A Keresztező tekintetek: Jean-Michel Atlan / Afrikai és óceániai művészet című bemutató a Magyarországon alig, a nemzetközi színtéren viszont annál ismertebb festő képeit állítja párhuzamba ritkaságszámba menő afrikai és óceániai szobrokkal. Április 17-ig, még három napig a Sotheby’s Párizsban, nem árverésen, hanem értékesítéssel egybekötött kiállításon vásárolhatják meg a gyűjtők Atlan műveit és az óceániai szobrokat.
Ez utóbbiak művészi értékét jelzi, piaci értékét pedig jelentősen növeli, hogy korábbi tulajdonosaik között volt például Pablo Picasso, a huszadik századi neves francia műkritikus Félix Fénéon, a tekintélyes svájci műkereskedő Jan Krugier vagy a New-York-i galériatulajdonos Allan Stone. A kiállításon szereplő szobroknak, ahogy Atlan képeinek is, csak egy része eladó. Ám míg a festőművész helyszínen megvásárolható alkotásainak rögzített ára van, addig a hamarosan árverésre kerülő szobroknak a becsértéke van feltüntetve. Ezek általában a 100-150 ezertől a 900 ezer euróig terjedő sávban mozognak, de egy kameruni, 67 cm magas Fang-szobor ára a szakértők szerint a 2,5-3,5 millió eurót is elérheti majd.
Jean-Michel Atlan : Le Kybalion, olaj, vászon, 1956, 100 x 100 cm, ©Art Digital Studio / Sotheby’s Paris
Az algériai születésű Jean-Michel Atlan (1913-1960) tizenhét éves volt, amikor 1930-ban Párizsba érkezett. Filozófiai tanulmányai után gimnáziumi tanár lett, majd amikor a zsidótörvények megfosztották állásától, rajzolni, festeni és írni kezdett. A háború alatt ellenállói tevékenységéért bebörtönözték. Életét az mentette meg, hogy elmebetegséget szimulálva a Sainte-Anne pszichiátriai intézetbe került, és ott vészelte át a veszélyes időszakot. Első komoly gyűjtője Gertrude Stein volt, aki már 1945-ben hat festményét vásárolta meg. 1946-ban a Denise René galériában szerepelt egyéni kiállítással, amelyet a következő években számos egyéni és csoportos szereplés követett, többek között Londonban, New York-ban, Brüsszelben és Tokióban. Negyvenhét éves korában váratlanul halt meg, viszonylag kevés festményt hagyva maga után.
Kultikus figura, Fang Mabea, Kamerun, 67 cm, ©Art Digital Studio / Sotheby’s Paris
A szögekkel tűzdelt Kongo-szobrok, az Egyenlítő környékén élő fangok hosszúnyakú emberalakjai, a Songye népcsoport robusztus figurái és a rovátkákkal díszített maszkok forma- és színvilága erőteljesen befolyásolta Atlan festészetét, aki maga is gyűjtője volt a sokáig méltatlanul „primitív művészetként” emlegetett alkotásoknak. „Valójában a primitív népek művészetet hoztak létre, miközben azt hitték, hogy varázsolnak. Engem azok a mai művészek érdekelnek, akik, abban a tudatban, hogy művészetet gyakorolnak, varázslatot hoznak létre” – nyilatkozta egy alkalommal a művész. Kevés színt alkalmazó festményeit egyfajta nyerseség, matt felület, az afrikai szobroknál is gyakran alkalmazott tompa színek jellemzik, de „kitalált” formái és a figuratív szobrok között is nyilvánvaló a párhuzam. Képeinek ugyancsak markáns jellemzője, hogy az egymáshoz kapcsolódó, ritmusos kompozícióban egyesülő formákat vastag fekete körvonalak ölelik körül. Megvásárolható alkotásainak ára – mérettől, technikától is függően – 20 és 150 ezer euró között van.