„Hedonistának tartom magam” – nyilatkozta Yinka Shonibare egy 2002-es interjúban. A nigériai szülőktől származó, Londonban élő művész hozzátette: „Az öröm nemcsak király, hanem nagyon erős alapja lehet a szubverziónak is”. Mindez úgy hangzik, mintha a léha Lord Henry, Oscar Wilde Dorian Gray portréja című regényének hőse mondta volna. Shonibare címszerepet játszik a 12 képből álló múltat idéző kosztümöket felvonultató fényképsorozatában. Az ír Oscar Wilde szellemessége és kegyetlenül őszinte megfigyelései segítségével rövid idő alatt hódította meg az angol arisztokráciát. Wilde valószínűleg élvezte volna, ahogy Shonibare, a fekete bőrű művész eljátsza a képmutatása és lelki üressége által végzetesen korrumpált viktóriánus világfit. A hús örömeinek bemutatása helyett a Sean Kelly galéria Role Exchange (Szerepcsere) című csoportos kiállításának fókuszában az áll, hogy miképpen élünk a saját bőrünkben, vagy képzeljük el, hogy mások bőrébe költözünk.Hat perces, Monster in the Making (Szörny születése) című videóművében Douglas Gordon a psziché zűrzavarával foglalkozik, a bennünk rejtőző Mr. Hyde-dal. A művész először saját, kellemes arcát tanulmányozza tükrében, aztán átlátszó ragasztószalaggal kitágítja az orrlyukait, groteszk módon összeragasztja a füleit, végül széthúzza alsó és felső ajkait, hogy a száját tátongó, nedves testnyílásként hangsúlyozza. Marina Abramovic 1975-ös műve adta a kiállítás címét. Abramovic felkért egy amszterdami prostituáltat, hogy nyissa meg kiállítását, amíg a művésznő beült a prostituált vörös lámpás negyedi kirakatába, várva a vendégeket. „Mindketten teljes felelősséget vállalunk szerepeinkért” olvasható a két, szerepet cserélő nőt ábrázoló fénykép alatt. A sokkal családcentrikusabb Janine Antoni parókákat és arcfestéket használva három, színes fényképen olvasztja egymásba saját szüleit. Az első képen a mama változik a papává. A második képen mindketten nemet cserélnek. A harmadik képen a papa alakítja a mama szerepét. Leigh Bowery, a szubkulturális félisten portréja kifejezetten mondén: Bowery tojásalakú, kopasz fején kékszínű szirupcseppek csorognak, hatalmas mellkasát szűk, smaragzöld háziköntös szorítja. Hihetetlenül mulatságos Kalup Linzy és Shaun Leonardo videóklippje. A két meztelen felsőtestű művész a Lollipop (Nyalóka) című 1933-as, csábító blues slágert playbackeli, a csábos leánykának udvarló szépfiú szerepeit alakítva. A szerelem bizony nagyon változatos formákban tud megnyilvánulni.
Sean Kelly Gallery, New York; 2007. június 24.-augusztus 3.
Najmányi László: Szerepcsere
„Hedonistának tartom magam” – nyilatkozta Yinka Shonibare egy 2002-es interjúban. A nigériai szülőktől származó, Londonban élő művész hozzátette: „Az öröm nemcsak...