A bemutatott pompázatos képek ellenére a Picasso and American Art című kiállítás meglehetősen unalmas, akadémikus affér. Afféle gyakran elénk kerülő, gyorsan elfelejthető, a nyilvánvalót tálaló diaporáma műsor, amelyből tökéletesen hiányzik a bemutatott művek és művészek lázadó, újat kereső szellemisége. Picasso mennyeien arrogáns Nő fehérben című festménye Arshile Gorky A művész és anyja, és de Kooning Álló férfija között lóg, amelyek ugyan önmagukban remek festmények, de társításuk a spanyol géniusz korszakalkotó művével nem eredményez új minőséget. A kiállításlátogató feladata csupán annyi, hogy regisztrálja Picasso neoklasszicizmusának megtermékenyítő hatását Gorky-ra és de Kooningre, aztán lépjen tovább. A kiállítást Jasper Johns Picasso által inspirált munkái zárják. Minden egyes kiállított képbe Picasso-ra való utalásokat temetett az amerikai művész, valószínűleg Picasso Velázquez-meditációit igyekezvén felidézni, sikertelenül, mert még az öreg, fáradó Picasso is teli volt életörömmel, Johns pedig úgy akarja trónra emelni, hogy ismételten eltemeti.
Picasso and American Art. The Whitney Museum of American Art, New York
Najmányi László: Picasso és az amerikai művészet
A bemutatott pompázatos képek ellenére a Picasso and American Art című kiállítás meglehetősen unalmas, akadémikus affér. Afféle gyakran elénk kerülő, gyorsan elfelejthető, a...