A korábbi ugrásszerű fejlődés után mintegy negyedével esett vissza a művészeti- és régiségpiac forgalma Kínában 2012-ben. A tavalyelőttig tartó fellendülés megemelte a világpiaci árakat, sőt 2011-re Kínát tette a nemzetközi piac legnagyobb szereplőjévé, tavaly azonban az Egyesült Államok visszanyerte vezető szerepét – áll a The European Fine Art Foundation legfrissebb jelentésében.
Az idei, Clare McAndrew, kulturális szakközgazdász által készített tanulmány eredményei szerint a nemzetközi művészeti- és régiségpiac tavaly hét százalékkal, 43 milliárd euróra (13 ezermilliárd forint) csökkent. A legnagyobb zuhanás Kínában volt, ahol 24 százalékkal, 10,6 milliárd euróra zsugorodott a piac. Különösen látványos visszaesés mutatkozott az árverési értékesítések esetében, amelynek következtében Kína részesedése a művészeti piacon 25 százalékra csökkent, így visszaszorult az Egyesült Államok (33 százalék) mögé. 23 százalékos részesedéssel továbbra is az Egyesült Királyság a harmadik legfontosabb szereplő a világ műtárgypiacán, ez stagnálást jelent. A nagy európai országokban – Franciaországban, Németországban, Olaszországban – viszont két év növekedés után újra csökkentek az eladások, és a teljes EU-s piac három százalékkal esett vissza, amit az euro övezet országainak gyenge gazdasági teljesítménye, a 2012-ben újra erősödő recesszió magyaráz.
A jelentés szerint a Kínában tapasztalt komoly visszaesés egyik oka a gazdasági növekedés lelassulása, a másik pedig az, hogy kevés jó minőségű és magas értékű műtárgy érkezik a piacra. Megemlíti még, hogy a művészeti alapok és más spekulatív befektetők tavaly kisebb részt vállaltak ezen a területen, mint korábban, a gyűjtők pedig kockázatkerülő pozíciót vettek fel, és inkább csak jól ismert alkotók munkáiból vásároltak. A hanyatlás ellenére Kína maradt a legfontosabb fejlődő piac mind a hazai értékesítést, mind az itteni vásárlók nemzetközi jelentőségét tekintve, és az elemzők szerint – részben a még mindig bővülő tehetős réteg, részben a gazdag kulturális örökség miatt – továbbra is nagy a jövőbeni növekedés esélye.
A globális piacon a háború utáni és kortárs művészeti alkotások teljesítettek a legjobban, az ebből a korszakból származó művek árverési piaca öt százalékkal, 4,5 milliárd euróra emelkedett, a szektor részesedése így 43 százalékot ér el. Ezt követi a modern művészeti terület, amelynek aukciós piaca 3, 2 milliárd eurót tesz ki: ez 30 százalékos részesedést jelent, de 17 százalékos visszaesést mutat a 2011-es adatokhoz (3,8 milliárd) képest. A magán- és műkereskedői értékesítés négy százalékkal, 22,2 milliárd euróra csökkent, a leggyengébb teljesítményt a kisebb értékű művek piaca mutatta.
Az elemzők rámutatnak, hogy egyre mélyül a szakadék a piac felső és alsó szegmense között: a leggazdagabb vásárlók továbbra is kapkodnak a ritka kincsekért, és egetverő összegeket hajlandók fizetni értük, míg a közép- és kis értékű értékesítésekre érezhetően hatással van a szélesebb gazdasági környezet nyomása.
A cikk lejjebb folytatódik.