A történelminek aposztrofált árverés, melyen mindössze 35, gondosan kiválasztot tétel került kalapács alá, valóban történelminek bizonyult: még sohasem fordult elő, hogy a festmények és a szobrok árverési rekordja ugyanazon az estén dőljön meg. A festményeknél Picasso: Algíri nők című művének O-változata lett az új csúcstartó, jutalékkal együtt 179,3 millió dolláros árával, a szobrok között pedig Alberto Giacometti „Mutató ember” című bronza az új rekorder 141,2 millió dollárral.
A két rekorddöntő művet az artPortal már itt és itt bemutatta, de lássuk őket most újra:
Pablo Picasso: Algíri nők, O-változat, 1955, olaj, vászon, 114 x 146,4 cm, © 2015 Estate of Pablo Picasso / Artists Rights Society (ARS), New York
Alberto Giacometti: Mutató ember, 1947, a Christie’s Images Ltd. 2015, Alberto Giacometti Estate/Licensed by VAGA és ARS, New York jóvoltából
Az árverést példátlan érdeklődés kísérte; már az aukciós kiállításnak 15 ezer látogatója volt a Rockefeller Centerben, licitek pedig összesen 35 országból érkeztek.
Emlékeztetőül: az eddigi abszolút rekordot 142,4 millió dollárral Francis Bacon Három Lucien Freud-tanulmánya tartotta 2013 novembere óta. Picasso szereplése a rekorderek listáján természetesen nem meglepő; legutóbb 2010-ben volt olvasható ott a neve, amikoris az Akt, zöld levelek és portrészobor című munkája 106,5 millió dollárért váltott tulajdonost; ez a csúcsár két évig volt életben. A szobrok között más a helyzet: itt Giaciomettinek lényegében csak önmaga a vetélytársa; ő az egyetlen szobrász, akinek árai lépést tartanak a legdrágább festők műveiért kifizetett összegekkel. Eddigi legjobb ára 104,4 millió dollár volt, amit öt éve állított fel Lépő ember című szobrával. És ha már a lépésekről van szó: figyelemre méltó, hogy mindkét új rekord meglehetősen jelentős ugrás az eddigiekkel szemben. A festményeknél egy csapásra 27%-al, a szobroknál ennél is nagyobb mértékben, 36%-al nőtt a rekord. Az árverőház ezt persze nyilván elsősorban a művek kiemelkedő kvalitásaival és a műtárgyakba való befektetési kedv újabb fellendülésével magyarázza, a szkeptikusabb szakemberek ugyanakkor attól tartanak, hogy a piac megint túlfűtötté válhat, ami általában nem szokott jól végződni.
Azt egyelőre nem tudni, kik a két mű új tulajdonosai, de a tapasztalatok alapján valószínűleg nem kell túl soká várni ahhoz, hogy ez is kiderüljön.