Erősnek tűnnek a performatív elemek az OFF-Biennále idei programjában, legalábbis az előzetesből az tűnik ki, hogy több efféle esemény lesz idén, mint a két évvel ezelőtti első OFF során. Köztéri vacsora, gyerekek közreműködésével létrejövő performansz, dokuszínház is helyet kap a dokumentum-alapú fikciós munkák, installációk, videók és természetesen a „white cube” jellegű kiállítások mellett. Több projekt foglalkozik az edukáció, a közéletben való részvétel és a demokrácia kérdéseivel, a pozitív és negatív társadalmi víziókkal.

Meglehet, ennek oka a témaválasztás is, mint emlékezetes, az első OFF-nak nem volt tematikus fókusza, míg az idei a Gaudiopolis 2017 – Az öröm városa címet viseli.
Nem árt felidézni a június vége óta már publikus alapkoncepciót. A második világháborút követő koalíciós időkben, a Sztehlo Gábor evangélikus lelkész alapította gyermekköztársaság, Gaudiopolis, az „öröm városa”, több száz gyereknek adott otthont, akik elvesztették szüleiket, otthonukat. A köztrásaság gyermek polgárai saját kormányzatot hoztak létre, képviselőket választottak, és mindenkire vonatkozó törvényeket hoztak. A közösség – amely azt tűzte ki célul, hogy újratanulja a demokráciát – megvalósult utópiaként a bizalom, az együttérzés és a felelősségvállalás szellemében működött, napi gyakorlatában pedig fontos szerepe volt a kreativitásnak és a játéknak. A gyermekköztársaság története adja a Valahol Európában című film (1948, r.: Radványi Géza) alapját is, és benne több, a közösséghez tartozó gyerek szerepet is kapott.
Az OFF-Biennále egyes projektjei a Gaudiopolis történetére mint keretre és kiindulópontra tekintenek, és annak időszerűségéről tanúskodnak: a változó politikai környezetben ma is újra kell gondolnunk az egyéni kiállás, az oktatás, a közösségépítés és a demokrácia fenntartásának összefüggéseit, és hogy mi lehet a szerepe ebben az örömnek és a művészetnek.

A közel százhúsz hazai és külföldi művész részvételével, több mint negyven helyszínen zajló programról már tudható néhány részlet. Marvin Gaye Chetwynd performanszművész a Valahol Európában (1946) című filmből kiindulva, gyerekekkel hoz majd létre látványos díszletekkel és kosztümökkel egy karneváli hangulatú előadást. Michael Rakowitz különböző kultúrák képviselőit vendégeli meg és ülteti egy asztalhoz, megteremtve a párbeszéd lehetőségét.

Éva Kotáťková új installációjában a hivatalok rideg és sivár világát alakította át fogyatékkal élő alkotótársainak segítségével: a sok humorral és empátiával kialakított szürreális „irodatér” kreativitásuk megélésére hívja leendő „ügyfeleit.” Manuel Pelmuş városi szobrokat, emlékműveket értelmez újra a mozgás, a performansz eszközeivel.

A Slavs and Tatars művészcsoport ironikus munkái a közép-európai nacionalista vízióknak tartanak görbe tükröt. Katarina Šević és László Gergely „vándortársulata” Budapest különböző pontjain tűnik majd fel, hogy utcaszínházi előadásaival a közéletről szóló párbeszédet visszahelyezze annak valódi közegébe: a köztérre.

Kozma Eszter, Mélyi József és Pacsika Márton dokuszínháza egyetlen nap történetét eleveníti fel: az előadás az 1961. április 12-én, Gagarin űrrepülésének napján bekövetkezett tragédiával, a Kondor Béla ablakából kizuhant Sarkadi Imre író halálával és annak kontextusával foglalkozik. Gróf Ferenc munkája a különféle rezsimek és az általuk elképzelt „új embertípusok” evolúcióját tematizálja. A Tanközlöny című projektben középiskolás diákok foglalkoznak a társadalmi utópiákkal.

Kokesch Ádám szertelen logikát követő, játékos installációinak sorát folytatja az OFF tematikai keretében. Trapp Dominika a táncházmozgalom közösségi és edukatív tapasztalatait egy folk-art-punk zenekarban gondolja tovább. Ember Sári egy brazíliai magyar emigráns közösséget térképezett fel, KissPál Szabolcs a mindenkori hatalom nemzetképével foglalkozik, dokumentum-alapú munkáiban.
A szeptember 29-én nyíló és több hétig tartó OFF, akár 2015-ben, most is sokféle helyszínen jelenik majd meg: lakásokban és köztereken, üzlethelyiségekben és magángalériákban, színházi és utcai kulisszák között, és most sem csak Budapesten, hanem néhány más hazai városban is.

A részletes program az OFF-Biennále honlapján szeptember közepétől érhető el, illetve egy ingyenes programfüzetet is kiad az OFF, amely városszerte hozzáférhető lesz.
Az OFF támogatói nemzetközi alapítványok és hazai magánszemélyek, idén is kis költségvetésből, állami források igénybevétele nélkül, döntően önkéntes munkában jön létre.
A cikk nyitóképe: Michael Rakowitz „Enemy Kitchen”, kurd konyha, 2012, a kép forrása: FF2 media / secondcitytzivi
A cikk lejjebb folytatódik.