Amikor 2003 májusában New York-ban megnyílt a Dia: Beacon galéria, a legtöbb látogató számára a reveláció nem az volt, hogy mit lehet tenni a hatalmas, egykori Nabisco gyárral, vagy, hogy milyennek látszanak Warhol munkái a Hudson folyó partján, hanem inkább az foglalkoztatta őket, hogy mit tudott tenni az Európában jól ismert, hazájában jórészt ismeretlen amerikai művész, Fred Sandback néhány gombolyag olcsó, műszálas fonállal.Fred Sandback (1943–2003) a minimalisták fiatalabb követője volt, akit ugyanazok a kérdések foglalkoztattak, mint mestereit: hogyan szabadíthatók meg a szobrok a súlytól és tömegtől; hogyan olvaszthatjuk össze a szobrászati teret a valós térrel (amit Sandback „gyalogos tér”-nek hívott). Sandback szobrainak többsége a távollét és jelenlét közötti állapotban lebeg. Némelyik csak bizonyos szögből nézve látható és alig jelenik meg fényképeken. Most egyszerre két kiállításon láthatjuk a művész szobrait. A Zwirner & Wirth galériában, Uptown, Sandback 1960-as és 1970-es években született, korai munkái láthatók: überminimalista, drótokból és gumiszalagokból készült művek, amelyek a falak és sarkok vonalait követik, vagy a padlón kígyóznak. A Chelsea-i David Zwirner galériában a nagyobb formátumú, kizárólag műszálas (acrylic) pamutból készült munkák tanulmányozhatók. A drótok alkalmazásának feladása a szabadon álló ívek és szögek feladását jelentette, amelyet Sandback a méretek növelésével kompenzált. A tér és struktúra illúzióját a fonal szigorú, geometrikus konfigurációkra feszítése adja: dőlt háromszögek és négyszögek, gigászi méretű L-formák. Rajz és szobor valószínűleg már sohasem fog ilyen közel kerülni. Sandback művei hommage-ok egy másik, a gazdaságosság és extrém redukció kereséséről ismert művész előtt. A Broadway Boogie Woogie (Sculptural Study, Twenty-eight Part Vertical Construction) című istalláció a padló és a mennyezet között kifeszített vörös, sárga és kék fonalakból áll, címét és színeit Modrian egyik késői festményétől kölcsönözte. A mű tisztán mutatja Fred Sandback és a modernista művész kapcsolatát: mindketten nagyon kevés eszközzel értek el nagyon sokat.
Early Work – Zwirner & Wirth Gallery, New York
Large Scale Sculpture – David Zwirner Gallery, New York
Najmányi László: Fred Sandback szobrai
Amikor 2003 májusában New York-ban megnyílt a Dia: Beacon galéria, a legtöbb látogató számára a reveláció nem az volt, hogy mit lehet tenni a hatalmas, egykori Nabisco gyárral, vagy,...