy Bíró Dávid kiállításának március 17-re tervezett nyitó eseménye elmarad – ezt később pótolják majd –, s a tárlat egyelőre csak bejelentkezéssel látogatható.
A hazai árverések megrendezését egyelőre nem befolyásolja az egészségügyi veszélyhelyzet, igaz, az elmúlt napokban csak olyan kisebb árverésekre került sor, többnyire normális üzletmenettel – 11-én a Műgyűjtők Háza, ma a Blitz Galéria árverezett, s közben 12-én a BÁV tartott grafikai aukciót –, amik nem ütköztek a fedett helyen tartott rendezvényekre jelenleg érvényes száz fős korlátba. Nagyobb aukciók március végéig, a rendkívüli intézkedések érvényességének jelenlegi határidejéig nem is várhatóak, de az intézkedések meghosszabbítása már komoly gond elé állítaná a szélesebb közönséget vonzó nagyobb aukcióikat április-májusra tervező házakat.
- Frissítés, 03. 13.
Belföldről ezúttal nincsenek friss híreink, külföldről viszont annál több.
Berlinben intézményeinek átmeneti bezárása mellett döntött a Porosz Kulturális Örökségvédelmi Alapítvány is. Ez a város legnépszerűbb múzeumait, a Berlini Állami Múzeumokat is érinti, amik, többek között a Múzeum-szigeten (Museuminsel), a város legfontosabb idegenforgalmi attrakciói közé tartoznak és évi több mint négymillió látogatót vonzanak. A döntés szombaton lép életbe és visszavonásig szól.
Az USÁ-ból eddig inkább vásárok és egyéb rendezvények időpont-módosításáról vagy lemondásáról érkeztek hírek, most azonban megkezdődött a múzeumok bezárása is. Az elsők között rögtön egy igazi nagyágyú is van, a New York-i Metropolitan Museum of Art, aminek mindhárom kiállítóhelye bezár a mai napon. A döntés már napok óta érett – és vélhetően csak idő kérdése egy egységes New York-i rendelkezés kiadása Bill de Blasio polgármester részéről –, a konkrét kiváltó ok azonban ez esetben az volt, hogy a múzeum egy – más információk szerint két – dolgozójánál is koronavírusra utaló tünetek jelentkeztek. A járvány a Met-nek különösen rosszkor jön, hiszen idén ünneplik a múzeum alapításának 150. évfordulóját és a központi rendezvényeket áprilisra ütemezték; ezeknek a tervek szerint egy olyan fogadás is része lenne, amire meghívják a múzeum gyűjteményében képviselt valamennyi – mintegy ezer – élő művészt. E terv megvalósítása egyébként sem lenne könnyű, hiszen az érintett művészek közül többen olyan országban élnek, ahonnan már hosszabb ideje beutazási tilalom van érvényben, de most ez a tilalom Trump elnök friss rendelkezése értelmében a schengeni övezet országaira is vonatkozik.

E percben tehát a Met – a polgármesterrel történt egyeztetést követően – még „önkéntes alapon” tart zárva, de már most sincs ebben egyedül. Nem látogatható többek között a Whitney Museum of American Art és a The Shed sem – egyelőre március 30-ig, ami azt is jelenti, hogy az utóbbi intézményben a tervezettnél korábban zárt be Agnes Denes nagy sikerű tárlata, amiről mi is beszámoltunk.
Egy nappal az Art Cologne után módosította időpontját egy másik jelentős európai kortárs vásár, az Art Brussels is. Az új időpont április 23-26. helyett június 25-28. Ez a döntés is érint magyar galériákat, hiszen a résztvevők között ott van a Deák Erika Galéria és a Molnár Ani Galéria is.
Időközben egyre nagyobb figyelem irányul arra a kérdésre, megtartható lesz-e az eredeti időpontban, azaz június 18-21. között a világ legnagyobb modern és kortárs vására, az Art Basel. Anyavállalatának, az MCH Groupnak már rutinja van a vásárok lemondásában, illetve halasztásában; idén erre a sorsra jutott az Art Basel Hong Kong és a Baselworld is. Ezeket a döntéseket mintegy két hónappal az érintett vásárok eredeti időpontja előtt jelentették be, ezért a szakma arra számít, hogy ezúttal sem lesz végleges döntés április előtt. A vásár vezetőségének kommunikációja azonban már most sem zárja ki a halasztást; mint írják, különböző forgatókönyvekről tárgyalnak az érintettekkel, s ha a halasztás mellett döntenek, azt a lehető legkorábbi időpontban nyilvánosságra fogják hozni. A lemondott Art Basel Hong Kongra készült galériákat eközben a vásár online változatával igyekeznek kárpótolni; ez március 20-tól lesz megtekinthető a világhálón. A projektben csaknem az összes olyan galéria részt vesz – szám szerint 231 –, amiknek meghívása volt Hong Kongba. Az online viewing room-okban bemutatott alkotások ugyanúgy megvásárolhatók lesznek, mintha „élőben” lennének kiállítva a standokon.
