Sorozatunk legutóbbi részének megjelenése óta külön írásban számoltunk be magyar művészeknek a Sotheby’s S/2 Galéria kiállításán történt bemutatkozásáról, illetve az ideiglenes müncheni Deák Erika Galéria megnyitásáról, de mára ismét összejött egy jókora csokor a témába vágó hírekről. A horizont igen tág – művészeink Ausztriától az USÁ-ig, Franciaországtól Japánig a világ számos pontján ott vannak.
A világ legfontosabb múzeumai közé tartozó New York-i MoMA-ban 2016. január 3-ig tart nyitva az a Transmissions című kiállítás, amin Maurer Dóra és Tót Endre (Endre Tot) munkái is szerepelnek. A teljes egészében a múzeum saját gyűjteményére építő tárlat az 1960-as – 70-es évek latin-amerikai és kelet-európai művészetének párhuzamosságait és kapcsolódási pontjait vizsgálja és egyúttal azoknak az erőfeszítéseknek az eredményeit is demonstrálja, amiket a múzeum az utóbbi években gyűjteményének az ezekből a korábban szinte teljesen elhanyagolt régiókból történő gyarapítása érdekében tett.
Maurer Dóra: Térletapogatás (Tracing space), 1979, zselatinos ezüst nyomat, a művész jóvoltából
Endre Tot: One Dozen Rain Postcards, 1971-73, forrás: momalibrary.com
A tiroli Raiffeisen Tartományi Bank (RLB) az ötvenes évek óta építi saját gyűjteményét és emellett a Kunstbrücke (Művészetek Hídja) névre keresztelt innsbrucki kiállítóhelyén időszaki tárlatoknak is helyet ad. Jelenleg egy másik vállalati gyűjtemény, a STRABAG kollekciója vendégszerepel itt; a Figura/Struktúra című kiállítás 2016. február 12-ig látogatható. A gyűjtemény és így a kiállítás részét képezik azoknak a művészeknek a munkái, akik az elmúlt években STRABAG-díjban részesültek. A tárlat egyedüli magyar kiállítója Czene Márta, aki 2011-ben volt a STRABAG Artaward kitüntetettje. A kiállításon egy újabb keletű, 2014-ben született festménye szerepel, ami ugyancsak a STRABAG-kollekció része.
Czene Márta: Szünet, 2014, akril, farost, 60 x 148 cm, a művész jóvoltából
A Balassi Intézet szervezésében december 24-ig látogatható Brüsszelben a Transzparencia című kortárs üvegművészeti kiállítás. A Simonffy Márta által kúrált tárlaton 24 hazai művész, köztük Bohus Zoltán, Botos Péter, Smetana Ágnes alkotásai adnak változatos keresztmetszetet a magyar üvegművészet jelenéről, legfontosabb irányzatairól.
Smetana Ágnes kiállított munkái, forrás: Balassi Intézet
A Tallinni Magyar Intézetben december 23-ig látogatható Chilf Mária Talált helyek című tárlata, ami a művész Vakfolt című kiállítási anyagából mutat be válogatást. A tárlaton az utóbbi hét évben született papíralapú munkák szerepelnek.
Chilf Mária: Szoboravatók, 2015, tinta, pác, papíron, 70 x 100 cm, a művész jóvoltából
A moszkvai Állami Kortárs Képzőművészeti Múzeumban 2016. január 31-ig látogatható a „The human condition” című nemzetközi interdiszciplináris projekt „Limits of the human” névre keresztelt első részének nyitó kiállítása, az „Elective affinities”. A projektben több, Oroszországban működő kulturális intézet és alapítvány, többek között a moszkvai Magyar Kulturális, Tudományos és Tájékoztatási Központ is közreműködik. A projekt művészeti vezetője az egyik legismertebb orosz kurátor és elméleti szakember, Viktor Misiano. A több mint 50 országból meghívott kiállító művészek között van Csörgő Attila és a sorozat további tárlatain is várható magyar művészek részvétele. Az „Elective affinities” anyaga meglehetősen heterogén, a kiállított munkák közötti kohéziós erőt – Csörgő Attila szavaival – a természet megértésére irányuló egyfajta poétikus attitűd jellemzi. Csörgő ezúttal az itthon már bemutatott „Hogyan szerkesszünk narancsot?” című installációjának második verziójával és a mű készítésének folyamatát és körülményeit megjelenítő műtermi fényképekkel szerepel.
