Igen egyszerű volna most a határkerítéssel jönni, meg az egész túlhiszterizált migrációs helyzettel országunk déli határainál, pedig hát ne hallgassuk el, ha határokról van szó egy kiállítás címében, akkor az asszociációs mezőnek ez a része azonnal hot spottá válik a fejünkben, hogy ezzel a képzavarral éljünk. De itt azért más a kiindulás. Vagy más is. A művészet határátlépések sorozata, hogy egy közhellyel folytassuk. Másrészt maga a művész is folyton átlép a határokon, utazik, mozog, migrál, ha úgy tetszik, hiszen ma residency projektek, nemzetközi együttműködések, a virtuáliában és a reáliában zajló mozgások nélkül nincs kortárs művészet. A Lengyel Intézet a lengyel függetlenség visszaszerzésének 100. évfordulóján, a széttagoltság megszüntetését is ünnepli ezzel a kiállítással. És mi egyébbel is lehetne a legjobban ünnepelni, mint művészettel?
Kik? Bruno Baptistelli, Tomasz Piars, Holly Graham, Zhanina Marinova, Lisa Chang Lee, Marissa Wedenig, Anastasiya Yarovenko
Hol? Latarka Galéria, 1061. Bp. Andrássy út 32. (Lengyel Intézet)
Mikor? március 14-ig

Nem lehet eléggé hangsúlyozni a gyűjtők jelentőségét a művészetben. A gyűjtők személye, jelenléte nagyon fontos nemcsak a műtárgypiac, hanem az egész art system működése szempontjából, és nem csak azért, mert ők adnak pénzt a művekért, hanem, mert a személyes ízléseket, elköteleződéseket, értelmezéseket tükröző, színvonalas magángyűjtemények a kanonizációt segítik, és végső soron a művészettörténet-íráshoz járulnak hozzá. Kelet-Európában a magángyűjtés a történelmi folytonosságok hiánya miatt csak nemrég kezdődött újra. De vannak itt európai léptékben is számottevő magángyűjtemények – mint ahogy persze vagyonok is. Azt most hagyjuk, hogy ezekben az országokban, mondjuk a miénkben, egyes új vagyonosok mire költik a pénzüket, vagy bizonyos esetekben a pénzünket, és hogy miként lesz ebből a művészetet is fenntartó polgárság, mert itt most nem róluk van szó. Jelentős művek jelentős magángyűjteményekből, Romániából: Mircea Pinte, Ovidiu Şandor, Răzvan Bănescu és a Plan B Alapítvány kollekciójából (Kolozsvár, Temesvár, Bukarest). Olyan művek, amelyek sajátos és igen izgalmas képét adnak a román művészetről, a neoavantgárdtól máig. Egy magyar és egy román kurátor, Szegedy-Maszák Zsuzsanna és Diana Marincu válogatásában, utóbbi a tavalyi temesvári biennále (Timisoara Art Encounters) társkurátora volt, szóval itt egy izgalmas kiállítás elé nézünk. Pénteken nyílik, sokáig nyitva lesz, nem kellene kihagyni!
Kik? Dragoș Alexandrescu, Apparatus 22, Ion Bârlădeanu, Ioana Bătrânu, Marius Bercea, Ștefan Bertalan, Dan Beudean, Rudolf Bone, Geta Brătescu, Michele Bressan, Corneliu Brudașcu, Andre Cadere, Mircea Cantor, Andrei Chintilă, Radu Cioca, Radu Comșa, Roman Cotoșman, George Crîngaşu, Oana Fărcaș, Adrian Ghenie, Teodor Graur, Ion Grigorescu, Simon Cantemir Hauși, Gheorghe Ilea, Mi Kafchin, Iosif Kiraly, Ana Lupaș, Alex Mirutziu, Gili Mocanu, Ciprian Mureșan, Vlad Nancă, Paul Neagu, Sorin Neamțu, Ioana Nemeș, Miklos Onucsan, Dan Perjovschi, Cristi Pogăcean, Gheorghe Rasovszky, Cristian Rusu, Șerban Savu, Mircea Suciu, Supernova, Roman Tolici, Doru Tulcan, Gabriela Vanga
Hol? Új Budapest Galéria (Bálna), 1093. Bp., Fővám tér 11-12.
Mikor? feburár 16 – május 25.

Téglánként áll össze mindaz, ami körénk épül. Az is, amit mások raknak körénk, az is, amit mi építünk. Alapegység, alapelem, az épített környezet molekuláris egysége. Lehatároljuk és kihasítjuk, szabványméretre vágjuk a nagyegészből, aztán az egységeket újrarendezve létrehozunk valami mást. Kudász Gábor Ariont egy ideje foglalkoztatja már a lépték, a tégla és az építő ember viszonya, a dolgok újrarendezhetősége, visszabontás és újjáépítés. „Sebesen intim kapcsolatba kerülünk a technológiánkkal”– mondja. Mert tulajdonképpen az emberit keresi, és annak a helyét. A mi helyünket. Merthogy a sok-sok téglából felépülő mesterséges emberi környezet éppen azt szorítja ki, ami emberi, éppen azt kérdőjelezi meg, aki létrehozta.
Ki? Kudász Gábor Arion
Hol? Faur Zsófi Galéria, 1114. Bp. Bartók Béla út 25.
Mikor? március 5-ig

A nyitókép A megnyitón nem lehet kiállítást nézni című sorozat része, és Ladik Katalin: TÚLÉLNI A DOCUMENTA 14-ET című performanszán készült a Mersz Klubban. Fotó: Erdei Krisztina