Smithsonian Institution, Sackler Gallery, Washington DC
Az iszlám miszticizmus talán legjobban ismert iskolája az Arábiából kiindult, majd Perzsián, Indián és Törökországon át az egész világon elterjedt szufi irányzat. Míg az összes mohamedán úgy gondolja, hogy a Koránban foglalt törvényeket betartva halála után el tud jutni Isten közelébe, a Paradicsomba, a szufik azt hiszik, hogy a szívük, belső énjük megtisztításával, a felesleges dolgoktól, például saját maguktól való elfordulással már életükben a Teremtő társaságába kerülhetnek.
Istenhez szerintük a három, egymás irányát befolyásoló ösvény – szavaink (Shariah – aqwal), tetteink (tariqa – amal) és tudatállapotaink (haqiqa – ahwal) – összefonódásából keletkező út vezet. A személyes tapasztalatokból levont konklúziók megszerzésére buzdító, gyakran a Boldogság Alkímiájának nevezett szufi tanítások parabolákkal, allegóriákkal és metaforákkal operálnak, s gyakran magas szintű költészet (például a Mevlevi rendet alapító Rumi versei) formájában kerültek feljegyzésre. Világhírűvé vált szufi költők Rumin kívül Hafiz, Jami, Ibn Arabi, Attar, Bulleh Shah, Amir Khusro, Yunus Emre és Bhittai is. Lelkük megtisztítása érdekében a szufik a néma meditáción (muraqaba) kívül a szent szövegek recitálását, éneklését, a hangszeres zenét (qawwali), a táncot (például Törökország híres, Rumi tanításait követő, kerengő dervisei), a szimbolikus jelmezeket, különleges illatú füstölőket, önhipnózissal elért extázist és transz állapotot is használnak. Elmélyülésük fontos része az önként vállalt szegénység és magány.
A „muraqqa” perzsa szó, amely a szufi misztikusok által önként vállalt szegénységük és szerénységük szimbólumaként gyakran viselt, foltozott ruhadarabot jelöli. Furcsa módon ugyanezt a szót használják az indiai Mugál birodalom uralkodói által kedvelt, dúsan aranyozott, drágakövekkel, magas művészi színvonalú kalligráfiával, császárok, udvaroncok, misztikusok, vallási mesterek, növények és állatok képeivel díszített albumok megnevezésére is. Ilyen albumokból láthatunk egy igényesen összeválogatott kiállítást az amerikai főváros egyik legfontosabb kulturális intézményében, a Smithsonian intézetben. A Muraqqa: Imperial Mughal Albums című kiállítás darabjai – 82 ritkán látható festmény hat albumból – a 17. századi mugál uralkodók Jahamgir és fia, Shah Jahan megrendelésére készültek. A kiállításhoz egy lehengerlő, 582 oldalas, luxuskivitelű katalógus társul. Ezek a muraqqa albumokból válogatott képek, mint a szegénységet vállaló szufi misztikusok ruhái, ugyancsak foltokból, a legelegánsabb, legkifinomultabb módokon egymáshoz illesztett elemekből álltak össze. A kiállított műalkotások Alfred Chester Beatty (1875–1968), a bányászatból meggazdagodott amerikai iparmágnás és filantróp gyűjteményéből valók. Beatty az írországi Dublinban könyvtárat és múzeumot építtetett Indiából származó műkincsei bemutatására.
A most látható művek nem nagyobbak, mint a noteszlapok. Szemlélésükhöz a kiállítók nagyítókat biztosítottak. Az egyes albumok kétoldalú, egymásra ragasztott papírrétegekre festett képekből álló lapokból és a velük párosított, dekoratív szegéllyel körülvett kalligráfiákból állnak. A képek és az írásos szövegek kapcsolata változó. A képek néha illusztrálják a szöveget, máskor csak laza asszociációk. A képeket több művész festette, míg a szövegek legtöbbje a híres kalligráfustól, a Herat városában élt Mir Alitól származnak, aki gyakran „a bűnös rabszolga, Mir Ali, az írnok”-ként, vagy „a szegény Ali”-ként szignálta munkáit. A szövegek néha panaszosak, máskor csúfolódóak, de mindig ugyanolyan összetéveszthetetlenül személyesek, mint írójuk pompázatos kalligráfiái. A kiállított művek között látható a foltozott sálat viselő Shah Dawlat szufi sejket ábrázoló portré. A sál színei visszhangozzák a kép köré festett szegély mintázatának színeit. „Legyen ez az album bámulatod tárgya mindaddig, amíg az égbolt foltozott köpönyegén ott tündököl a Nap és a Hold.”, írja a kiállítás katalógusában „a bűnös rabszolga”, az írnok és kalligráfus Mir Ali.
A kiállítás a Smithsonian Institute egy évig tartó, Indiával kapcsolatos fesztiváljának nyitó eseménye. A fesztivál programjában előadások, táncbemutatók, filmek lesznek. Ősszel nyílik a Garden and Cosmos: The Royal Paintings of Jodhpur (Kert és kozmosz: Jodhpur királyi képei) című, a jadhpuri maharadzsa képtárának kincseit bemutató kiállítás.