Noha a világ amerikanizálódása már nagyjából befejeződött, talán érdemes emlékezni arra, hogy nem is olyan régen még az Egyesült Államok inkább vásárlója, mint árusítója volt a kulturális információknak, amelyeknek fő forrása Franciaországban buzgott a két világháború között. Amerikai művészek, írók százai költöztek Párizsba, hogy megtanulják mesterségüket, hogy feltöltődjenek az öreg kontinens szellemi kincstárából, hogy megszabaduljanak vidékies bumfordiságuktól és merevségüktől, hogy stílus és a művészet gyakorlásához elkerülhetetlenül szükséges illúziók ragadjanak rájuk. Emlékezzünk a minden ízében amerikai Henry Miller egész életén át tartó szenvedélyes szerelmére Párizs iránt, és gondoljunk Gertrude Steinre, a gazdag amerikai nőre, akinek párizsi szalonjából – Salon des Fleures – a modernizmus elindult. Az Americans in Paris: 1860 – 1900 című kiállítás a Párizsba zarándokló amerikai művészek első hullámáról szól. A Metropolitan Museum of Art olyan amerikai művészek munkáit mutatja be, akiknek neve – méltán – már feledésbe merült. Ők még túl konzervatívok voltak ahhoz, hogy merjék a mondén Párizs kacér szelleme által elcsábíttatni magukat, nem Cézanne, Manet, Monet úttörő munkássága, hanem inkább a már halott Francia klasszicizmus fogta meg őket, annak rég elévült tanulságait vitték vissza magukkal az új világba.
Najmányi László: Amerikaiak Párizsban
Noha a világ amerikanizálódása már nagyjából befejeződött, talán érdemes emlékezni arra, hogy nem is olyan régen még az Egyesült Államok inkább vásárlója, mint árusítója...