Ghada Amer Egyiptomban született, Franciaországban nevelkedett, most New Yorkban él. Művészetét sokféle kategóriába próbálták már beszorítani, de egyik sem tudta teljes spektrumát lefedni. Művei kerültek már a moszlim művészetet, feminista művészetet, textil művészetet bemutató csoportos kiállításokba, de sem moszlim, sem mozgalmár, sem iparművész nem tudott eléggé lenni ahhoz, hogy ki ne lógjon a sorból. Csak rá jellemző, védjegyévé vált technikai megoldásait művészi karrierje korai szakaszában fejlesztette ki. Vásznai textúráját cérna, vagy fonál öltésekkel gazdagítja és hagyja, hogy a cérna, vagy fonál szálak hosszúra hagyott végei kilógjanak a felületből.A mostani, Love Has No End című kiállításán olyan korai műveket is bemutat, amelyek még nem ezzel a technikával készültek. A hardcore feministák bizonyára berzenkednek a divat iránti vonzódásának félreérthetetlen jelei láttán. Kairóban, az 1980-as évek végén keltette fel érdeklődését a Venus nevű egyiptomi divatmagazin, amelynek szerkesztői fotomontázsok segítségével mutatták be a nyugati divatot, hogy ne sértsék a szigorú moszlim szemérmességet. Ghada Amer a magazinból kivágott szabásmintákból, textil mintázatokból cím nélküli mixed-media konstrukciókat alkotott. Az egyiken két miniszoknya szabásmintát arany fonallal hímzett át, a végeredmény Meret Oppenheim híres szőrös teáscsészéjére emlékeztet. A doktriner feministáktól humora is megkülönbözteti. A Five Women at Work (Öt nő munkában) című, 1991-es rajzsorozata négy dolgozó nőt mutat, bevásárolnak, főznek, takarítanak és szoptatnak. A címben jelzett ötödik ő maga, aki a képeket rajzolta. A voltaképpen az angolszász puritán hagyományokat továbbvivő amerikai feminista mozgalmároktól az erotikához való, nem titkolt vonzódása is megkülönbözteti. Vonzóan megrajzolt férfitesteket kever rájuk varrott, őzike szemű, Walt Disney figurákra emlékeztető nőalakokkal. Gyakran használ részleteket ismert férfi művészek – Barnett Newman, Josef Albery, Cy Twombly és mások – absztrakt műveiből. A kölcsönzött részleteket nagy gonddal kihímezi. A kiállításon a művésznő kevésbé ismert szobrai és Emily Jacir és Shirin Neshat műveire emlékeztető performance dokumentációi is láthatók. Az utóbbi hét évben született munkái közül sok a nyugati országokban kialakult moszlimellenes sztereotípiák elleni tiltakozását fejezi ki. A The Reign of Terror (A terror uralma) című installációja a terrorizmus fogalmának különböző kultúrák szótári megfogalmazásain alapul. A szótári definíciókból színes tapétákat, papírpoharakat, papírtárgyakat és papírszalvétákat készített, amelyekre „A terrorizmus fogalma nem szerepel az arab szótárakban” szöveget nyomtatta. Legújabb művein pornómagazinokból kivágott nőalakokat varrt festékkel bevont vásznakra, majd a genitáliákat hímzésekkel borította. A kiállítás 2008. október 19-ig látható.
Brooklyn Museum, New York
Najmányi László: Ghada Amer: A szeretetnek nincs vége
Ghada Amer Egyiptomban született, Franciaországban nevelkedett, most New Yorkban él. Művészetét sokféle kategóriába próbálták már beszorítani, de egyik sem tudta teljes spektrumát...