Buñuel, Bardem, Berlanga és Saura a spanyol filmművészet történetének kulcsfontosságú szereplői. Érdemeik, valamint a fiatalabb filmrendezők nemzedékére való befolyásuk elismeréseképp kerül sor a spanyol filmhetekre a Cervantes Intézetben.
A dokumentumfilm, mint a valóságot ábrázoló műfaj az ezredfordulóval visszanyeri azt a vitalitását, amelyet a spanyol demokratikus átmenet éveiben elveszített.
A Buñuelről (A propósito de Buñuel) olyan dokumentumfilm, amely nem csak úgy mutatja be Luis Buñuelt, mint ahogy a nagyközönség ismeri, hanem úgy is, mint a lelke legmélyén hagyománytartó és féltékeny, furcsa spanyol nemest, aki valójában volt.
Juan Antonio Bardem (Madrid, 1922) először a Kertészmérnöki Főiskolán tanult és diplomázott, de később elhivatottsága arra késztette, hogy beiratkozzon a Mozgóképtudományi Kísérleti és Kutató Intézetbe ( IIEC – Instituto de Investigaciones y Experiencias Cinematográficas), 1947-ben, amikor az intézmény megalakult. Egész életét a filmművészetnek akarta szentelni.
Az IIEC első végzős évfolyamából két kiemelkedő személy került ki: Bardem és Luis García Berlanga (Valencia, 1921). Kettejük barátsága és együttműködése tette lehetővé két nonkonformista témájú és külföldi színészeket is bátran bemutató film, ´Az a boldog pár´ (Esa pareja feliz) és az ´Isten hozta, Mister Marshall´ (Bienvenido Mister Marshall) megszületését, amelyek a spanyol filmművészet egy nehéz időszakát világították meg. Később útjaik szétváltak, és egyértelműek lettek filmkészítéssel kapcsolatos különbözőségeik: Bardem, pesszimista szemléletmódjának megfelelően a realizmust, a formalizmust választja szociálisan érzékeny témáinak bemutatására. Berlanga, társadalmi kritikájával, pesszimizmusával, tiszteletlenségével és finom fekete humorával különleges, a spanyol esperpentohoz (groteszk, szürrealista műfaj) közeli realizmust hoz létre.
Carlos Saura (Huesca, 1932) ipari mérnöki tanulmányait abbahagyva, hivatásos fényképészként dolgozott, majd filmrendezői diplomát szerzett a IIEC-ben. Elías Querejeta producerrel való találkozása erőteljesen befolyásolta Spanyolországon kívül is nagy visszhanggal bíró bensőséges művészetét: az a tizenhárom film, melyet együtt készítettek, a burzsoáziának Franco diktatúrája idején való viselkedését elemzi. Széles spektrumú rendező lévén, Saura művészi pályafutását a folytonos stílusváltás jellemzi. Az Argentínában felvett ´Tangó´ bizonyítéka annak, hogy a filmművészet egyik fontos rendezőjével állunk szemben.
2005. MÁJUS 4. szerda 18.00
1. BUÑUELRŐL (A PROPÓSITO DE BUÑUEL)
2005. MÁJUS 11. szerda 18.00
2. FŐUTCA (CALLE MAYOR)
2005. MÁJUS 18. szerda 18.00
3. ÉLETNAGYSÁGBAN (TAMAÑO NATURAL)
2005. MÁJUS 18. szerda 18.00
2005. MÁJUS 25. szerda 18.00
4. JAJ, CARMELA! (AY, CARMELA!)
2005. JÚNIUS 1. szerda 18.00
5. A NEMZETI VADÁSZAT (LA ESCOPETA NACIONAL)
2005. JÚNIUS 8. szerda 18.00
6. TANGÓ (TANGO)