Amikor a New York-i Museum of Modern Art 1946-ban először rendezte meg Henri Cartier-Bresson retrospektív kiállítását, mindenki azt hitte, hogy a nácik fogságába esett francia fényképész halott. Egy év múlva élve előkerült, ami alkalmat adott a múzeumnak egy „poszthumusz” retrospektív kiállítás megrendezésére, amelyen a fényképész is megjelent.Most az International Center of Photography Henri-Carter Bresson’s Scrapbook: Photographs (Henri-Carter Bresson Vázlatfüzete: Fényképek) című kiállításán láthatjuk a fotóművész fényképekkel teliragasztott vázlatkönyvének 300 oldalát. A vázlatkönyvet annakidején Bresson küldte New Yorkba egy barátjának a frontról, azzal a kéréssel, hogy mutassa meg kurátoroknak.
Ugyanitt láthatjuk a Martin Munkacsi: Think While You Shoot! (Munkácsi Márton: Gondolkozz fényképezés közben!) című retrospektív kiállítást, amelyben a világhírű, magyar származású fényképész Berlinben, Braziliában, Algériában, Egyiptomban, New Yorkban és Hollywoodban készült képei láthatók. Hétköznapi jelenetek, absztrakt kompozíciók, város- és tájképek, csendéletek, filmsztárok, köztük Fred Astaire és Joan Crawford fotói sorakoznak a falakon, mindegyik technikailag tökéletes, művészileg egy érzékeny, nyitott, kiváló kompozíciós készséggel megáldott ember munkái.
International Center of Photography
(Mindkét kiállítás április 29-ig tekinthető meg.)
Najmányi László: Henri Cartier-Bresson és Martin Munkácsi fényképei
Amikor a New York-i Museum of Modern Art 1946-ban először rendezte meg Henri Cartier-Bresson retrospektív kiállítását, mindenki azt hitte, hogy a nácik fogságába esett francia...