Moholy-Nagy László első világháborús tábori levelezőlapjaiból kb. 300 lap ismert a világ gyűjteményeiben, ennek közel felét őrzi évtizedek óta a Látványtár.
A kiállítás nem pusztán Moholy-Nagy ifjúkori rajzainak biztosan futó és mégis könnyed és elegáns vonalaira, vagy friss, eleven dekoratív színeire helyezi a hangsúlyt, hanem arra a sajátos fotográfiai látásmódra, amelynek objektívitását nem a kamera, hanem a művész szándéka biztosítja. Ugyanakkor a sorozat lapjai nem megmerevedett pillanatfelvételek egymásutánjával akarják jelezni a művész objektív tényközlő szándékát, hanem mozgásfázisok és időegységek apró eltéréseinek rajzi érzékeltetésével. Sejtetik és előrevetítik a „mozgásban látás” későbbi nagy kutatóját és felfedezőjét. Ebből a szempontból a rajzok nemcsak kamera nélküli fotókként, hanem felvevőgép nélküli film kockáiként is nézhetők. A kiállításon a mester rajzain kívül, I. világháborús relikviák – tárgyak és fotók, köztük dr. Aszódi Zoltán orvos, amatőr fotós döbbenetes erejű hadikórház jelenetei – is segítenek megidézni a rajzok születésének körülményeit, helyszíneit (Galícia, Odessza).
[Szabó Júlia tanulmányának felhasználásával: Vörösváry Ákos]
Brüsszeli Magyar Kulturális Központ: április 13.–május 9
Párizsi Magyar Intézet: május 16.–június 11.
Collegium Hungaricum Berlin: június 22.–szeptember 10.