Társadalmi, gazdasági, politikai és katonai mutatók alapján az 5,3 millió lakosú, Svédországgal, Oroszországgal, Norvégiával és a Finn öböl túloldalán fekvő Észtországgal határos Finnországot tartják a világ második legstabilabb országának. Stabilitása a fő oka annak, hogy keveset szerepel a médiában, mert ritkán történnek ebben a ritkán lakott, hűvös éghajlatú országban politikai botrányok, nagyszabású korrupciós ügyek, szenzációs bűnesetek. Finnország csak 1917 óta független állam, korábban Svédországhoz, 1809-től önálló Nagyhercegségként az Orosz birodalomhoz tartozott. A huszadik században három háború pusztított területén, először, a függetlenné válás után polgárháború, majd háború a Szovjetunióval és a náci Németországgal. Parlamentáris, demokratikus köztársaság, 1995 óta tagja az Európai Uniónak. A finn nyelv rokon a magyarral, amit az is bizonyít, hogy a „kalap” szó finnül tortát jelent. A finneket általában szőke, hallgatag, keményen dolgozó, humortalan, szenvedélyek nélküli, fegyelmezett embereknek gondoljuk, aminek némileg ellentmond, hogy ezen a jeges vidéken tombolnak a legvadabb death metal és sátánista zenekarok. A New York-i P.S.1 kortárs művészeti központ Arctic Hysteria: New Art From Finland című, 16 finn művész munkáit bemutató, 2008. szeptember 15-ig megtekinthető kiállítása a felszínen semmit sem mutat a címében ígért patologikus túlfűtöttségből. Hűvös, elegáns, minden elemében kontrollált prezentáció, amelynek mélyebb rétegeiben azonban valami nagyon forró hömpölyög: sürgető érzelmek és irracionális képzelgések, valahogy úgy, ahogy a mindig kedves, nyugodt malájból egyik pillanatról a másikra, látszólag minden ok nélkül kirobbanhat a csak megölésével megállítható, krísével minden szembejövőt megszurkáló ámokfutó. Ez a belső feszültség, a racionális és a misztikus közötti ingadozás elsősorban a kiállításon vetített filmekben és video munkákban nyilvánul meg. Például Veli Grano Meet You in Finland Angel (Találkozunk Finnországban, angyal) című szépséges dokumentumfilmjében, amely egy ifjú finn párt mutat be, akik azt hiszik, hogy meg nem született gyermeküket földönkívüliek a Szíriusz csillagrendszer egyik bolygójára vitték. A férj a hét minden napján csomaghordó kocsikat kölcsönöz a kikötőben, szabad idejében pedig Van Gogh képeit másolja mikroszkopikus pontossággal. A feleség, aki a Szíriuszról érkezett űrlénynek gondolja magát, folyamatosan gyászolja meg nem született lányát. A film végén mindketten csillogó űrruhákba öltöznek és egy erdőben eljátszák találkozásukat csillaggyermekükkel, akit egy valódi kislány alakít. A történet komikus lenne, ha nem volna mélységesen szomorú és éterien gyönyörű. Salla Tykka rövid filmjeiben, metaforikus formákban a férfi-nő kapcsolatok különböző aspektusait dolgozza fel. A Lasso (Lasszó) című négyperces filmjében egy egyre jobban elérzékenyülő fiatal nő házának ablakából figyel egy pányvát forgató, a pörgő hurokba be-ki ugráló félmeztelen fiatalembert. A Power (Erő, hatalom) című filmjében meztelen keblű, boxkesztyűs nő boxol egy profi emberheggyel. Hiába püföli a hústornyot, az meg se rezdül. A film végén felirat: „Anyámról akartam filmet csinálni. Csak az apám jutott az eszembe.” Petri Sirvio videoklipjében a harminctagú Screaming Men (Ordító férfiak) férfikórus éneklés helyett komplex zenei kompozíciókat üvölt. A Pink Twins (Rózsaszín Ikrek) testvérekből álló alkotócsoportja négy óriás kivetítőre komponált a közelgő végítélettel fenyegető, nagy hangerejű elektronikus zenével kísért, Gerhard Richter animált absztrakcióit felvonultató videoművet. Tellervo Kalleinen és Oliver Kochta-Kalleinen a világot járva panaszkórusokat szervez. A résztvevők panaszaiból dalokat komponálnak, amelyeket a kórusok előadásában videóra vesznek: „Elhagyott a feleségem, magával vitte a laptopot”, „A legjobb barátom küldte rám az adóhivatalt”, „Nincs egy rongyom se, amit felvehetnék”, „Már öt éve dolgozom a kénbányában, de eddig nem kaptam fizetésemelést”, „Tegnap megettük a macskát, és ha nem jön meg a fizetésem holnap a kanári következik”.
P.S.1 Contemporary Art Center, New York
Najmányi László: Északi-sarki hisztéria: Új művészet Finnországból
Társadalmi, gazdasági, politikai és katonai mutatók alapján az 5,3 millió lakosú, Svédországgal, Oroszországgal, Norvégiával és a Finn öböl túloldalán fekvő Észtországgal...