A kelet- és közép-európai régiónak szentelt első Contemporary East árverését a Sotheby’s egy jelenleg is zajló hagyományos londoni eseménysorozat, az Orosz Hét keretei között tartotta meg november 25-én. A Hét több száz tehetős orosz gyűjtőt vonz a brit fővárosba; a program fő elemeit a Sotheby’s, a Christie’s, a Bonhams és az orosz művészetre szakosodott MacDougall’s árverései képezik. Utólag úgy tűnik, nem volt szerencsés a Contemporary East-et az Orosz Hét keretei közé illeszteni, annak ellenére sem, hogy az itt kalapács alá vitt művek többsége is orosz szerzők munkája volt.
Igaz, ez a lépés vélhetően nagyobb publicitást biztosított az árverésnek, de a tehetősebb gyűjtők figyelmét elvonta a többi, lényegesen magasabb árfekvésű műveket kínáló aukció, akik pedig eljöttek, azok kevés érdeklődést mutattak a régió más országaiban született munkák iránt, amit az eredmények egyértelműen mutatnak.
Ilya Kabakov: Holidays Nr. 6.
Az aukciósház sajtóközleménye ugyan kifejezetten sikeresnek írja le a 2,4 millió fontos összforgalommal zárult rendezvényt, ám ezt legfeljebb a 9 új egyéni rekorddal tudta alátámasztani, amiket általában a nemzetközi porondon még alig ismert művészek értek el. A tételek 43%-ára nem volt licit, ami szokatlanul magas arány, s ami elkelt, annak ára ritkán érte el a becsérték sávjának felős régióit. A legjobb áron Ilya Kabakov Holidays Nr. 6. című vásznát ütötték le, a 962.500 font megfelelt az előzetes várakozásnak. Komolyabb licitcsaták egyetlen művész, Konsztantyin Zvezdocsetov keleti motívumvilágú műveiért alakultak ki, legmagasabb ára az előzetes taksát csaknem háromszorosan meghaladó 74.500 font lett.
Ahogy arról korábban beszámoltunk, az árverésen kilenc magyar kortárs művész tizenegy munkája szerepelt, közülük Bak Imre Kitörés és Csernus Tibor Akt növényekkel című festményét az árverés illusztrált sajtó-előzetese a kiemelt tételek közé sorolta, és röviden bemutatta a két alkotót is.
A két említett kép 40-60 ezres taksával, Bak két további alkotása, valamint Nádler István, Gyarmathy Tihamér, Korniss Dezső, Fajó János, Orosz Gellért, Szabó Ákos és Aczél Ilona egy-egy munkája a 3-20 ezer font közötti sávban indult. Sajnos, a magyar tételek közül egyre sem volt licit. A hazai gyűjtők számára ezek az árak túl magasnak bizonyultak, a külföldiek figyelmének felkeltésére pedig a műveknek az orosz alkotások között történt „eldugása” bizonyult alkalmatlannak. Így a végén csak annak örülhetünk, hogy rangos művészeink alkotásai, munkásságukhoz rendszerint méltó taksával ismét eljutottak a világ egyik legrangosabb aukciósházába.
A cikk lejjebb folytatódik.