Az alapítás óta eltelt 7 év a KIBU (Kitchen Budapest) innovációs műhely életében is új ciklust ígér. Az egyéni teljesítményekre alapozott “techno hack” műfajt most kiscsoportos kísérleti projektmunkára is kiterjesztik, továbbra is ‘az ötlettől a prototípusfázisig’. Az új arculatban feltűnhet, hogy a kotyogós kávéfőző embléma is visszafordult az avantgardista fekete keretes üres négyzet felé, ami bár jól passzol a pioneer üzletpolitika egyszerű de nagyszerű szelleméhez, a mai hipszter logotípia unos untalan feltűnő neogeo variánsainak tengerében azonban mégis inkább kullog a trend után, mintsem felderítene.
Nemes Attila, a Talent program vezetője a Sold sikertörténetének ismertetésével indította a kreatív lab Ráday utcai székhelyén a rekrutáló beszédét. Nem csoda, hiszen a feleslegessé vált termékcikkek eladását segítő iOS/Android alkalmazást, nomen est omen, a Dropbox héthónapos működés után idén noveberben kivásárolta a Kitchen Budapest inkubátorának hátszelével érkező fejlesztőktől. A sikerszériás start-up vállalkozók mellett a KIBU 2014-ben a juniorokat is igyekszik elkötelezni egy-egy ötlet mellett, feltéve, ha mint hirdetik, náluk “az év ötlete”.
A mától élő felhívás nem titkolt célja, hogy a brand már futó startup-jainak tölcsérét a pályázati úton verbuvált, majd félévre beépülő team-ek belső ötletekkel töltsék fel. De a külső innovációra nyitott mamutvállalatok, mint a Magyar Telekom, vagy a Microsoft is átvehetnek az új generációs resource-ból, legyen az humán vagy termékorientált érdekeltség. A kezdeti fázisú befektetések lehetséges kifutása az is, ha az érdekes ötletek a megfelelő kommunikációs csatornákon elérik a célközönséget.
Nemes Attila beszél a programról a KIBU-ban
Az új konstrukció 6 hónapos kifutási idővel, havi 80.000 Ft-os ösztöndíjazással juttat maximum öt 3-5 fős kollektívát az edukációt (professzionális gazdasági, fejlesztői tudás, mentorálás, monitorozás), finanszírozást és infrastruktúrát garantáló anyaintézménybe, ahol a fiatalok kedvükre “kifőzhetik” DIY, szoftveres, hardveres, közösségi, design vagy társadalmi innovációs elképzeléseiket. A “kuratórium” az öko vonalat is díjazza a fenntartható fejlődés jegyében, de sem a bio-, sem a közkedvelt info- vonal nem kritérium a “think big or alternative” elveket valló design termék- és szolgáltatás managementnek.
A fő célcsoport a 19-25 közötti életkorúak, a frissen diplomázott vagy még egyetemista tehetségek; Nemes Attila programvezető azonban kiemelte, a korosztályi rubrikázás bevezetése a támogatási keretösszegek miatt tűnt ésszerűnek. Valamint az látszott az elmúlt évek gyakorlatából, valószínűleg ebben a korban a legsziporkázóbb az intellektus és a tettrekészséggel sincs baj. A nagy vállalatok pedig még nem szívták még el ezeket a karrierkezdőket a munkapiacról a kiemelten versenyképes fizetési bónusszal. Az idősebb életkor sem akadálya tehát a jelentkezésnek, csupán a jó ötlet mellett elérhetőnek kell lenni a 2014. február 1. és június 30. közötti helyhez kötött, de flexibilis munkavégzéshez. A külföldről érkezők sem indulnak hátrányos helyzetből, hiszen a nemzetközi akcióráduszú KIBU az utazás és szállás költségeit is magára vállalja az országhatáron túlról becsatlakozó résztvevőknek.
Fotók: artPortal
A business potenciál a talent programban kevésbé súlyos kívánalom, mint a startup-nál, hosszú távon azonban a piaci bevezetés mindkét fél közös érdeke. A végső cél tehát még egyszer, hogy a hatodik hónap után a legjobbak Bogár Bence vezetése alatt folytassák tovább a képzést, immár a startup program keretében, illetve külső finanszírozók behúzásával a projektek termékké, szolgáltatássá, vagy bármi más értelmezhető piaci entitássá álljanak össze. A hathónapos program első etapja január 19-től június elejéig egy rövidített periódusba sűrűsödik, az ezt követő második etap azonban valóságosan is kitölti a 6 hónapos projektidőt. A sikeres projektek utókövetése a 2015-ös évre is kifuthat, ez minden esetben a produkció vagy kooperáció továbbfejleszthetőségének függvénye.
Nemes ötletindítónak ismertetett néhány irányvonalat, amelyet az előző évek best practice-eiből válogatott ki. Ilyen és ehhez hasonló, de radikálisan más tervfázisú gondolatkísérletek is érkezhetnek, egy példát azonban a sorok szerzője itt is szemléltet. A Grandma’s Cooking kifejezetten kedves és hasznos ‘ambient&assisted living’ kategóriás projekt, amely a “Nagy Zöld Könyv” leírása szerint “segít az idősebb hozzátartozóinkkal való mentális kapcsolat fenntartásában és a velük való törődésben”. Mindehhez egy elektronikus eszközt és egy világító tárgyat álmodott meg a tervező, egyiket a laptopba, másikat a gáztűzhelyhez csatlakoztatva hozzuk üzembe. A gomb kigyulladása jelzi, hogy a sparhelten elhelyezett szenzor továbbította a jelet a kompjúterhez csatlakoztatott “eredményjelzőbe”, így elektronikus avatárunk szervesülhet abban az élményben, hogy tudomásunk van róla, nagymamánk most főz. Éljen a digitális jelenidő! Bár nem nekünk főz, mégis szépen eljátszik azzal a gondolattal, hogy a posztmodern érzelmi intenzitást ma az húzza fel a csúcsra, ha látjuk, hogy kigyullad a zöld gomb, online, elérhető! A techno gag egy fizikai és időbeli “távkapcsolatban” lépi át a megértési küszöböt digitális nomád énünk és oldschool hozzátartozóink között. Youth, you got to go!
Online jelentkezési ív: itt!
Leadási határidő: 2014. január 19.
A cikk lejjebb folytatódik.