A XIX. századi festészet ma a nemzetközi műtárgypiacon nem tartozik a legdivatosabb korszakok közé, az igazán kvalitásos munkákra azonban mindig van kereslet. Ebben bízva hirdette meg a XIX. századi európai festészetnek szentelt New York-i aukcióját a Christie’s is, melynek kínálatából ugyan hiányoznak az igazán szenzációszámba menő tételek, magyar szemmel nézve azonban mégis fontos árverésről van szó, hiszen 40. tételként Munkácsy Mihály: Szófán ülő nő című, 1887-ben született festménye kerül kalapács alá.
A képet Munkácsy párizsi kereskedője, Charles Sedelmeyer adta el annak a chicagói Palmer családnak, melynek tagjai a maguk korának legismertebb gyűjtői közé tartoztak. Munkácsy festménye többek között 29 Monet- és 11 Renoir-festmény társaságába került, melyek ma az Art Institute of Chicago gyűjteményének alapját képezik. A magyar festő mahagóni fatáblára készült munkájának útja azóta is jól nyomon követhető: Reverie (Álmodozás) címmel az USÁ-ban többször is kiállították és reprodukciója több könyvben, köztük Végvári Lajos 1958-ban kiadott monográfiájában is szerepel. A festmény aukción is felbukkant már, igaz, jó régen, még 1942-ben, a Sotheby’s New York-i árverésén. A mű, aminek eredetiségét a katalógusban szereplő megjegyzés szerint dr. Boros Judit művészettörténész is megerősítette, most 200-300 ezer dolláros becsértékkel kerül kalapács alá.
Update 04.26:
Munkácsy Mihály festménye a Christie’s április 25-i New York-i árverésén becsértékének sávjában, de annak inkább az alsó határához közel, jutalékkal együtt 245 ezer dollárért cserélt gazdát.
Munkácsy Mihály: Fiatal nő a szófán, 1887, olaj, fatábla, 115,6 x 87 cm, a Christie’s jóvoltából