- Frissítés 03.12.
Ma is már a második frissítéssel jelentkezünk; a hírek sajnos egyelőre további korlátozásokról és nem a helyzet javulásáról szólnak.
Idehaza a legfontosabb mai esemény Karácsony Gergely budapesti főpolgármester bejelentése volt a fővárosi kezelésben lévő múzeumok, így többek között a Budapesti Történeti Múzeum és a hozzá tartozó intézmények, egyebek mellett a Kiscelli Múzeum és a Budapest Galéria működésének további intézkedésig történő felfüggesztéséről. A kortárs galériák változatlanul nyitva tartanak és többnyire megnyílnak tervezett új kiállításaik is, ám maguk a megnyitók elmaradnak; nem lesz verniszázs például efZámbó Istvánnak a Godot Galériában és Fehér Lászlónak a Hegyvidék Galériában egyaránt március 18-tól látogatható kiállításán sem.
Külföldön is egyre több országban zárnak be a múzeumok. Nem látogathatóak például már Norvégia és Hollandia állami fenntartású múzeumai – az intézkedés egyelőre március végéig-április közepéig van érvényben. A spanyolországi tilalom pillanatnyilag a főváros, Madrid állami felügyeletű múzeumaira, többek között a Pradora, a Museo Reina Sofiára és a Museo Thyssen-Bornemiszára vonatkozik.
Németországban most a berlini szenátus hozott döntést a városi kezelésű múzeumok, így a Berlinische Galerie, a Bröhan Museum, a Városi Múzeum és a Műszaki Múzeum – egyelőre – április közepéig tartó bezárásáról. Ugyancsak berlini hír, hogy a Gallery Weekendet a tervezett időpontban, május 1-3. között megtartják, a kiállításokat azonban csak kisebb rendezvények fogják kísérni, és szeptember 1-3. között lesz egy másik Gallery Weekend is, immár nagyobb számú érdeklődőt vonzó eseményekkel is.
A szervezők újabb nemzetközi vásárokat mondtak le, illetve halasztottak el. Tegnap már jeleztük, hogy a kölni Art Cologne – időpontjának közelsége miatt – aligha kerülheti el az újratervezést, ami időközben meg is történt; a vásár, aminek résztvevői között ott van a Kisterem is, november 19-22. között kerül majd megrendezésre. A Dallas Art Fair április 16-19. helyett október 1-4. között várja a látogatókat, míg a Buenos Aires-i ArteBA-nak még nincs új időpontja az eredeti, április 16-19. közötti dátum helyett.
Az aukciósházak világából érkezett hír, hogy az ázsiai tematikájú, eredetileg március közepére tervezett New York-i árveréseit az ázsiai érdeklődők várható távolmaradása miatt szinte valamennyi aukciósház, a Sotheby’s és a Christie’s mellett többek között a Bonhams, a Doyle, és a Heritage is átteszi a június 22-én kezdődő hétre.

- Frissítés, 03. 12.
A hazai múzeumokból érkező hírek többsége továbbra is arról szól, hogy az intézmények nem zárnak be, de programjaik nagy részét lemondják. Információink szerint ugyanakkor a bezárás mellett döntött a Hadtörténeti Intézet és Múzeum, a Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum és a salgótarjáni Dornyai Béla Múzeum. Március 23-tól tart zárva a Pesterzsébeti Múzeumhoz tartozó Gaál Imre Galéria, ahol így elmarad a hagyományos tavaszi tárlat is. Március 14-től, azaz szombattól kezdődően a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrum összes kiállítása és kiállítóhelye is zárva tart, közölte az intézmény vezetése. A lista minden bizonnyal nem teljes.
Az állami múzeumok a kormányok döntése alapján Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában sem fogadják a látogatókat. A döntés Lengyelországban – egyelőre – március 25-ig, Szlovákiában március 23-ig, míg Csehországban további intézkedésig van érvényben.