Csörgő Attila: Hogyan szerkesszünk narancsot?, műterem felvétel, 1993, fekete-fehér fotó, 24 x 30 cm, a művész jóvoltából
A jelenleg New Yorkban élő fiatal fotóművész, Perlaki Márton munkái ezekben a hetekben két kiállításon is szerepelnek Londonban illetve Párizsban. A több kontinensen 28 irodát fenntartó, Budapesten is jelenlévő Taylor Wessing nemzetközi ügyvédi iroda nyolcadik alkalommal hirdette meg portréfotópályázatát. A világ minden tájáról érkezett pályamunkák közül a legjobbakat egy nagyszabású kiállításon mutatják be a londoni National Portrait Gallery-ben. A 2016. február 21-ig megtekinthető tárlatra Perlaki egyik munkáját is beválogatták. Pályázathoz kapcsolódik Perlaki másik kiállítási szereplése is: a tekintélyes nemzetközi fotós magazin, a Foam minden évben pályázatot ír ki fiatal fotóművészek számára és a legjobb portfóliókat beküldő művészek munkáit a zsűri döntése alapján a folyóirat „Foam Talent” számában illetve kiállításon is bemutatják. Az idei tárlatnak december 20-ig a párizsi Atelier Néerlandais ad otthont, ezt követően, 2016. február 5-25. között, a pályaművek láthatóak lesznek a brüsszeli De Markten kulturális központban is. Perlaki mindkét pályázatra Bird,Bald,Book, Bubble,Brick,Potato sorozatának darabjaival nevezett, melyeknek egyetlen ember-szereplője Szatmári Elemér. Egyes installációk összeállításában Kozma Andrea volt a művész segítségére.
Perlaki Márton: Head above water, 2014, fotó, a művész jóvoltából
Schmied Andi fotóművész 71 pályázó közül nyert részvételt egy sapporói rezidenciaprogramon és összesen három hónapot töltött Japánban. Ennek hozadékaként most két kiállítása nyílt illetve nyílik Sapporóban, melyek teljes anyaga is ott született. Az első december 5-16. között látható a HUG-ban (Hue Universal Gallery). A kiállítás anyaga egy pszichogeográfiai térkép a városról, ami egy 8 méteres installációban gyűjti össze a település építészetileg értelmezhetetlen elemeit. Az installáció része egy 17 fragmentumból álló videó is, a lakók külső szemlélő számára irracionálisnak tűnő tetteivel. Az installáció egy Isamu Noguchi által tervezett, felnőtteknek szóló játszótér fikciós kiterjesztése a városban ténylegesen megtalálható elemekkel. A másik, december 15-26. között látogatható, „On Sleeping – text and image” című tárlat a Salon Cojica-ban egy Japánban megfigyelt jelenséget, a publikus alvást dolgozza fel szövegekkel, videóval és egy installációval, ahol a látogató akár le is dőlhet egy órára.
Részlet Schmied Andi kiállításáról a sapporói HUG-ban, fotó: Kyoko Tachibana, a művész jóvoltából
A bonni Clement & Schneider galéria kiállítás-sorozata, a Papier/Paper 2016. március 3-ig látogatható ötödik része egyedi grafikákat mutat be. Az anyag szándékosan heterogén, célja, hogy a műfajban rejlő lehetőségeket a lehető leggazdagabban illusztrálja, ezért a kiállító hazai és külföldi művészek sorában a legkülönbözőbb megközelítésmódú és a legváltozatosabb technikákkal dolgozó alkotók kaptak helyet. A 40 kiállító között szerepel a Kisterem két művésze, Szíj Kamilla és Albert Ádám is.
Szíj Kamilla: Cím nélkül, 2014, tus, papír, 70 x 50 cm, a művész és a Kisterem jóvoltából
Albert Ádám: Cím nélkül, 2015, ceruza, tus, akril, papír, 32 x 45 cm, a művész és a Kisterem jóvoltából
A grazi Rotor Kortárs Művészeti Központban december 11-től jövő év február végéig látható a Kiszorított történelem – szennyezett helyek című nemzetközi tárlat, aminek résztvevői a bécsi Hotel Metropole épületének sorsát dolgozzák fel. Az egykori elegáns luxusszállóban az Anschluss után a Gestapo rendezkedett be; 1938-45 között több tízezer ember útja ezen a házon keresztül vezetett a börtönökbe és a koncentrációs táborokba. A később lerombolt épületről már az idei Bécsi Ünnepi Hetek keretében is rendeztek kiállítást; ennek anyagából válogat most a Rotor. A kiválasztott művek között ismét helyet kapott Nemes Csaba Hotel Metropole – A Timeline című, 47 rajzból álló sorozata.
Nemes Csaba: Hotel Metropole – A Timeline, 2015, részlet a sorozatból. A művész és a Knoll Galéria jóvoltából
Az idén Londonban végzett Schwéger Zsófia két kiállításáról novemberben már beszámoltunk. Akkor még csak annyit lehetett tudni, hogy a művész szerepel a Griffin Art Prize jelöltjeinek listáján; azóta viszont kiderült az is, hogy ő lett a díj nyertese s máris újabb kiállításra készül Londonban. Erre a tárlatra, aminek 2016. január 19-30. között a Mall Galleries ad otthont, körülbelül 20, tanulmányait 2015-ben befejezett fiatal művészt, festőt, szobrászt és grafikust választottak ki a Federation of British Artists (FBA) tagjai. A művész ezúttal is Sándorfalva című idei sorozatának egyik darabját állítja ki. A tárlat London után a Yorkshire-i Beverley Art Gallery-ben is látható lesz.
Schwéger Zsófia: Sándorfalva, Hungary #11, 2015, olaj, vászon, 121.9 x 152.4 cm, a művész jóvoltából
A cikk lejjebb folytatódik.