A Red Dot Design Award története egészen 1955-ig nyúlik vissza, és az esseni Haus Industrieform elindításához köthető. A többször helyet és nevet cserélő intézmény – amely egy időben az esseni zsinagógában is működött – áll a díj mögött, hívták Észak-Rajna-Vesztfáliai Design Centrum-nak is, ma Red Dot Design Museum, és Szingapúrban valamint Tajpejben is van fiókintézménye. A német design-teoretikus, szakíró; Peter Zec vezeti 1991 óta. Az évente kiosztásra kerülő Red Dot (piros pont) díjat azzal a céllal alapították, hogy nemzetközi szinten is kiemelkedő, magas minőséget képviselő, innovatív design projektek megkülönböztető jelzéseként, egyfajta védjegyként szolgáljon. Az ipari formatervezés sokszínűségének mélyreható és professzionális megítélése érdekében a díjakat három fő kategóriában osztják: termék design (Product Design), kommunikációs design (Communication Design) és design koncepció (Design Concept).
Az évek során a Red Dot a design szakma legnagyobb presztízsű elismerésévé vált. A beküldött pályamunkák száma évről évre növekszik, 2017-ben a három fő kategórián belül meghirdetett 47 alkategóriába összesen több mint 18.000 pályamunka érkezett. A beszédes számok tükrében még inkább örömteli, hogy idén is születtek magyar eredmények a versenyen. Ennek apropóján idézzük fel, hogy a kortárs magyar formatervezés területéről mely designereket, cégeket tüntették ki piros ponttal 2003 óta. Palotai Gábor nevével sokszor fogunk találkozni az alábbi listán.
Magyarok és a Red Dot Design Díj
2003
- Palotai Gábor
- AM MU NA HI könyv
- Maximizing The Audience könyv és DVD
- OP Vodka arculat és csomagolás terv

Forrás: www.gaborpalotai.com
2005
- Losonczi Áron, LiTraCon fényáteresztő beton
- Palotai Gábor, Made in Sweden plakát

Forrás: red-dot.org
2007
- Palotai Gábor
- Function Rules könyv
- Odysseus: a Graphic Design Novel könyv

Forrás: www.gaborpalotai.com
2010
- Palotai Gábor
- Esbjörn Svensson Trio: Leucocyte albumborító
- Linda Rampell: Freud med Skalpell könyv
- Sollentuna Centrum (bevásárlóközpont), Stockholm arculatterv
- Swedish Exhibition Agency arculatterv
- Swedish Exhibition Agency éves beszámoló

Forrás: www.gaborpalotai.com
2011
- Co&Co Communication, CoCodice készségfejlesztő játék család
- Lepsényi Imre – Keltai Ágnes, budapesti Izraeli Kulturális Intézet arculatterv
- Toronyi Péter, Nissyoku lámpa

Forrás: www.behance.net/toronyipeter
2012
- Co&Co Communication, DSI Inhalo sóinhalátor
- Kőrös Ben, Round-the-Clock karóra
- Lepsényi Imre – Sasvári Edit – Csatlós Judit – Szőke Katalin, Kassák Múzeum arculatterv
- Lepsényi Imre, EFI (Electronic Failure Investigation Labs)
- Palotai Gábor
- Claesson Koivisto Rune: On Yellow könyv
- Reflex plakátsorozat

2013
- Co&Co Communication, Nosiboo orrszívó készülék
- Kőrös Ben, STP emberi erővel hajtható jármű
- Palotai Gábor, The Mobile Exhibition Lab arculatterv

Forrás: nosiboo.eu
2014
- Dió Stúdió, Musewine borcsomagolás az Iparművészeti Múzeum számára
- Lead82 Budapest, György Péter: Múzeum, a tanulóház könyv
- Nagy Dániel
- Portcare fogorvosi készülék
- Supercritical mosógép
- Palotai Gábor
- Oddjob: Live in Bremen albumborító
- Violin and Cello Concert at Berwaldhallen plakát
- Policsányi István, New Voyage Experience Accessible to Everyone utasszállító hajó terve
- Szabó Stein Imre – Allison Group, Zeneakadémia arculatterv
- Borzák Márton, P. S. – Titok a barguzini csontváz körül c. könyv

Forrás: danielnagydesign.com
2015
- Borzák Márton, Mechanical Insects plakátsorozat
- Co&Co Communication, Teqball innovatív sporteszköz
- Farkas Anna, Anaptár 2015. logotípia, holdciklusnaptár
- Flying Objects, Hand-in-Scan kézhigiéniai scanner
- Szabó Stein Imre – Géczy Dávid – Gács Róbert, Zeneakadémia, Lisztérium – ahol él a zene imázsfilm

Forrás: anagraphic.hu/anaptar-2015
2016
- Simon Hukaya, Vinylize – Ashby szemüvegkeret
- Inarchi Lighting, Ray falilámpa
- Kelemen András – Kelemen Péter, Axis fakeretes szemüveg
- Borzák Márton, Örömvonalak c. könyv
- Lead82 Budapest, Bevésett nevek kétkötetes könyv
- Palotai Gábor
- Linda Rampell: The Shopmodern Condition könyvéhez készült plakát
- Swedish Exhibition Agency plakátsorozat, arculatterv
- Thriller textil (Anna Kraitz designerrel közösen


Forrás: www.inarchi.com
2017
Az idei évben két fő kategóriában hoztak el díjakat hazai tervezők. A design koncepció kategórián belül Kőrös Ben Piece-of-Time konceptuális időmérő ékszerét, valamint Pákozdi Rebeka frissen végzett MOME-s hallgató diplomamunkáját, az Onni névre keresztelt tartásjavító hátizsákot díjazta a szakmai zsűri.