Több friss hír is érkezett az Egyesült Államokból. Bizonytalan időre elhalasztják a tavaly elhunyt Donald Marron, a New York-i MoMA korábbi elnöke gyűjteményének kiállítását, aminek három vezető galéria, a Gagosian, a Pace és az Acquavella közösen adott volna helyet. A tárlatot nemcsak azért kíséri megkülönböztetett érdeklődés, mert a modern és kortárs művészet számos sztárjának alkotásait őrző gyűjtemény értékét 450 millió dollárra becsülik, hanem azért is, mert a három galéria a kollekció értékesítésére is megbízást nyert, először szerezve meg a nagy nemzetközi árverőházak orra elől egy ilyen léptékű kollekció eladásának jogát.
New York-i hír az is, hogy bizonytalan időre elhalasztják a Paris Photo április 2-5-re tervezett idei, első kiadását. E hírnek közvetlen hazai vonatkozása is van, mivel a vásár (Re)Emergence szektorában két magyar galéria, az acb és a Molnár Ani Galéria is a kiállítók között van. A New York-i vásárral gyakorlatilag egy időben, április 3-5 között tartották volna a Los Angeles-i Művészeti Könyvvásárt a város kortárs művészeti múzeumában, a MOCÁ-ban; a minden évben 30 ezer látogatót vonzó rendezvényt a járványveszély miatt most törölték a programból.
- Frissítés, 03.11.
Tekintettel arra, hogy az események – most már belföldön is – mind gyorsabban követik egymást, már második mai frissítésünkkel jelentkezünk.
Kezdjük idehaza: a kormány a mai napon rendkívüli jogrendet, veszélyhelyzetet rendelt el. A meghozott intézkedések érinthetik a művészeti színteret is, tekintve, hogy a döntés határozatlan időre betiltja a 100 főnél nagyobb beltéri és az 500 főnél nagyobb részvétellel zajló kültéri rendezvényeket. Ez önmagában nem jelenti a múzeumok bezárását, csak olyan látogatói rend kialakítását teszi szükségessé, ami összhangban áll a fenti követelménnyel. Mindenképpen érint ugyanakkor számos múzeumi rendezvényt; ilyeneket – például március 15-höz kapcsolódva – több múzeum is tervezett a napokban. A Szépművészeti Múzeum arról tájékoztat honlapján, hogy a múzeumban, illetve társintézményeiben, a Magyar Nemzeti Galériában, a Vasarely Múzeumban és a Hopp Ferenc Ázsiai Múzeumban az összes meghirdetett rendezvény (Múzeum+, tárlatvezetések és múzeumpedagógiai foglalkozások) elmarad, illetve a múzeumok március 14-15-én zárva tartanak.
A Ludwig Múzeum ugyanakkor egy késő délután kiadott közleményben azt jelentette be, hogy március 31-ig az egész intézmény zárva tart. Ez alatt az időszak alatt a kiállítások nem látogathatók, a múzeum könyvtára és shopja sem működik, a már korábban meghirdetett programok nem kerülnek megrendezésre. A közlemény nem utal rá, de a döntés vélhetően összefüggésben van a MüPa bezárásával, ami – egyelőre – ugyancsak március végéig tart.
Úgy tűnik, a rendkívüli helyzet a galériák programját is érinti. A MissionArt Galéria délelőtt arról tájékoztatta az érdeklődőket, hogy Beke László ma estére tervezett előadását „a rendkívüli körülmények miatt” későbbi időpontban tartják meg.
A hazai fejleményekre természetesen később külön is visszatérünk, különös tekintettel arra, hogy a közeljövőben olyan fontos rendezvények is szerepelnek a naptárban, mint az áprilisi Budapest Art Week, vagy az április 24-én kezdődő OFF-Biennále.

Újabb hírek érkeztek külföldről is. Németországban még nincs olyan rendelet, ami bezárásra ítéli a múzeumokat, egy ajánlás 500-1.000 főben limitálja a kulturális rendezvények egyidejű látogatóinak létszámát. Ismereteink szerint az első múzeum, ami emiatt – egyelőre csak jövő keddig – bezárt, a potsdami Barberini Museum, ahol a közelmúltban nyílt egy blockbuster Monet-kiállítás, az első napokban 2.500 – 3.000 látogatóval.
