George Ortman talán most megkapja végre a figyelmet, amelyet művészete megérdemel. Ortman egy mindmáig meglehetősen negligált kis művészcsoporthoz tartozott, akikről a szobrász és művészetkritikus Donald Judd írt magasztalóan az Arts magazinban, az 1960-as években. Azóta keveset hallottunk róla. Ortmanon kívül a csoporthoz tartozott még John Wesley, Lee Bontecou és bizonyos mértékben Ken Price is. Könnyű megérteni Judd érdeklődését Ortman munkái iránt. A Mitchell Angus galériában rendezett kiállításon láthatjuk négy korai domborművét, amelyek bizonyítják, hogy Ortman egyike volt az elsőknek, akik Judd híressé vált definíciója szerint „specifikus objekteket” alkottak. A terminust Judd olyan háromdimenziós darabokra alkalmazta, amelyek nem a művészetben addig használatos anyagokból készültek. Az 1950-es évek végén Ortman apró, festékbe mártott, vagy nyersen hagyott vászonból kivágott köröket és négyszögeket aplikált festményeire. Ezt a kollázs-quilting technikát valószínűleg Jasper Johns zászló- és céltáblafestményei inspirálták. A technika alkalmazásának az volt a célja, hogy a kompozíció minden elemét, az össze színváltozást különálló fizikai egységként mutassa be a művész. Híressé vált cikkének megírása idején Judd is hasonló megoldásokkal kísérletezett saját művészetében. A keletkezett felszínek és formák inkább építetnek, mint festettnek tűnnek. A Narcissus című mű kék háromszögeit különálló, a vörös alapra ragasztott keretekre feszítette a művész. A kompozíció közepén látható fehér kör gipszből készült. A Kör felszínét apró, fehérre festett, egymást átfedő, köralakú vászondarabokkal borította Ortman. A vászonköröket egy sor fehér gipszből, festett fadarabokból és a vászonba vágott lyukakból alkotott céltábla motívum szeli át. 1964-ben Ortrman már teljesen más utakon járt. Mostani munkáival visszatért az építészeti elemekből összeállított absztrakcióhoz. Az egyik mai művén szellemesen egyesíti a New York-i és bilbaói Guggenheim Múzeumok képeit.
Mitchell Algus Gallery, New York
Najmányi László: George Ortman kiállítása
George Ortman talán most megkapja végre a figyelmet, amelyet művészete megérdemel. Ortman egy mindmáig meglehetősen negligált kis művészcsoporthoz tartozott, akikről a szobrász és...