- Update, 06.12! Néhány árverlés lezajlott már, a megfelelő helyre beírtuk az eredményeket. Érdemes Végigböngészni!
- Update, 06. 15. Újabb árverések adataival egészítettük ki a cikkünket: Van Ham, Dorotheum.
- Update, 06.26. Wannenes, Beurret, Nagel
Persze az igazán csúcskategóriás művek a hazai árszínvonal emelkedésének és nem utolsósorban vezető aukciósházaink erőfeszítéseinek köszönhetően ma már többségükben itthon kerülnek kalapács alá, a néhány százezertől a 10-20 millió forintig terjedő sávban továbbra is sok magyar tétel szerepel a külföldi házak kínálatában – az esetek többségében persze olyan művészektől, akik pályájuk hosszabb-rövidebb szakaszában maguk is külföldön tevékenykedtek. A következő időszak legfontosabb magyar vonatkozású eseményéről, a Sotheby’s június 7-i Contemporary East árveréséről már beszámoltunk; ezúttal néhány további külföldi árverőház magyar tételei között szemezgetünk, a teljesség igénye nélkül.
Kezdjük a XIX. századdal. Az olasz műkereskedelemben viszonylag fiatalnak számító genovai Wannenes Art Auction június 1-i árverésén két tájkép kerül kalapács alá ifj. Markó Károlytól, a ház mindkettő becsértékét 2-3 ezer euróban adja meg, de a művek provenienciájáról nem közöl információt.
- Markónak az illusztrációnkon is szereplő tájképe közel 3 ezer euróért, míg másik munkája a taksáját jelentősen meghaladó áron, 12.400 euróért talált gazdára.
ifj. Markó Károly: Róma környéki táj, 1878, olaj, vászon, 90 x 120 cm. A Wannenes Art Auction jóvoltából
Dél-Európa után Észak-Európa: A világ legrégebbi ma is működő aukciósháza címmel büszkélkedő Stockholms Auktionsverk június 8-i Fine Art & Antiques árverésének kínálatában 4.300-5.400 eurós taksával szerepel egy kisméretű kép Munkácsy Mihálytól, a Fiú leopárdbőrrel.
- A festmény becsült értékénél magasabb összegért, jutalék nélkül 65 ezer svéd koronáért, azaz kb. 7 ezer euróért kelt el.
Munkácsy Mihály: Fiú leopárdbőrrel, olaj, vászon, 45,5 x 36,5 cm. A Stockholms Auktionsverk jóvoltából
Áttérve a XX. századra, csakúgy, mint idehaza, a külföldi aukciókon is rendszerint Kádár Béla és Scheiber Hugó műveivel találkozhatunk a leggyakrabban. Kádárnak júniusban egyedül a zürichi Germann Aukciósház június 6-8-i kínálatában nyolc munkáját találjuk: Lány faunnal című, a Kieselbach Galériát is megjárt olajképe 9-14 ezer eurós; fiatal lányokat ábrázoló, 2007-ben Párizsban árverezett pasztellje 4.600-7.400 eurós; Éneklő gyerekek című, ugyancsak a Kieselbachnál szerepelt temperája 2.800-4.600 eurós; egy tempera női portréja pedig 1.900-2.800 eurós taksával várja a liciteket, négy tus-, illetve szénrajza pedig 460-1.100 euró közötti becsértéket kapott.
- Kádár Béla négy nagyobb munkája közül egyedül a fiatal lányokat ábrázoló párizsi pasztell kelt el, jutalékkal együtt 6 ezer svájci frankért. A négy tus- illetve szénrajz közül három cserélt gazdát, 720, 780 illetve 900 frankért.
Kádár Béla: Lány faunnal, olaj, karton, 82,5 x 112 cm, a Germann Auktionen jóvoltából
A Ketterer Kunst június 9-i müncheni klasszikus modern árverésén „csak” két művet kínálnak Kádár Bélától: a Nő fejkendővel című gouache 1988-ban már szerepelt a ház árverésén, most egy délnémet magángyűjteményből 6 ezer eurós taksával kerül újra kalapács alá. A művész színes krétarajza, az Alak oldalnézetben viszont egy Los Angeles-i magángyűjteményből érkezett az árverésre, becsértéke 1.500 euró.
-
A Nő fejkendővel című gouache nem kelt el, az 1929-es Alak oldalnézetben című krétarajz viszont 1.500 eurós becsértékével szemben jutalékkal együtt 6.875 euróért került új tulajdonosához.
Kádár Béla: Nő fejkendővel, feltehetően 1930 körül, gouache, 60,8 x 43 cm. A Ketterer Kunst jóvoltából
A néhány éve alakult, de máris komoly eredményeket elért bázeli árverőház, a Beurret & Bailly Auktionen évente csak egy árverést tart, természetesen az Art Baselhez időzítve. Ők Scheiber Hugótól visznek kalapács alá két vegyes technikájú munkát június 22-én. A Táncolók (gouache, ceruza) eredetiségét Miklós von Bartha még 1991-ben igazolta; most 2.200-3.200 eurót várnak érte, míg a Táncoló pár (pasztell, szén) egy 1982-es galériás katalógusban reprodukált munka, jelenlegi svájci tulajdonosa egy New York-i galériában vásárolta; most 900-1.400 eurót érhet.
- Mindkét Scheiber-mű a becsértéket meghaladó, kevéssel 4 ezer euró feletti áron kelt el.