A múzeumok programját a koronavírus olyan régiókban is befolyásolhatja, ahol még nem, vagy nagyon kevés megbetegedést regisztráltak. A washingtoni National Gallery of Art például azért volt kénytelen bizonytalan időre elhalasztani az A Superb Baroque: Art in Genoa, 1600–1750 című kiállítását, a genovai barokk művészet első amerikai bemutatkozását, mert a főleg római és genovai múzeumok anyagából összeválogatott műtárgyak nem tudják elhagyni Olaszországot.
Eredeti cikkünkben még azt írtuk, hogy a maastrichti TEFAF-ot az eredeti terveknek megfelelően megtartják. Nos, a vásár 7-én valóban megnyílt, ám miután az egyik olasz, a vásárról már hazautazott kiállítóról kiderült, hogy fertőzött, az eredetileg vasárnapig nyitva tartó mustrát már ma lefújták.
Fokozódik a nyomás az április 23-26. közöttre tervezett kölni vásár, az Art Cologne szervezőin is; mind erősebb az a vélekedés, hogy a vásár lemondása elkerülhetetlen, s ennek halogatása csak további károkat okoz.
- Frissítés, 03. 11.
Tegnap még azt írtuk, hogy Ausztriából egyelőre nem jöttek hírek múzeumbezárásokról. Mára a helyzet megváltozott, s mivel az ottani kiállítások, főként a bécsiek gyakran szerepelnek a magyar turisták programjában is, gyorsan közöljük a hírt: mára virradó éjszaka az a döntés született, hogy az országos kezelésben lévő közgyűjtemények legalább március végéig zárva maradnak. Így elmarad az Albertina Modern megnyitása is.
Párizsi hír, hogy az Art Paris művészeti vásár eredetileg áprilisra tervezett idei kiadása május 28-31. között kerül megrendezésre.

- Frissítés 03.10.
Olaszországban a koronavírus nemcsak a múzeumokat érinti, hanem az idei velencei építészeti biennálét is, ami a megszokottnál lényegesen rövidebb lesz: május helyett csak augusztus végén nyílik majd meg, de november 29-én, az eredetileg tervezett időpontban fejeződik be. Változik Milánó rangos bútor- és design-vásárának időpontja is; a Salone del Mobile április vége helyett június közepén várja majd a látogatókat.
A lemondások sora elérte az osztrák múzeumokat is: miután az osztrák kormány a mai napon úgy döntött, hogy – egyelőre március végéig – zárt helyen nem lehet 100 főnél több résztvevővel tervezett rendezvényeket tartani, Bécs rendkívüli érdeklődéssel várt új múzeuma, az Albertina Modern megnyílik ugyan március 12-én, de az igazi népünnepélyként koncipiált megnyitó, s még az aznap délelőtti sajtótájékoztató is elmarad. Várhatóan a többi múzeumban is korlátozásokra kerülhet sor, bár bezárásról egyelőre nincsenek hírek.
Ami a művészeti vásárokat illeti, az Art Baselt, pontosabban annak anyavállalatát, az MCH Csoportot nem csak az Art Basel Hong Kong idei kiadásának már korábban bejelentett lemondása érinti érzékenyen; elmarad a cég egyik legnagyobb vására, az óra-, ékszer- és drágakőpiac kiemelkedő fontosságú eseményének számító Baselworld is, aminek már meg is van az új időpontja: 2021. január 28-február 2. Ez az esemény ugyan nem kapcsolódik közvetlenül a műtárgypiachoz, de az MCH Csoport éppen kritikus időket él és számára a két említett lemondás súlyos következményekkel járhat, különösen akkor, ha veszélybe kerül az Art Basel is, aminek júniusi időpontja már vészesen közeleg.

A lemondott, vagy bizonytalan időre elhalasztott művészeti vásárok sorát gyarapítja az Öböl-menti térség legfontosabb mustrájának számító, március 25-28-ra tervezett Art Dubai, valamint az Art Basel Hong Konggal párhuzamosan megtartani tervezett másik hong kongi vásár, az Art Central is.
A koronavírus komolyan átírta a világ két vezető aukciósháza, a Christie’s és a Sotheby’s tavaszi rendezvénynaptárát is.
A Christie’s a márciusra tervezett hong kongi XX. századi és kortárs aukciókat, valamint a borárverést márciusról májusra halasztotta és módosította New York-i aukciós naptárát is, március helyett júniusi időpontot adva az ázsiai művészetnek szentelt tavaszi árveréseinek. A halasztás egyedül a modern és kortárs aukciót nem érinti, ami az eredeti időpontban, március 18-án kerül megrendezésre.
