Képzeld el, hogy életed eddigi legjobb kapcsolatában élsz már két éve. Nem csak a humorotok passzol, de minden más tekintetben is olyan – nevezzük így – Lajossal együtt lenni, mintha tényleg az ég is neked teremtette volna őt. Természetesen ágyba hozza reggelente a kávét, és külsőleg is olyan, aminél festeni sem lehetne szebbet. Képzeld el utána azt is, hogy amikor bejelented Lajosnak azt, hogy te már szeretnél megállapodni, és azt se bánnád, ha gyereketek születne lassan, ő erre válaszul bejelenti, hogy az sajnos nem fog menni, hiszen ő egy android. Hogyan reagálnál ebben a helyzetben? Szakítanál, vagy esetleg életed szerelmével maradnál még annak ellenére is, hogy Lajcsi belül valójában nem hús vér emberi lény, hanem folyékony fém? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekkel is bombáz minket a Kitchen Budapest legújabb, Training 2038 című VR installációja, amelyet nem mellesleg az Ars Electronica fesztiválon is bemutatnak idén ősszel, Linzben.

A munka kiindulópontja egy fiktív, 2038-ban játszódó történet. A gépek már szinte teljes mértékben kiváltották az emberi munkaerőt, a mesterséges intelligenciák tehát a hétköznapi élet praktikus és kevésbé transzparens területei felett is átvették az irányítást, ám az továbbra sem egyértelmű, hogy az ember mennyire kontrollálja a gépek cselekedeteit, és mindezeknek milyen morális következményei lehetnek.
Ahogyan a koncepcióban is olvasható, a történet szerint a mesterséges intelligencia “az ipar egy jelentős szegmensét forradalmasítja: az önvezető autók a közlekedés, a chatbotok a barátság, az ember nélküli drónok a háború, az e-kormányzás pedig a politika intézményét helyezik új szintre.”
Hogy a gépeket, és leginkább a mesterséges intelligenciákat életünk új szereplőinek, vagy sokkal inkább a hagyományos emberi interakciók létét veszélyeztető, illetve sokkal kifinomultabb opcióval helyettesítő tényezőnek tartjuk-e, azt az installáció okosan felépített kérdések útján próbálja kideríteni.
A Training 2038 azonban több, mint puszta közvéleménykutatás. A VR, vagyis virtuális valóságba való belépés egy 3 dimenziós térben indul el: sötét, klasszikus sci-fi elemekkel operáló világban találjuk magunkat. Szerencsére éppen optimálisan sikerült eltalálni a határvonalat, se túl unalmas, se túlságosan sokkoló vagy drámai nem lett a felépített világ, így nem vonja el a figyelmünket az installáció lényegéről, ami/aki a minket hamarosan megszólító chatbot.
Ez a láthatatlan mesterséges intelligencia a nevén szólítja a felhasználót, majd kérdéseket tesz fel neki olyan témakörökben, mint önvezető autók, e-kormányzás, háború, média és kommunikáció, szex és szerelem, illetve emberi jogok.
A chatbotok általában az általunk feltett kérdésekre adnak válaszokat, itt azonban megfordul a helyzet, és mi válaszolunk, amit a chatbot nem csak meghallgat, de a feleleteket értékeli és összegzi is. A program során minden kérdés után azt is megmutatja a gép, hogy a válaszadók hány százaléka voksolt egyik vagy másik lehetőségre.
A Kitchen Budapest ezzel az installációval nem csak tízéves fennállását ünnepli, hanem újfent nemzetközi közegben sikerül megmutatkoznia. Az ausztriai Ars Electronica fesztivál – amit már 1979 óta rendeznek meg minden évben Linzben – a művészet, társadalom, és technológia közti kapcsolat különböző megközelítéseire koncentrál. Idén a fesztivál címe The Other I, hivatalos témája pedig a mesterséges intelligencia. A Kitchen Budapest szórakoztató, de komoly morális kérdéseket feszegető munkáját szeptember 11-től tekinthetik meg az arra járó szerencsések.
A cikk nyitóképén a Training 38 látható, melynek világítástervezését a Healium készítette.
A cikk lejjebb folytatódik.