Scheiber Hugó: Táncoló nő, gouache, ceruza, papír, 64,5 x 46,5 cm, a Beurret & Bailly Auktionen jóvoltából
A stuttgarti Nagel Auktionen június 15-i modern és kortárs árverésén a kiemelt darabok között szerepelteti Vajda Lajos 1937-es, még keletkezése évében kiállított és reprodukált, 5 ezer euróra becsült papíralapú munkáját, ami korábban a Freiherr von Goldschmidt-Rothschild család egyik tagjának birtokában volt.
- Vajda munkája kiugróan magas áron, 55 ezer euróért cserélt gazdát.
Vajda Lajos: Lámpaember báránnyal, 1937, akvarell és gouache, papír, 65,5 x 40 cm, a Nagel Auktionen jóvoltából
Erdélyi-Gaál Ferencet – Francois Gall néven – külföldön jobban ismerik mint idehaza, munkái főleg francia, svájci és német aukciókon szerepelnek gyakran. A párizsi Notre Dame című olajképét a kölni Van Ham Kunstauktionen június 1-i kínálatában fedeztük fel 2.500-3.500 eurós taksával, míg a zürichi Koller Auktionen június 24-i impresszionista és modern aukcióján balerinákat ábrázoló festménye várja a liciteket; ennek az olajképnek 3.700-5.500 euró a becsértéke.
- Erdélyi-Gaál Ferenc párizsi városképe a kölni Van Ham-nál nem kelt el.
- A Kollernél a becsértéket csaknem elérő összeget, 4000 frankot, azaz közel 3.600 eurót adtak a balerinákat ábrázoló festményért.
Erdélyi-Gaál Ferenc: Eugénie nouant le ruban rouge sur son tutu blanc, dans les coulisses, olaj, 1952/53, 45,7 x 37,8 cm, a Koller Auktionen jóvoltából
Victor Vasarely a nemzetközi aukciókon leggyakrabban felbukkanó művészek közé tartozik. Alig van olyan modern és kortárs árverés, ahol ne szerepelne legalább egy-két sokszorosított grafikával. Kínálata júniusban is gazdag, mi most a bécsi Auktionshaus im Kinsky június 8-i kortárs aukcióján szereplő, 25-50.000 eurós becsértékű 1972-es kollázsára és a zürichi Germann aukciósháznál június 6-án árverésre kerülő, 900-5.600 euró közötti becsértékkel indított öt sokszorosított munkájára hívjuk fel a figyelmet.
- Az Im Kinsky-nél a kollázs becsértékének sávjában, 29 ezer euróért kelt el (+ jutalék) és a Germann-nál szerepelt öt sokszorosított munka mindegyikére is volt licit az 1.200-4.320 frank közötti sávban.
Victor Vasarely: Vega, 1972, kollázs, 88 x 88 cm, az Auktionshaus im Kinsky jóvoltából
Ország Lili munkái ritkán bukkannak fel külföldi árveréseken, most viszont egy cím nélküli fotogramja szerepel a már említett zürichi Koller Auktionen június 25-i, II. világháború utáni és kortárs árverésén. Egy ismert svájci magángyűjteményből 1.100-1.500 eurós taksával került az aukcióra, eddigi tulajdonosa közvetlenül a művésztől vásárolta.
- Ország Lili fotogramja becsértéke alatt, 1.000 frankért kelt el.
Ország Lili: Cím nélkül, Fotogram, fotópapír, 25 x 41,5 cm. A Koller Auktionen jóvoltából
Az élő művészetet a mai összefoglalóban Konok Tamás munkái képviselik. Konok alkotásai főként franciaországi és svájci árveréseken bukkannak fel rendszeresen; ezúttal a már ugyancsak említett zürichi Germann Aukciósház június 6-8-i aukciójának anyagában találtunk tőle három tételt: egy 1.900-2.800 euróra taksált 1976-os akrilképet, egy három, 1998-as szitanyomatból álló összeállítást – a lapok 50 példányban készültek, becsértékük együttesen 370-560 euró – és egy kisméretű papíralapú egyedi munkát 1981-ből 190-370 eurós taksával. Az első két említett tételnél a katalógus részletes proveniencia-információkat is tartalmaz.
-
Konok Tamás valamennyi munkája elkelt, a legmagasabb árat, jutalékkal együtt 2.640 frankot az akrilképért fizették, míg a másik két tétel 528 illetve 432 frankért cserélt gazdát.
Konok Tamás: Cím nélkül, 1976, akril, vászon, 130 x 160 cm,
a Germann Auktionen jóvoltából
Végezetül egy más műfaj – a fotó. A bécsi Dorotheum június 13-i fotóárverésén a magyar fotóművészet három klasszikusának alkotásaira is lehet licitálni: André Kertésztől és Brassaitól egy-egy, 1.200-1.500 euróra becsült vintázsra, míg Moholy-Nagy Lászlótól egy eredeti negatívról készült 2005-ös zselatinos ezüst nagyításra – ez utóbbi mű 500-600 eurós taksát kapott.
- Mindhárom magyar alkotás elkelt. Kertész műve a várakozásnak megfelelő 1.502 euróért, Moholy-Nagy és Brassai fotója viszont a becsértéknél magasabb áron, 875, illetve 938 euróért váltott tulajdonost. Az árak jutalékkal együtt értendőek.
André Kertész: Az olvasmány, 1930 körül, vintázs, zselatinos ezüst, 11 x 15,5 cm, a Dorotheum jóvoltából
Brassai: Teraszon, 1950 körül, vintázs, zselatinos ezüst, 29,6 x 23,5 cm, a Dorotheum jóvoltából
Moholy-Nagy László: Tér-fény modulációk, 1930-1946/2005, hat zselatinos ezüst nagyítás az eredeti negatívról, à 25 x 19 cm, eredeti kartonmappában, a Dorotheum jóvoltából