A Sotheby’s a Hong Kongban április 3-8. közöttre tervezett aukciósorozatának egyes elemeit, nevezetesen a modern és kortárs árveréseket áttette New Yorkba, ahol április 16-án kerül rájuk sor. Az órák, borok és az ázsiai műtárgyak árverései maradnak ugyan Hong Kongban, de egy negyed évvel később, július elején kerülnek megrendezésre.
- 03.09
Kínán kívül eddig Olaszország hozta meg a legkeményebb intézkedéseket a koronavírus terjedése miatt. Sok egyéb és jóval nagyobb jelentőségű korlátozás mellett ide tartozik az is, hogy gyakorlatilag az ország összes jelentős múzeuma és látnivalója zárva tart legalább április 3-ig. Ez természetesen érinti a leghíresebb múzeumokat, így a Vatikáni Múzemot, a Galleria Borghesét Rómában, az Uffizi-t Firenzében, valamint fontos magánintézményeket is, mint amilyen a milánói Fondazione Prada. Velencében zárva tart a Peggy Guggenheim Collection és a Palazzo Grassi is, valamint a városban elhalasztottak minden művészeti eseményt, rendezvényt.

Róma nagy és kihagyhatatlannak tűnő Raffaello-kiállítása a Scuderie del Quirinale-ban szintén bezárt. A művész halálának 500. évfordulójára időzített és július 2-ig tervezett megakiállítás több szempontból is különleges: csakis erre az alkalomra érkeztek művek az olasz fővárosba a Louvre-ból, a londoni National Gallery-ből, de az Uffiziből is. Ez utóbbi intézményben egyébként február végén lemondott a teljes tudományos bizottság, amikor eldőlt, hogy a negyven kölcsönadott mű között Raffello 1518-as munkája, a X. Leó pápa arcképe is utazik. A szakemberek annyira veszélyesnek ítélték a festmény szállítását, hogy így tiltakoztak a képtár döntése ellen.
Rómában leállt Ai Wei Wei monstre produkciója is. A kínai művész színpadra állítja Puccini Turandot című operáját, a bemutatót március 25-re tervezték, de a munkálatokat most felfüggesztették. A művész szóvivője egyenesen azt közölte, az egész produkciót jövő évre halasztják. Közben Ai Wei Wei Németország után Olaszországban is botrányt okozott, ezúttal egy Instagram-posztjával. A szöveg úgy szólt: „A koronavírus olyan, mint a pasta. A kínaiak találták föl, de az olaszok terjesztik el a világban.” Többek szerint érzéketlen volt a tréfa, és egyesek azt is fölemlegették, az ország tárt karokkal várta a hazájában üldöztetésnek kitett Ai Wei Wei-t.
A párizsi Louvre néhány napig zárva tartott, de nemrég újra megnyitotta kapuit a látogatók előtt. Készpénzt azonban nem fogadnak el, tartva a vírus terjedésétől. Március 9-én a Louvre és a Musée d’Orsay is megerősítette, nyitva tartanak, de csak limitált számú látogatót engednek be a múzeumok tereibe.

Mint ismeretes, Hong Kong-ban elhalasztották a teljes Art Basel Hong Kong művészeti vásárt. Hollandiában azonban annak dacára is megtartják a maastrichti művészeti vásárt, hogy nagy kiállítók mondták le részvételüket. Brazília jelentős művészeti vásárát, az SP-Arte-t is megtartják São Paulo-ban, legalábbis egyelőre nem mondták le az április 1-re meghirdetett nyitást.
Kínában a nagyvárosokban természetesen minden jelentős múzeum zárva van. De egyebek mellett törölték a pekingi Gallery Weekend teljes idei eseménysorozatát, és elmarad egy új, nagy pekingi magánmúzeum, a Michael Xufu Huang gyűjtő és Theresa Tse üzletasszony által alapított X Museum megnyitása is, valamint májusra halasztották a Design Shanghai vásárt.
Az Egyesült Államok nagy múzeumai nyitva tartanak, de főként a híres New York-i intézmények közül több, így a Guggenheim, a Metropolitan Museum of Art és a Frick Collection is bejelentették, figyelik a változó vírushelyzetet, és azonnal döntenek a bezárásról, ha szükséges. New York-ban az Armory Week rendezvényei rendben lezajlottak az elmúlt napokban, így az Armory Show művészeti vásár is.
A nyitókép: „nice walk”: A Reinvention of an Allan Kaprow Activity @ The High Line, New York. Courtesy of Hauser & Wirth.