Amikor a Beat Generation nyomait kutatva New York városát járja, feltétlenül keresse fel a New York University Grey Art galériáját (100 Washington Square East, Greenwich Village), ahol megtudhatja, hogy mit csinált az 1950-70-es években San Francisco-ban a „community of disaffiliates (a nem-kapcsolódók közössége)”, Wallace Berman (1926-1976) baráti társasága.
Ahelyett, hogy a saját írásait vágta volna szét és rendezte volna véletlenszerűen újra, mint William Burroughs, Berman egy cut-and-paste stílusú, Semina-nak hívott művészeti újságot publikált, amely barátainak – Robert Kaufman, Ray Bremer, Philip Lamantia, Allen Ginsberg és mások – írásait és talált tárgyak fényképeit mutatta be. A New York-i születésű, fiatal korában a nyugati partra költözött Wallace Bernan kollázsművész, költő és fényképész volt. Miután találkoztak és beszéltek vele csavargók, mozi-sztárok, leszerelt haditengerészek és kistílű bűnözők festeni, fényképezni, írni kezdtek, megtalálták önmagukban a művészt. A Semina magazin első száma 1955-ben jelent meg. A magazin címlapjára a Cameron fedőnevű művész portréja került, az illusztrációk között pedig megtaláljuk Berman első peyote utazása során készült rajzát. A harmadik számot Brennan teljes egészében a mexikói indiánok Aldous Huxley-t, Diego Riverát, Antonin Artaud-t és más írókat és művészeket is megihlető mágikus kaktuszának szentelte. Ebben a számban jelent meg először Michael McClure híres Peyote Poem című verse. A Grey Art galériában rendezett kiállításon a Semina magazin egyes megsárgult számait, Berman kollázsait, kézíratait, és a magazin munkatársainak munkáit láthatjuk.
Grey Art Gallery, New York
Najmányi László: Semina Kultúra
Amikor a Beat Generation nyomait kutatva New York városát járja, feltétlenül keresse fel a New York University Grey Art galériáját (100 Washington Square East, Greenwich Village), ahol...