Forrás: www.koino.hu/pieceoftime

Forrás: www.red-dot.sg/en/onni/
Kommunikációs design kategóriában a Zeneakadémia harmadik Red Dot Díját zsebelhette be Szabó Stein Imre munkájának köszönhetően. A kommunikációs vezető, valamint Géczy Dávid rendező és Dobóczy Balázs operatőr nevéhez köthető A zene határtalanul című imázsfilm az idén első alkalommal megrendezett Bartók Világverseny & Fesztiválra készült.
Amint a fenti listából látható, magyar származású tervezőként Palotai Gábor és stúdiója nyerte el a legtöbb Red Dot Design Award-ot. Palotai 1980-ban diplomázott az Iparművészeti Főiskolán, 1981 óta él Stockholmban. Számos díja mellett idén novemberben a budapesti Graphifest-en Arany Rajzszög életműdíjjal ismerték el.
„Meglepődve számoltam össze, hogy idén már 23 Red Dot díjam gyűlt össze az évek során” – összegez az artPortal kérdésére Palotai. „A 2017-es eredmény volt az egyik legjobb, hiszen idén újabb négy díjat kaptam, amiből három Red Dot: Best of the Best azaz a ’Legjobbak legjobbika’. Ezzel együtt úgy gondolom, nem érdemes túlságosan elszállni az ilyen elismerések miatt, hiszen másnap megint dolgozni kell, és az élet megy tovább. Éppen ezért én, személy szerint inkább külső megerősítésként, felbátorításként fogom fel ezeket a dolgokat a magam számára.” – mondja meglepő szerénységgel a stockholmi székhelyű designer, tervezőgrafikus, tipográfus azzal kapcsolatban, hogy mit jelent számára ez a rengeteg elismerés.

A legutóbbiakat emeli ki az eddig kitüntetett munkái közül. „Az egyik egy művészkönyvem, aminek az a címe, hogy Palotai Gábor: ZOO. Ez egy grafikai design-novella, amely most került a könyvesboltokba, továbbá lesz egy folytatása is Kozmos címmel. Ugyanehhez a könyvhöz készült egy plakátsorozat, ami szintén díjat kapott. A harmadik a Swedish Exhibition Agency számára készült plakátsorozat és éves beszámoló. Végül, de nem utolsó sorban egy magyar munka, a Contempo Art Auction számára készült vizuális arculat. Ez azért is tartom fontosnak, mert idén magyar megrendelő számára készült munka is kapott Red Dot díjat.”
A rendszeres pályázás tapasztalataiból, és a sikerekből adódóan Palotai Gábornak határozott véleménye van arról, mik lehetnek azok a szempontok, amelyeket a zsűri kiemelten vesz figyelembe a szakmai díjak elbírálásakor. „A Red Dot odaítélésénél a minőség és az innováció a legfőbb szempont. Több mint 50 országból beküldött sok ezer munkából választják ki a díjazottakat és ilyenkor a vizualitás meggyőző ereje, minősége az, amit elsősorban meg lehet ítélni. Nagyon fontos az innováció, valamint a vizualitás újdonság-ereje. A munkáknak olyannak kell lenniük, amelyek valamilyen módon előre viszik a szakmát, a területet és vizuális kultúrát. Megpróbálják újrafogalmazni azt, amit vizuális kommunikációnak nevezünk.”
Stockholmi stúdiója működtetése mellett Palotai Gábor rendszeresen hazalátogat, így arról is beszélt, mit tapasztal, milyen gyorsan érik el a nemzetközi tendenciák a kortárs magyar formatervezést. Meglátásai rávilágítanak azokra a hiányosságokra is, amelyek az egész itthoni szakma helyzetére vonatkozóan tapasztalhatóak.
„Különösen a fiatal, most tanuló vagy nemrég végzett korosztály az érdekes számomra. Sok tehetséget látok: kvalitásban és ambícióban ezek a fiatalok nemzetközi szintet képviselnek. Viszont a design csak akkor lehet jó és innovatív, valamint a társadalom számára hasznos, ha vannak bátor megrendelők is és persze egy működő háttéripar. Hiába érik el elméletben a nemzetközi tendenciák a magyar kortárs formatervezést, ha a társadalmi, gazdasági és termelő struktúrák ezt nem, vagy nem szívesen adoptálják és integrálják. A gazdasági és politikai struktúrának fel kellene ismernie, hogy Magyarországon a design az egyik nagy lehetőség a társadalom felemelésére. A bedolgozó ipar helyett a saját tervezésű és gyártású innovatív termékekre kellene összpontosítani minden területen. A Red Dot Design Award azért is fontos, mert erre ösztönöz és inspirál.”