Marcel Duchamp francia művész 1915-ben érkezett az Egyesült Államokba. Két évvel később barátai, Joseph Stella amerikai művész és Walter Arensberg műgyűjtő társaságában betért J. L. Mott 118 Fifth Avenue alatti Iron Works nevű vasboltjába és vásárolt egy szabványos, Bedfordshire típusú piszoárt, amelyet a West 67-ik utca 33 szám alatti stúdiójába szállítatott. Ott a piszoárt szabályos pozíciójából 90 fokkal elfordította és ráírta: R. Mutt 1917.
Ezzel a gesztussal kezdődött a művészettörténeti korszak, amelyet posztmodernnek hívunk. Piszoárjával Duchamp nem esztétikai élményt kívánt adni, hanem konceptuális kijelentést tett. A Society of Independent Artists (Független Művészek Társasága) vezetőségi tagjaként benyújtotta a Fountain-nak (Szökőkút) nevezett tárgyat (object) a Társaság 1917-es, zsűrizetlennek meghirdetett, minden benyújtott alkotás kiállítását ígérő tárlatára. A kiállítás szervezői, mint „nem művészet”-et megtagadták a piszoár kiállítását. Duchamp azonnal kilépett a Társaságból és piszoárját elvitte Alfred Stieglitz 291 Fifth Avenue alatti galériájába. Stieglitz azonnal megértette Duchamp gesztusának művészettörténeti jelentőségét és kiállította a tárgyat. Hatalmas botrány keletkezett. Duchamp piszoárja után nem lehetett többé a művészethez úgy viszonyulni, mint azelőtt. Az esemény 90 éve történt. Duchamp azt nyilatkozta a piszoárral kapcsolatban, hogy a fókuszt a művészet mesterségbeli jellegéről a gondolatra akarta átirányítani. 2004 decemberében a Fountain-t 500 válogatott angol művészettörténész a 20-ik század legjelentősebb műalkotásának nyilvánította.
A cikk folytatása a Források menüpont alatt, a Művészeti Írások az Artportalon rovatban olvasható:
http://href.hu/x/2bxf
Najmányi László: Jó idők, rossz idők – New York-i festészet, 1967-1975
Marcel Duchamp francia művész 1915-ben érkezett az Egyesült Államokba. Két évvel később barátai, Joseph Stella amerikai művész és Walter Arensberg műgyűjtő társaságában betért...