1834-ben, a Maine állambeli Blue Hill településen élő Jonathan Fisher tiszteletes Spiritual Animals (Spirituális állatok) címmel publikált egy saját készítésű nyomatokból összeállított albumot. A nyomatokon a kígyótól a behemótig, a Bibliában említett összes kreatúrát ábrázolta. Ezek voltak a Maine államban készült egyik első, művészi igényű nyomatok.
Fisher tiszteletes, aki újkori Ádámként nevezte meg amerikai Édenkertjének állatait, autodidakta művész volt, aki maga építette nyomdájának berendezéseit is. Fametszetei elegánsak és gyakran játékosak. Elefántjának például akkora lábujjai vannak, mint a teherautók kerekei, kígyószerű törzsét pedig néhol leopárd bunda borítja. Több, mint 150 évvel később, egy, a Blue Hill községtől 30 mérföldre délre fekvő szigeten élő Alison Saar ugyancsak maga készítette nyomatait, amelyeket az 1984 és 1998 között működő Vinelhaven Press kiadó publikált. Saar egyik nyomatán (Snake Man – Kígyó ember) fekete férfi vörös és sárga pettyekkel díszített kígyóba harap. Nyomatain Édenre vonatkozó referenciákat halmoz faji és szexuális utalásokra. Tradícionális technikákat kombinál innovatív megoldásokkal: például kígyó embere bőrét talált linóleum darabokból texturálja. The Maine Print Project: Celebrating 200 Years of Printmaking in Maine (Maine-i Nyomat Project: A Maine állambeli nyomat készítés 200 évének ünneplése) címmel egyszerre két kiállítást is láthatunk. Fisher tiszteletes bestiáriumát a Rockland-i Farnsworth Art Museum, a Vinalhaven Press publikálta nyomatokat pedig a Rockport-i Center for Maine Contemporary Art állította ki.
Farnsworth Art Museum, Rockland és Center for Maine Contemporary Art
Najmányi László: Amerikai nyomatok
1834-ben, a Maine állambeli Blue Hill településen élő Jonathan Fisher tiszteletes Spiritual Animals (Spirituális állatok) címmel publikált egy saját készítésű nyomatokból...