November 28-ig még látható a japán Tsuyoshi Anzai kiállítása a Chimera –Project termeiben. A fiatal kinetikus- és videóművész masinái, objektjei a színtiszta kreativítás és játékosság megtestesülései. A “jókedved lesz tőle” tárlatot mindenkinek ajánljuk: annak, aki szeretné jobban megérteni, mit gondol a világról egy most induló progresszív, fiatal művész, de remek alkalom lehet első találkozásnak is a kortárs művészettel, illetve bárki számára, aki a novemberi Budapesten egy kis iróniára vágyik. A megnyitón készült videónk ITT látható.
Tsuyoshi Anzai kiállítása a Chimera Project-ben fotó: Patrick Urwyler jóvoltából
A tárlat az idén első ízben meghirdetett Chimera Art Award nyertesének díja, egyben Tsuyoshi Anzai első európai bemutatkozása. A Chimera alapítói – a tárlat kurátorai – a zsűri döntését követően felvették a kapcsolatot a budapesti Japán Alapítvánnyal, ők pedig felismerték a lehetőséget a japán kortárs kultúra népszerűsítésére, és az ügy mögé álltak. Nekik köszönhetően – támogatták a nyertes ideutazását – előadás, tárlatvezetés és workshop is létrejöhetett a művész személyes jelenlétével. Anzai nemcsak a november 6-i megnyitón tudott jelen lenni, összesen 15 napot töltött Budapesten. Ez idő alatt számos személyes találkozót szerveztek neki, intézményvezetőkkel, kurátorokkal, és magyar művészekkel találkozott, kiállításmegnyitókra és múzeumokba járt, igyekezett minél több benyomást szerezni. A díj egyébként a következőkből állt: egy kiállítás 1000 USD büdzsével, a Works.io szponzorálásával.
Tsuyoshi Anzai kiállítása a Chimera Project-ben fotó: Patrick Urwyler jóvoltából
Tsuyoshi Anzai munkáinak középpontjában különböző, hétköznapi tárgyakból alkotott szerkezetek, konstrukciók, kis gépek állnak, melyek összerakása és variálása gyakran az alkotás fontos részét képezi. Ezek a masinériák azonban túlmutatnak az ember-gép szembeállításon, és nem is sci-fibe hajló robotok; ennél sokkal ironikusabb és játékosabb hangulatot árasztanak, miközben olyan vonatkozásokat hoznak mozgásba, mint a világról alkotott fogalmaink stabilitásának megkérdőjelezése vagy a világ kontrollálhatóságának mítosza.
Tsuyoshi Anzai: Encounter with Doppelganger – az installáció a Chimera Project által szervezett workshopon készült
A kiállítás címében is megidéz egyfajta bizonytalanságot (Origins Originated from Originative Originals), a művész szavaival élve, a dolgok eredetiségének és hitelességének kérdését veti fel. A különböző össze nem illő tárgyak megalkotásával az eredeti tárgy dekonstruálódik, elveszti egykori funkcióját és új, absztrakt jelentés születik. A “machine” Anzai világának alapeleme, ez variálódik különböző eljárások során, miközben a gépek átlényegülnek és szinte önálló karakterre tesznek szert.
A kísérleti videómunkák és a kisebb kinetikus szerkezetek mellett a kiállításon szereplő négy munka közül az egyik, a The Encounter with Doppelganger a Chimera-Projectben tartott jó hangulatú, aktív workshop keretében készült el. Az eseményre nyilvánosan lehetett regisztrálni, a jelentkezők közül nem válogattak, az első tízet – köztük Wahorn András képzőművészt – fogadták.
A The Encounter with Doppelganger készítésénél Anzai arra hívta a workshop résztvevőit, hogy instrukciói alapján készítsék el egy már általa elkészített gép mását, így a workshop maga is az originalitás és szerialitás kutatásának terepévé vált.
A Somewhere in the Ballpark installáció egy posztapokaliptikus jövőben játszódik és két férfi kutatását követi nyomon, amelynek során napjaink tárgyait megtalálva próbálnak hozzájuk nevet társítani, felvetve azt a kérdést, hogy van-e a dolgoknak stabil, állandó jelentése. A Sweet Dreams című installációban Anzai a rémálmok atmoszféráját próbálja meg visszaadni. Különböző emberektől gyűjti be álomtörténeteiket, majd megkéri őket, hogy rajzolják is le azt, amit ezután animációvá alakít. A budapesti tárlat érdekessége, hogy a már meglévő koreai álmok mellett magyar rémálmok is láthatók/hallhatók. A Stop MAKE-ing Machine installációban a már ismerős szerkezetek láthatók, megfosztva eredeti funkciójuktól, amelyben valami “célt” szolgálnának; az installáció egy kissé kaotikus, örökmozgó gép hangulatát kelti.
Tsuyoshi Anzai kiállítása a Chimera Project-ben fotó: Patrick Urwyler jóvoltából
A Chimera Project alapítói – Mittich Bogi és Patrick Urwyler – többször elmondták már, a díj kapcsán is hangsúlyozták, hogy elsődleges törekvésük a kezdetektől, egy nemzetközi platformot létrehozása. Többek közt ez is az oka, hogy nem galériaként definiálják magukat, a galéria-szerepen messze túlmutató törekvéseik vannak, inkubátor, katalizátor szerepet vállalnak fel, szélesebb eszköztárral dolgoznak, a művészek karrierépítését kívánják elősegíteni. A Chimera díjnak is ez az elsődleges célja, és azon fognak dolgozni, hogy kezdeményezésük “intézményesüljön”.
A works.io-val fogtak össze, amely egy karriermenedzselő platform, ők adták a díj felületét, minden munka látható volt a neten, demokratikus és átlártható folyamat végén választották ki Tsuyoshit.
“Nem kíméltük az energiánkat, amit lehetett beletettünk ebbe a 15 napba, amíg itt volt, azt szerettük volna, hogy új erőforrásokkal, kontaktokkal, feedbackekkel gazdagodva menjen haza, és úgy érzem, ez sikerült is. Felkeltettük az érdeklődést iránta, itthon kialakult egy kép, ki is Tsuyoshi Anzai. Minket pedig az töltött fel, amikor saját maga úgy summázta a budapesti napokat: „most important period in my life” – értékelte Mittich Boglárka az Anzaival közös munkát.
Tsuyoshi Anzai kiállítása a Chimera Project-ben fotó: Patrick Urwyler jóvoltából
A Chimera Art Award rezüméje összességében szintén pozitív a számukra: szakmaisággal és elkötelezettséggel egy kis intézmény is képes komoly partnerségekre, nemzetközi kezdeményezések elindítására.
A Chimera Díj lesz jövőre is.
“Origins Originated from Originative Originals”
TSUYOSHI ANZAI kiállítása
Kurátorok: Chimera-Project
2014. november 7. – 28. között látogatható K-P 15-18h
a Chimera-Project helységeiben ( 1072 Budapest, Klauzál tér 5.)
A cikk lejjebb folytatódik.