A New York-i El Museo del Barrio Latin Amerikában élő és latin-amerikai származású, Amerikába emigrált művészek munkáit mutatja be. A múzeum The (S) Files 007 című (az S a Selected – Válogatott szóra utal), 2008. január 6-áig látható kiállításán 51 most induló művész műveit láthatjuk.Felmerül a kérdés, hogy genetikai teszten és a születési helyükön kívül mi bizonyíthatja egy művész latin-amerikai voltát? Egyáltalán, szükséges és lehetséges-e globalizálódott korunkban művészeket geográfiához, vagy etnikumhoz kötni, azon túl, hogy ilyen kötéssel gondolkodás és különösebb fáradtság nélkül lehet őket kategorizálni? A művészeket származásuknál jobban, mélyebben köti össze a művészeket egy-egy közös téma iránti érdeklődés, vagy kutatási módszereik hasonlósága. A kiállított művek némelyike, mint például Eduardo Gil: Atlas of Bolívar (Bolívar térképe) című installációja egyértelműen egy adott hellyel, az otthon elvesztésével és az identitással foglalkozik. Gil olyan tárgyakat – képeslapokat, gyufásdobozokat, rendőrök jelvényeit, autók rendszámait – gyűjtött össze, amelyek azokból az amerikai városokból származnak, amelyeket a 19. századi venezuelai szabadságharcosról, Simón Bolívarról neveztek el. Ezek a tárgyak egyszerre emlékeztetnek az Egyesült Államok és a szocialista, Kuba-barát Hugo Chávez elnök vezette Venezuela között fokozódó ellentétekre és arra, hogy miképpen látják szülőföldjük reflexióját az emigráns művészek új hazájuk tükrében. Gil gyűjteményéhez hasonló installációt akár Amerikában élő lengyel művészek is összeállíthattak volna, hiszen számos olyan amerikai települést találhatunk a térképen, amelyet a Függetlenségi Háború hőséről, a lengyel Pulaski tábornokról neveztek el. A latin-amerikai kapcsolat Gil esetében tehát csupán felszíni. Az installáció jelentését tehát nem a művész venezuelai származása, hanem kutatási módszere adja. Adriana López Sanfellu fekete-fehér fényképekből álló sorozatának a Life in the Block (Élet a háztömbben) címet adta. A sorozat New York Spanish Harlem (Spanyol Harlem) negyedében élő, Puerto Rico-i származású nők életét vizsgálja ugyan, de szólhatna a nagyváros bármely másik, szegények által lakott részében élő nőkről is, hiszen a szegénység nem etnikai alapon alakul ki, hanem egyetemesen emberi pokol. Dulce Pinzón fényképein képregény hősök jelmezeibe bújtatott latin-amerikai bevándorlók mindennapi életét láthatjuk. Egy baby sitter a Catwoman (Macskanő) jelmezét viselve felügyel a rábízott gyerekekre. Egy, az Incredible Hulk nevű képregény-izomember kosztümében rakodik a zöldségpiacon. Itt sem a modellek származása, hanem a valódi embereken komikusnak ható képregény-hős jelmezek adják a jelentést. Maria Teresa Ponce ecuadori származású művésznő buja színekben pompázó fotóin az Amazon völgyétől a Csendes-óceánig húzódó olajvezeték képeit láthatjuk. A csővezeték minden képen felbukkan. Néha jól látható, máskor részben a föld alá van temetve. A globalizált világra emlékeztető csővezeték közelében helyi viseletbe öltözött asszonyok végzik hétköznapi teendőiket, meztelen gyermekek játszanak. A képek – a népviseletektől és a képeken látható emberek etnikai hovatartozását jelző arcvonásain kívül – bárhol a világon készülhettek volna. Sok kiállított műnek – mint például Sandra Valenzuela fényképe és szobra, vagy Sebastián Patané Masuelly installációja, Courtney Smith bútorlábakon álló kubusa – semmi köze sincs Latin-Amerikához, inkább különböző művészeti irányzatokhoz – szürrealizmus, minimalizmushoz, koncept művészethez kapcsolódnak.
Najmányi László: Az (S) akták 007 – El Museo del Barrio, New York
A New York-i El Museo del Barrio Latin Amerikában élő és latin-amerikai származású, Amerikába emigrált művészek munkáit mutatja be. A múzeum The (S) Files 007 című (az S a Selected...