Queens Museum of Art
Post-modernista kártevők rohanták le a kertet. Down the Garden Path: The Artist’s Garden After Modernism (A kerti ösvényen: A művész kertje a modernizmus után)...
Queens Museum of Art
Post-modernista kártevők rohanták le a kertet. Down the Garden Path: The Artist’s Garden After Modernism (A kerti ösvényen: A művész kertje a modernizmus után) – a Queens Museum of Art hatalmas méretű, zűrzavaros, egyenetlen kiállítása nyilván alaposan felbosszantja azokat, akik úgy gondolják, hogy a kert-tervezésnek nincs köze a művészetek evolúciójához, de a türelmes és érdeklődő szemlélők intellektuálisan izgatónak találják a vállalkozást, amelynek célja, hogy bemutassa, miképpen művelik valódi, vagy elképzelt kertjeiket a kortárs művészek.
Tradicionálisan a kert mindig menedékhely volt a világ problémái elől, az elveszített Éden emlékét idézte. A Queens Museum of Art kiállítása éppen ettől a biztonságos, idilli helytől foszt meg bennünket, a kertet politikai futballpályává változtatva, amelyben a kötelező ideológiai vita-témákat – társadalmi osztály, faj, szex és persze a környezetvédelem – kell labdaként rugdosnunk. A kiállítás a történelmi háttér bemutatásával kezdődik. Maketteken és terveken keresztül tanulmányozhatjuk Isamu Noguchi szerény, modernista kertjeit. Tervek és rajzok mutatják be a brazil építész Roberto Burle Marks ugyancsak modernista kertvárosait. Láthatjuk Robert Smithson és Gordon Matta-Clark bárkákra telepített, úszó kertjeinek vázlatait, és természetesen megjelenik Alan Sonfist Idő Tájképe, a manhattanii La Guardia Place és Houston Street sarkán létesített, szimulált őserdő egy bozótos részlete is. A kortárs művészek elképzelései nem szép festményeken és rajzokon, hanem ideák és konceptek formájában jelennek meg. Egyedül Paula Hayes palackokba zárt miniatűr kertjei idézik a korábbi kert-tervezők műveinek szemgyönyörködtető kvalitásait. A többi kiállító művész: Tom Burr, Diana Balmori, Brian Tolle, Lonnie Graham, Christian Philipp Müller, Nils Norman, Mel Chin, Mark Dion, Robert Williams, Derek Jarman, Ian Hamilton Finlay, Stan Douglas gondosan kerüli az idealizmus minden formáját. Kertjeik célja nem a megnyugtatás, hanem a felkavarás, nem a pihentetés, hanem az akcióra késztetés.