Az 1922-ben született Richard Hamilton találmánya a pop-art kifejezés, ő definiálta először ennek a művészeti irányzatnak az esztétikáját is. Neve, munkái ugyanakkor kevéssé ismertek Amerikában. A Guggenheim Múzeumban 1973-ban megrendezett életmű-kiállítása óta ez az első átfogó kiállítás munkáiból. Hamilton 1950-es években festett absztrakt képei már a Duchamp által kijelölt irányba haladtak. A Hommage à Chrysler Corporation című litográfiája demonstrálja, hogy a hirdetések világában talált inspirációt. 1956-ban alkotta meg az egyik legismertebb művét, a Just What Is It That Makes Today’s Homes So Different, So Appealing (Mi teszi a mai otthonokat annyira mássá, annyira rokonszenvessé) című kollázst. A képen egy középosztálybeli családi ház nappali szobájában nyalókát emelő testépítőt láthatunk. Sokan ezt a képet tartják az első pop-art műnek. A Fashion-plates című munkáiban divatfotókat kever kozmetikumokból (rúzsok, szem-és arcfestékek, púderek) készült festékcsíkokkal. Az amerikai pop-art művészekkel ellentétben Hamilton megtartotta az expresszív ecsetvonásokat, ahogy ezt a Soft Blue Landscape (Puha kék tájkép) című, álmodozó, egyszerre romantikus és geil Árkádiai tája ábrázoló képe is bizonyítja. Az 1976-80 között készült mű annyira friss, hogy beillene bármelyik mai, fiatal művész portfóliójába is. A kiállítás alapján megállapítható, hogy Hamilton temperamentuma nem engedi, hogy túl sokáig megmaradjon ugyanabban a direkcióban.
Dickinson Roundell Gallery, New York
Najmányi László: Richard Hamilton retrospektív kiállítása
Az 1922-ben született Richard Hamilton találmánya a pop-art kifejezés, ő definiálta először ennek a művészeti irányzatnak az esztétikáját is. Neve, munkái ugyanakkor kevéssé...